GPF – filtr cząstek stałych do aut... benzynowych.

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez stachan » 4 cze 2016, 06:37

Świat oszalał :(

Po okresie stagnacji, gdy konstruktorzy skupiali się głównie na silnikach wysokoprężnych, nowe normy emisji spalin wymusiły gwałtowny rozwój jednostek napędowych o zapłonie iskrowym.
Niestety, z perspektywy właścicieli aut, nie jest to wcale dobra wiadomość. "Wynalazki", które – do tej pory – wpędzały w wydatki właścicieli "ropniaków", coraz powszechniej stosowane są dziś w silnikach benzynowych. Po zaworach recyrkulacji spalin, dwumasowych kołach zamachowych, turbodoładowaniu i bezpośrednim wtrysku paliwa przyszła pora na kolejny krok. Przedstawiciele Mercedesa poinformowali, że benzynowe odmiany flagowego modelu – klasy S – otrzymają wkrótce... filtr cząstek stałych! Można się spodziewać, że zapoczątkowana przez Niemców moda w krótkim czasie stanie się obowiązującym standardem! Wprawdzie w czasie spalania benzyny powstaje zdecydowanie mniej tlenków azotu (NOx) i sadzy niż w dieslach, ale nowoczesne konstrukcje są niezwykle czułe na wszelkie zaburzenia w pracy elektroniki sterującej (przepływomierz, czujniki temperatury itd.). Powstawaniu tlenków NOx, sprzyja również stosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa, jeśli silnik pracuje na mieszance uwarstwionej. By rozwiązać ten problem (trzeba obniżyć temperaturę spalania) stosuje się np. zawory recyrkulacji spalin. Podobnie, jak w przypadku diesli w ubogiej w powietrze atmosferze paliwo spala się dużo gorzej, ale tlen nie łączy się wówczas z azotem. Dzięki temu powstaje mniej tlenków azotu, które stanowią jeden z najbardziej toksycznych związków powstających w procesie spalania. Efekt uboczny takiego rozwiązania znają jednak wszyscy właściciele silników Diesla. W spalinach jest mniej toksycznych tlenków azotu, ale więcej – niedopalonej – sadzy. Niewykluczone, że właśnie z tego powodu Mercedes – jako pierwszy na świecie – zdecydował się wyposażyć jednostkę o zapłonie iskrowym w filtr cząstek stałych GPF (gasoline particular filter).
Oczywiście ilość sadzy produkowanej przez silniki benzynowe jest stosunkowo niewielka, można się więc spodziewać zdecydowanie wyższej żywotności filtrów cząstek stałych, niż w silnikach o zapłonie samoczynnym (podobnie, jak ma to miejsce np. z kołem dwumasowym). Z drugiej strony, niewykluczone, że "by oszczędzić masę" producenci zdecydują się na urządzenia o znacznie obniżonej pojemności...


dpf.jpg


źródło
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5603 (328/453)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez czarmi » 4 cze 2016, 09:46

Super, ale przecież nie robią tego krasnoludki, ani wiewiórki <co?>
To przecież nasi wybrańcy (krajowi i UE) o tym stanowią :|
Obrazek

Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1410 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez brii » 4 cze 2016, 10:05

I bardzo dobrze, ja się cieszę z czystszego powietrza :)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez stachan » 4 cze 2016, 10:30

Mnie bardziej ucieszyłoby uszczelnienie systemu przeglądów okresowych – obecnie większość tzw. dymiącego złomu ma aktualne przeglądy techniczne... :|

Sam GPF w mojej ocenie to kolejny chwyt marketingowy w myśl hasła "popatrzcie jak dbamy o środowisko a Wy – kupując nasze samochody – dbacie o nie razem z nami". Z czasem, jeśli pomysł się przyjmie, ktoś powinien zważyć korzyści dla środowiska wynikające z montażu GPF ze szkodami płynącymi z produkcji tej części (wytworzenie, transport, montaż).
Obrazek
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
Koordynator Finansów
Koordynator Konkursów
 
Od: 21 wrz 2006, 17:09
Posty: 5603 (328/453)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GH 2.0 LF-DE

Postprzez brii » 4 cze 2016, 11:16

Też chciałbym rygorystycznych przeglądów, ale jeśli takowe się wprowadzi to za chwilę podniosą się głosy, że:
czarmi napisał(a):To przecież nasi wybrańcy (krajowi i UE) o tym stanowią :|

i że trzeba się wyzwolić spod władzy dyktatury ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Maniekvip » 4 cze 2016, 11:35

Chcąc nie chcąc za kilka lat po miastach będą jeździć same rowery albo samochody elektryczne. <glupek2>
"Pierwszego samochodu i pierwszej kobiety nigdy nie zapomnisz."

Stirling Moss
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2013, 20:01
Posty: 752 (17/11)
Auto: Mazda6
Mazda3

Postprzez Grzyby » 4 cze 2016, 11:37

Jak wprowadzano katalizatory to też się niektórzy pukali w czoło.
A wróćcie do ery maszyn parowych. Po cóż jakikolwiek postęp.
Będziecie sobie ładować węgiel do pieca i rozkoszować czarnym dymem z komina.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17082 (109/177)
Skąd: KIELCE
Auto: Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Panda VAN 1,1 LPG '05
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Szyna » 4 cze 2016, 11:45

Ja tam jestem ekologiczny bo mam gaz :P I na pewno nie będzie mnie stać na nowy samochód z takim filtrem <rotfl>
To, co łatwe, nie prowadzi do niczego.
GD – Generacja Doskonała
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 20 lut 2008, 21:59
Posty: 3348 (89/158)
Skąd: Krotoszyn
Auto: Mazda 626 GD 2.0i 90 km '92r + LPG

Postprzez Senior » 4 cze 2016, 11:57

Szyna napisał(a):I na pewno nie będzie mnie stać na nowy samochód z takim filtrem

Co ty. Dasz radę. Co tak pesymistycznie myślisz ,
Głowa do góry :)
Powodzenia <serduszka>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 wrz 2009, 10:33
Posty: 335 (0/4)
Skąd: Jelenia Góra
Auto: jest 6 GH 2,0 '08
była 6 GG 2,0 '06
była 6 GG 1,8 '03
była 626 GF 2,0 '01
była mazda 323F '96

Postprzez Marianek » 4 cze 2016, 12:09

Dzięki tym przepisom w UE nasze powietrze nie wygląda tak jak te w Chinach, ciekawe co byście wtedy powiedzieli. Już kiedyś mówiłem że benzyny to samo czeka co diesle, po prostu nie da się inaczej.
Grzybu większość nie pamięta czasów wprowadzania katalizatorów ;)
Stachan zgadza się, ale wtedy 60% polskich aut poszło by na złom ;) Ale fakt tak powinno być , a raczej spore konsekwencje dla diagnostów dopuszczających takie auta na drogi. Wystarczy że będzie musiał zapisać w systemie ( np Cepiku) jaki miał wynik, wydrukowany dokument przechowywać przez 24 miesiące i po problemie.
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Zoom -Zoom from Belgium
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Beneluxu i Niemiec
 
Od: 26 mar 2010, 14:31
Posty: 6993 (208/245)
Skąd: Benelux/Szczecin
Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.

Postprzez Maniekvip » 4 cze 2016, 14:00

Grzyby napisał(a):Jak wprowadzano katalizatory to też się niektórzy pukali w czoło.


Katy okazały się długowieczne odporne na jazdę miejską i krótkie odcinki czego nie można powiedzieć o DPF, podobnie może być z GPF gdzie krótkie odcinki i miasto będą go zabijać.


Marianek napisał(a):Dzięki tym przepisom w UE nasze powietrze nie wygląda tak jak te w Chinach


Syf w Chinach jest przez przemysł a nie przez auta zresztą podobnie jest w naszym pięknym Krakowie.
"Pierwszego samochodu i pierwszej kobiety nigdy nie zapomnisz."

Stirling Moss
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2013, 20:01
Posty: 752 (17/11)
Auto: Mazda6
Mazda3

Postprzez brii » 4 cze 2016, 18:33

Na Kubie nie ma przemysłu, w miastach są tylko samochody i syf jest okropny w centrach...
Odpowiednio użytkowany DPF tez jest długowieczny. Jak się wie jak będzie użytkowany samochód to trzeba go dobrać tak by radził sobie w tych warunkach.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez JohnnyB » 4 cze 2016, 19:34

brii napisał(a):trzeba go dobrać tak by radził sobie w tych warunkach.
.

Oczywisćie. Jeździsz po miescie krótkie trasy, kupujesz elektryka! Taniej się nie da.

Ja nie ma nic przeciwko DPF itp. Od 5 lat użytkuje takowe disesle. Mnie boi tylko ten downsizing i aktualny przelicznik "siła nabywcza/cena pliwa" . Chętnie przesiadłbym się do czegoś z V8 pod maską.
..::Born To Rise Hell::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2009, 21:27
Posty: 2539 (46/88)
Skąd: gdzieś w mazowieckim......
Auto: Ford Edge '18 3.5v6 SEL

Postprzez Damian68 » 4 cze 2016, 20:19

V8 to brzmi dumnie – pomarzyć można i ten dźwięk <ok> <ok> <ok> <ok>
MAZDA SIĘ NIE PSUJE TO LUDZIE PSUJĄ MAZDY
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 16:26
Posty: 1440 (6/36)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Postprzez sq2jul » 4 cze 2016, 22:04

I o co ten cały raban? Za 20 lat będziemy się spotkać na zlotach Teslaspeed, a o autach spalinowych nikt już nie będzie pamiętać. No może poza garstką sympatyków historii :D

Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Postprzez Maniekvip » 4 cze 2016, 22:07

brii napisał(a):Jak się wie jak będzie użytkowany samochód to trzeba go dobrać tak by radził sobie w tych warunkach.


Czyli po wprowadzeniu GPF w trasy do 10 km oraz miasta trzeba kupić elektryczne auto bo takie z GPF/DPF się nie nadaje.

brii napisał(a):Odpowiednio użytkowany DPF tez jest długowieczny.


GPF/DPF/FAP = filtr specjalnej troski <dupa>

Katalizator nie wymaga szczególnego traktowania i działa :| jest w skrócie mówiąc idioto odporny.
"Pierwszego samochodu i pierwszej kobiety nigdy nie zapomnisz."

Stirling Moss
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2013, 20:01
Posty: 752 (17/11)
Auto: Mazda6
Mazda3

Postprzez brii » 4 cze 2016, 22:10

Albo elektryk albo hybryda albo GPF/DPF i raz na tydzień wypad na tor/za miasto – wybór jest.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8962 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez sq2jul » 4 cze 2016, 22:15

Z tego co mówi Marianek Benelux dieslem stoi nie ważne czy jeżdżą po mieście czy na trasie. U nas dziwnym trafem te diesle psują się na potęgę i co najważniejsze wszystkie przy przebiegach rzędu 150-200k km :D Dziwne to, no nie? ;)

Wysłane z mojego Redmi Note 3 przy użyciu Tapatalka
Smoki i gołe baby
Forumowicz
 
Od: 29 wrz 2007, 21:15
Posty: 6700 (241/160)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: gnojarz & bezdasznik

Postprzez Biniu » 5 cze 2016, 11:43

Zarówno ON i benzyna to słabe paliwa (ale silniki diesla sa o wiele bardziej paskudne). Dziwnym trafem dbający o środowisko naturalne nie kładą nacisku np. na zasilanie silników spaliniwych metanem którego produkty spalania sa o wiele mniej szkodliwe od benzyny o oleju napędowym nie wspominając. Można go wytworzyć z innych paliw kopalnych (węgiel, ropa) i praktycznie z każdej materii organicznej.
Po prostu nikomu na tym nie zależy. A ta cała obecna ekologia to jeden wielki wał ( już sama nazwa jest błędna)

Gpf dpf fap itd to nie ma nic wspólnego z postępem. Nie opowiadajcie bzdur. Elektryki tak. Sam jestem ciekawy jak to sie rozwinie. Natomiast nie musi oznaczać to smierci silników spalinowych.
Obrazek
Im trudniej, tym lepiej
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 cze 2015, 07:10
Posty: 1053 (35/34)
Skąd: Grupa Łódzka
Auto: Mazda 6 GY LFVE '06
Mazda 323 BG B6 '92

Postprzez Krzemol » 5 cze 2016, 12:57

sq2jul napisał(a):Dziwne to, no nie? ;)

Coś w tym jest. U nas M5 w chwili zakupu miała 105tys, aktualnie 170tys – miasto w zdecydowanej większości. I mimo tych wszystkich DPFów kłopotów nie sprawia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2010, 23:11
Posty: 1561 (258/83)
Skąd: Ruda Śląska
Auto: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde 1.75TBi 235KM '11r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 48 gości

Moderator

Moderatorzy Moto