Witajcie!
Wreszcie mogę napisać, że jestem szczęśliwym posiadaczem CX-5!
28 sierpnia odebrałem auto z salonu Autolaros w Ostrawie (CZ) w wersji Revolution Navi, która odpowiada polskiej SkyPassion (silnik 2.0 benz, 4x4, manual).
Do dzisiaj zrobiłem tym autem 2000km (z czego 1200 na autostradzie) i wrażenia są niesamowite
Spalanie na poziomie 7,8 na autostradzie przy tempomacie ustawionym na 125km/h i ok. 8,2 – 8,5 po mieście (podobno spadnie jeszcze trochę przy ok 5000km przebiegu). Mnie osobiście te cyfry nie przerażają, ponieważ poprzednie auto z trudem zamykało się w 10l/100km a było mniej przestronne.
Co do samych zakupów w CZ, to jestem przyjemnie zaskoczony: dealer mówi po polsku, więc mogłem się z nim bez problemów dogadać, do tego załatwił dla mnie wszystkie formalności związane z eksportem tego auta do Francji, gdzie mieszkam. Tak więc gdy przyjechałem po odbiór, auto było zarejestrowane na tablicach wywozowych, miało wykupione ubezpieczenie (OC+NNW+AC) na czas ważności tablic a wszystkie dokumenty, których potrzebowałem do zarejestrowania auta we Francji były przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Poza tym pan David, który sprzedawał mi auto przedstawił mi wszystkie rachunki związane z rejestracją samochodu i tłumaczeniami (wszystko zamknęło się w kwocie poniżej 400EUR).
Poza tym na auto dostałem 54000 CZK (ok.2000EUR) upustu od ceny katalogowej netto.
W związku z tym, że auto musiałem kupić bez VAT (we Francji jestem zwolniony z płacenia VAT przy zakupie nowego auta i mogę je zarejestrować nie płacąc za nie VAT-u), nie robiono mi z tym żadnych problemów i za auto oraz wszystkie akcesoria zapłaciłem cenę netto.
Dlaczego piszę o tym wszystkim? Ponieważ na początku chciałem kupić auto w Polsce, we Wrocławiu, ale na pytanie o zniżki otrzymałem dywaniki i alarm za 1PLN, a gdy zapytałem o pomoc w formalnościach związanych z wywozem auta, usłyszałem, że oniczegoś takiego nie praktykują, ale mogą dać mi adres do urzędu komunikacji we Wrocławiu a jak chcę auto ubezpieczyć tylko na miesiąc (na czas ważności tablic wywozowych), to muszę sobie sam znaleźć ubezpieczyciela. Na koniec dowiedziałem się, że nie ma możliwości zapłacenia za auto bez VAT, a jeśli chcę to mogę spróbować potem na własną rękę odzyskać VAT w skarbówce (chociaż istnieje coś takiego jak wewnątrzwspólnotowy obrót towarami i faktura VAT22 na nowe samochody).
Poniżej zestawienie, jakie zrobiłem na podstawie faktury za auto (wszystkie kwoty są cenami NETTO!) wg. średniego kursu google:
Mazda CX-5 2.0 AWD Revolution Navi BL 610,000.00 Kč (21,960.00 €)
91,500.00 złfolia ochronna bagażnika 1,351.24 Kč (48.64 €)
202.69 złśruby antykradzieżowe 1,209.09 Kč (43.53 €)
181.36 złAlarm 4,428.92 Kč (159.44 €)
664.34 złdywaniki 1,109.92 Kč (39.96 €)
166.49 złfolia ochronna progów drzwi 1,809.92 Kč (65.16 €)
271.49 złchlapacze przednie 1,290.91 Kč (46.47 €)
193.64 złchlapacze tylne 1,680.99 Kč (60.52 €)
252.15 złhak 10,842.97 Kč (390.35 €)
1,626.45 złwiązka elektryczna haka 13-pin 7,644.63 Kč (275.21 €)
1,146.69 złautomatyczne składanie lusterek 2,348.76 Kč (84.56 €)
352.31 złkoło zapasowe 10,322.31 Kč (371.60 €)
1,548.35 złkoła 17" wz. 146 + opony Sava Eskimo SUV – kpl. 22,770.00 Kč (819.72 €)
3,415.50 zł RAZEM: 676,809.66 Kč (24,365.15 €)
101,521.45 złDla porównania, cena katalogowa w Polsce to ok. 110000zł a we Francji to 30000EUR.
Czy się opłacało? W moim przypadku tak. Zwłaszcza, że auto z dodatkowym wyposażeniem zapłaciłem mniej, niż wynosi cena wyjściowa tego modelu w PL...
Pozdrawiam,
Karol