darrecki napisał(a):Czyli wszystko co nie pasuje eko narracji jest fikcją wyssaną z palca. Ma to sens.
Nic z tych rzeczy ale jednak z jakiegoś powodu nie napisał "zawiera prywatne opinie ale przytaczane informacje są prawdziwe". Inna sprawa, że widać w jego działaniach ewidentną premedytację – przytoczył artykuł o recyklingu wiatraków a tam były odnośniki do tego, że da się je świetnie recyklingować. Pominął co mu nie pasowało do jego tez i wybrał co chciał... Ogólnie na tego typa nie mam zamiaru więcej tracić czasu – już we wcześniejszych filmach stężenie półprawd i manipulacji na minutę kontentu było nie do zniesienia.
Czekam tylko na filmik – "Recykling benzyny – genialny pomysł – musieli tego zakazać".
Bimbak napisał(a):Co do czepiania się pyłu z klocków to przypomniało mi się jakoś czepianie się ołowiu w paliwach, farbach i lakierach. Nie wiem co to komu szkodziło
Pierniczeni ekoterroryści – im przeszkadzało – panowie od paliw mówili, że jest w porządku więc musiało być w porządku!!!!
piwo napisał(a):a, juz porownujesz zachowanie auta elektrycznego. to sie zgodze. dlatego tak fajne sa hybrydy. np toyota camry na ecvt.
sterownik silnika wlacza sie tylko wtedy kiedy baterie sie koncza (1,6kwh) i utrzymuje silnik na stalych obrotach wysokich gdzie sprawnosc jest najwyzsza i niezmienna i nadmiara mocy doladowuje baterie. tak samo silnik odzyskuje energie przy hamowaniu choc mozliwe ze nie w takim stopniu bo generator nie jest tak wielkiej mocy. ale calosciowo niewiele to odbiega wtedy od zakladanych 43% i dziala podobnie jak elektryk. no i pozniej wynik 1,6 tonowej wielkiej limuzyny camry jest na poziomie 6 litrow spalania.
ogolnie bez chocby miekkiej hybrydy i ecvt to faktycznie sprawnosc leci na leb na szyje bo wykres sprawnosci silnika spalinowego jest mocno zalezny od obrotow silnika. niestety. kolejna z wad ale eliminowana na przekladni ecvt.
spalinowy ma tez ta zalete ze mozna czesc energii odzyskac w postaci ciepla do nagrzewania wnetrza co tez jakos tam wplywa na calkowita sprawnosc.
Wszystko się zgadza ale ludzie nie lubią CVT (nie wiem czemu – wiele z tych skrzyń jak się nimi pojeździ jest OK). Widać standardowe zachowanie, które odbija się też w temacie BEV – najwięcej "ale" do CVT mają ludzie, którzy nimi nie jeździli
Inna jednak sprawa, że CVT albo eCVT (wiem czym się różnią) to jednak kolejne straty, które nie są uwzględnione w efektywności silnika spalinowego. Zaznaczyć trzeba, że informacje o sprawności silnika są podawane dla samego silnika a przy napędzie spalinowym zawsze są mechanizmy pośredniczące wnoszące straty (ze względu na niską elastyczność silników spalinowych). Kolejna sprawa – nie zawsze chcemy przyśpieszać tak samo i CVT tutaj nic nie zmieni – obciążenie jest zmienne i przez to zawsze sprawność jest niższa niż maksymalna w ICE. CVT + hybryda pozwala tylko obniżać ją mniej. Odnośnie ogrzewania – tutaj fakt – przez to, że BEVy są tak sprawne, że nie mają ciepła odpadowego trzeba część energii przeznaczyć na ogrzewanie przez część roku. Jednak to nie jest nic co podnosi efektywność silnika spalinowego – to tylko miara jego strat cieplnych – dąży się do tego by były jak najmniejsze. W zimę z tego powodu sprawność samochodu spalinowego powinna być wyższa ale jak dobrze wiemy nie jest – w zimę palą więcej bo nie są w stanie ciepła efektywnie wykorzystać i ucieka ono bokiem.
piwo napisał(a):poki co w Polsce zachecanie do aut elektrycznych to zachecanie do spalania wiekszej ilosci wegla. takie sa realia, a wole by spalalo sie wiecej beznyny niz wegla w Polsce.
Sprawa nie jest tak oczywista – mix energetyczny u nas w kraju nie opiera się w 100% na węglu. Niemiłościwie nam panujący skutecznie upierniczyli ogromną ilość inwestycji w odnawialne źródła energii w ciągu ostatnich 7 lat. Do tego zrobili bardzo pod górkę tym, którzy już wcześniej prąd ze źródeł odnawialnych produkowali (i nie piszę tu wcale o prosumentach ale o małych elektrowniach).
Inna sprawa, że nie ma się co bać o węgiel – na przykładzie Ostrołęki widzimy jak dobrze im idzie budowanie elektrowni węglowych. Pauzy w produkcji energii w Jaworznie też efektywnie zmniejszają zużycie węgla do produkcji energii. Awaria w Bełchatowie doprowadziła do tego, że mieliśmy najczystszy prąd w historii tego kraju
Jeszcze trochę dobrego zarządzania i możemy mieć bardzo czystą energię. Zwiększone zapotrzebowanie na prąd to więcej prądu z importu a ten zwykle pochodzi z odnawialnych źródeł bądź z atomu. Ogólnie im więcej prądu zużywamy to dzięki indolencji włodarzy coraz większa część tego prądu jest czysta