Filtr cząstek stałych (DPF / FAP) – dyskusja panelowa.

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez marlad » 16 paź 2014, 09:59

Odkopałem fimik z ostatniego tchnienia turbiny w samochodzie, który latał na trasach i był bardzo zadbany.
Właściciel mając dostęp do interfejsu ,wywoływał kilkunastokrotnie procedurę dopalania .
Skończyło się na przeosiowaniu pracy turbiny i uszkodzeniu łożyskowania. Turbo padło i nadawało się do regeneracji/wymiany



W tym wszystkim chodzi o to ,zeby nie doprowadzać do sytuacji,że filtr jest końcowo zapchany ,a kierowca jeździ do oporu , nie podejmując żadnych starań ,żeby problem rozwiązać .

Wiele osób nie wie po prostu , że posiada taki układ w samochodzie.

Dopisano 16 paź 2014, 10:02:

JohnnyB napisał(a):loockas, jak coś prześlę Ci procedurę czyszczenia filtra DPF :–)

Wygląda to tak:
1. szlifierką wycinasz DPF.
2. zalewasz go środkiem do czyszczenia kominków z sadzy :–)
3. płukasz karcherem
4. wspawujesz do auta,

Od cała filozofia :–).
Procedura wykonywana w kilku znajomych serwisach w przypadku DPF od PSA.


dla rozluźnienia atmosfery :
nie wiem kto to ,ale mają jajcarska procedurę wypalania wymuszonego ;)

Ostatnio edytowano 16 paź 2014, 10:11 przez Wojtek, łącznie edytowano 1 raz
Powód: poprawienie załącznika
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 20 kwi 2014, 19:06
Posty: 225 (13/13)
Skąd: Kraków

Postprzez loockas » 16 paź 2014, 10:49

Janusz626 napisał(a):A i jeszcze, FAP nie zapychajace się od sadzy, on zapycha się od plynu katalitycznego.


A czy FAP i DPF to nie jest po prostu to samo? Skrót natomiast pochodzi o angielskiego diesel particulate filter lub francuskiego filtre à particules. I wydaje mi się, że zarówno DPF jak i FAP występuję w wersji tzw suchej czyli bez konieczności dolewania płynów. Taki też mam w Renault. Natomiast w większości samochodów PSA konieczne jest stosowanie płynów wspomagających wypalanie (np. eolys). Z resztą chyba nie tylko w PSA?

Inna sprawa, że tak naprawdę nie sadza, a popiół zapycha filtr, bo on się praktycznie nie wypala.

jeżeli coś pokręciłem, to niech mnie ktoś poprawi.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (315/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez JohnnyB » 16 paź 2014, 10:53

Janusz626 napisał(a):A i jeszcze, FAP nie zapychajace się od sadzy, on zapycha się od plynu katalitycznego.


Dotyczy to tylko rozwiązań z płynem katalitycznym, suchy DPF/FAP od płynu katalitycznego, na pewno się nie zapcha :–).
W Volvo jeźdze od 3 lat z suchym DPF, jak na razie zero problemów.
..::Born To Rise Hell::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2009, 21:27
Posty: 2539 (46/90)
Skąd: gdzieś w mazowieckim......
Auto: Ford Edge '18 3.5v6 SEL

Postprzez Janusz626 » 16 paź 2014, 11:01

Ja tez jeżdżę z suchym DPF i też jest ok, dlaczego? bo nie mam mokrego FAP....
Volvo mnie tutaj nie interesuje, piszemy na forum Mazdy tak? ;)
Płyn katalityczny to płyn Eolys w filtrach typu FAP czyli "mokry" od PSA.
DPF nie ma Eolys bo to inna para kaloszy.
A jak ktoś mówi że ma DPF i płyt katalityczny to dokładnie nie wie co mówi, tak upraszczajac. :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez talk_about85 » 16 paź 2014, 11:14

Janusz626 napisał(a):FAP w Mazdzie, tutaj również już wogóle nie mam pytań. Wiecie że płyn katalityczny jest automatycznie dodawany do układu raz na pełny zbiornik paliwa czyli na 45litrow,ale polski właściciel otwierając wlew paliwa raczej nie tankuje do pełna tylko za np 100zl bo oszczędza. I wiecie że to przede wszystkim jest najgorszy błąd mając FAP a, ano właśnie właściciel z niewiedzy i umiejętności posiadania auta bo z oszczędności robi koszmar, wystarczy zatankować do pełna i takie auto (M3 1.6 FAP) pośmiga grube 200kkm. I tyle FAP żyje.


Jest to cenna wskazowka niestety ja bym ja dal gdzies na 3-4 miejscu jesli chodzi o sprawy wazne i wazniejsze przy FAPie. Auto nie majace warunkow do regeneracji filtra pomimo tankowania do pelna nie zrobi nawet 10 x mniej kilometrow nie zatykajac FAPa.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2010, 23:59
Posty: 1123 (0/12)
Skąd: Gorlice
Auto: Mazda3 BK HB 1.6 MZ-CD 2007

Postprzez JohnnyB » 16 paź 2014, 11:31

Janusz626 napisał(a):Volvo mnie tutaj nie interesuje, piszemy na forum Mazdy tak?


Dyskusja tyczy się FAP/DPF i nie widzę w pierwszym poście informacji że mamy rozmawiać o Mazdzie.
..::Born To Rise Hell::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2009, 21:27
Posty: 2539 (46/90)
Skąd: gdzieś w mazowieckim......
Auto: Ford Edge '18 3.5v6 SEL

Postprzez tp_td » 16 paź 2014, 11:36

Witam,
Czy ktoś z forumowiczów ma zamontowany emulator filtra DPF?
Jak się sprawuje tego typu ustrojstwo, czy sami montowaliście, jaki koszt, ewentualnie kogo polecacie ze sprzedających.
Z góry chciałbym zaznaczyć, że wolałbym zamontować emulator zamiast "orać" w sterowniku.

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 15 maja 2014, 21:14
Posty: 15

Postprzez loockas » 16 paź 2014, 12:03

Ja dalej uwazam, ze nie ma czegos takiego ze mokry jest fap, a suchy dpf... Dpf moze byc tak samo mokry, a Fap suchy. Skrot tylko i wyłącznie rozni się językiem z ktorego pochodzi. A przynajmniej tak twierdzi internet. Ja mam pod maska wyraźnie napisane FAP i jest on suchy.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (315/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez Maniekvip » 16 paź 2014, 17:08

A ja uważam tylko tyle, że te filtry to czysta ściema. Stosuje się je w celach ekologicznych prawda?
Więc ja się pytam gdzie ta ekologia jak włączy się proces wypalania?
Spalanie drastycznie wzrasta auto wywala z rury wtedy dużo więcej syfu niż jadąc normalnie bez DPF/FAP
Ogólnie cała ta ekologia to tylko łojenie kasy z nas kierowców i nic więcej.
Po za tym wielka ekologia i cięcie kosztów w F1. Zastosowano niby ekologicznie (mniej palą, mniej kasy idzie na paliwo, mniej zatruwają środowisko) 1.6 V6 które pochłonęły miliony na ich zaprojektowanie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2013, 20:01
Posty: 752 (17/11)
Auto: Mazda6
Mazda3

Postprzez Marianek » 16 paź 2014, 19:06

Suchy czy mokry z francuskiego będzie nazywany FAP, utarło się to do tego ze mokry pierwsi zaczęli stosować Francuzi. W Belgii w części francuskojęzycznej jak moi znajomi mówią zawsze FAP, podobnie media motoryzacyjne, w części niderlandzkojęzycznej mówi się DPF a do aut francuskich FAP. Tyle jeśli chodzi o nazewnictwo jak ono wyglada u mnie. Co do DPF-ow, powtórzę sie po raz kolejny bo było w innych tematach stan tego filtra zależy od ludzi i użytkowników. To ze w Polsce serwisy wycinające maja furorę jest spowodowane tym ze ludzie kupują padliny z zachodu a potem zwalają winę za problemy na filtr itd.

marlad napisał(a):Niestety nie do końca sie moge zgodzić ponieważ w większości Mazd6 DPF kończy żywot w okolicach 200 tysiecy kilometrów .

Chyba w Polsce i zapewne maja jeszcze więcej na liczniku. Ja znam parę Mazd z większymi przebiegami i jak do tej pory posiadają oryginalny DPF. Z innych marek również, jak dbasz tak masz i tyle.
Dla potwierdzenia tego moje ASO odkąd ma Mazdę (4 lata)nie wypalało nikomu serwisowo DPF, identycznie w Hultaju i Suzi.

Sebal napisał(a): Na serwisie jest (powinien być) sprawdzany stan tzn stopień zapełnienia.

Potwierdzę, podczas przeglądu auto podłączone do IDS-a sprawdza się stan i czy nie ma problemów z DPF.
Czyli jednak coś serwis musi robić :) Choć nie jest traktowany jako cześć eksploatacyjna, nawet w takim stopniu jak amortyzatory.

marlad napisał(a):1.najtańsza opcja to wypalanie wymuszone, na postoju – samochód podnosi obroty , przeprowadza procedurę i zaczyna kopcić . Operacja taka z reguły pomaga doraźnie i nie powinno się jej przeprowadzać więcej niż kilka razy .
Raz ze względu na możliwość fizycznego uszkodzenia filtra , dwa to szkoda silnika i turbiny i EGR , który jest podatny na nagary tworzące się przy okazji

Tu trzeba dodać ze jest różnica wpylania filtra za pomocą IDS-a a za pomocą innego programu diagnostycznego lub na tz drucik ( jest o tym na forum) . Wiec zanim ktoś pojedzie do takiego serwisu niech pomyśli czy maja IDS, a jak nie to taniej tak samo to zrobić samemu <diabełek>

Maniek DPF sporo daje, zatrzymuje cząstki stale, obecnie benzyna bardziej syfi niż współczesny diesel.

Wg mnie temat rzeka i możemy gadać bez końca. Mi DPF/FAP nie przeszkadza i popieram jego istnienie,
co nie znaczy ze popieram chora politykę zielonych terrorystów.
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Zoom -Zoom from Belgium
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Beneluxu i Niemiec
 
Od: 26 mar 2010, 14:31
Posty: 6994 (209/245)
Skąd: Benelux/Szczecin
Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.

Postprzez loockas » 16 paź 2014, 19:43

Maniekvip napisał(a):Więc ja się pytam gdzie ta ekologia jak włączy się proces wypalania?


Poczytaj może jak to działa zanim zaczniesz pisać, że DPF/FAP to bzdura. W skrócie: cząstki stałe zatrzymywane są przez filtr podczas normalnej eksploatacji. Podczas wypalania temperatura jest znacznie wyższa niż podczas normalnej pracy i w ten sposób nagromadzona sadza jest spalana i "wydalana" w postaci dwutlenku węgla, który jest znacznie mniej szkodliwy niż to co by wyleciało z wydechu bez obecności filtra. To tak bardzo skrótowo. Oczywiście również nie jestem zwolennikiem eko-terrorystów, ale mnie się sama idea FAP/DPF podoba. Nie podoba mi się natomiast próba robienia na tym ekstra biznesu, bo nie wierzę, że ten filtr jest tak drogi, jak chcą za niego producenci. Przypomina mi to historię sprzed kilkunastu lat, jak wchodziły katalizatory. Wtedy też krążyła opinia, że najlepiej wyciąć, bo nowy kosztował kilka tysięcy złotych.

Marianek napisał(a):Suchy czy mokry z francuskiego będzie nazywany FAP, utarło się to do tego ze mokry pierwsi zaczęli stosować Francuzi. W Belgii w części francuskojęzycznej jak moi znajomi mówią zawsze FAP, podobnie media motoryzacyjne, w części niderlandzkojęzycznej mówi się DPF a do aut francuskich FAP.


Dokładnie. I tak się utarło, że mokre to FAP, a suche DPF. Jednak nic w tym z prawdy. W koncernie VW występują mokre DPF, a w Renault suche FAP.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (315/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez marlad » 16 paź 2014, 19:54

Marianku . Nie ma znaczenia co się dzieje na świecie z Dpf bo rozmawiamy o naszych rodzimych realiach . Tematykę Dpf znam z praktyki a nie z for internetowych ,bądź rozmów przy kawie . Dlatego teź nie wnikam ile samochód ma kilometrów w kołach ,bo jak dobrze wiesz -cięzko to stwierdzić bez wnikliwej i czasochłonnej diagnostyki . Na podstawie doświadczeń z ostatnich lat mogę stwierdzić ,źe Mazdy 6 ktore do nas trafiają na usunięcie problemu z Dpf mają ok 200000 km przebiegu na liczniku.

Co do wypalania serwisowego to niekoniecznie musi być to IDS.Hella Gutmann , Launch tez to zrobisz.


P.s ta vectra na filmiku ktory przedstawilem powyźej miała ponad 300 tys km.
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 20 kwi 2014, 19:06
Posty: 225 (13/13)
Skąd: Kraków

Postprzez Marianek » 16 paź 2014, 20:05

marlad napisał(a):Nie ma znaczenia co się dzieje na świecie z Dpf bo rozmawiamy o naszych rodzimych realiach .

I tu się zgadzam <diabełek> ale chodzi o to żeby nie winić tego filtra i producentów za to "zło".

marlad napisał(a):Co do wypalania serwisowego to niekoniecznie musi być to IDS.Hella Gutmann , Launch tez to zrobisz.

Nie jestem pewien wiec nie będę zaprzeczał, ale czy na pewno w Mazdzie? Kto będzie kierował cyklem wypalania? Diagnostyk Helli czy ECU samochodu?
"Życie jest jak badziewie na kole – raz na górze, a raz na dole."
Sprzedam, Ford Fokus tytanium 2013, PB.klik w link
Zoom -Zoom from Belgium
Avatar użytkownika
Przedstawiciel Beneluxu i Niemiec
 
Od: 26 mar 2010, 14:31
Posty: 6994 (209/245)
Skąd: Benelux/Szczecin
Auto: Było CP,
Była M6 GH
Jest MX-5NBfl
Jest M3 BM Sport 2.2 Diesel Sedan.

Postprzez Maniekvip » 16 paź 2014, 21:58

loockas napisał(a):Poczytaj może jak to działa zanim zaczniesz pisać, że DPF/FAP to bzdura.


Nie mądraluj ok? wiem dokładnie co to filtry cząstek stałych i powiem jeszcze raz JEST TO BZDURA i tak naprawdę nie ma nic wspólnego z ekologią tylko z łojeniem kasy. Auto wypluje trochę mniej sadzy bo wiadomo że wszystkiej nie złapie i jakie to cudo jest. Obecnie każdy hajcuje w piecach czym popadnie aby ogrzać mieszkanie że aż całe kapcie sadzy lecą i tym się nikt nie przejmuje. Od jakiegoś czasu pojawił się płyn AdBlue za kilka lat będzie HiperGreen i okaże się ze te specyfiki wyniosą cię drożej niż paliwo.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2013, 20:01
Posty: 752 (17/11)
Auto: Mazda6
Mazda3

Postprzez Janusz626 » 16 paź 2014, 22:22

Hehe, ja to pozdrawiam i dziękuję za uwagę. Nie posiadam argumentów dla każdego, nawet dla ludzi od wujka Google, bo każda strona przeczy innej i nigdy nie ma ujednolicenia.... niektórzy to zwykłe polaczki jednak, ja też ? jak muszę być zwykłym polaczkiem to dalej będę pisać w tym temacie :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez loockas » 16 paź 2014, 22:45

Maniekvip napisał(a):Nie mądraluj ok? wiem dokładnie co to filtry cząstek stałych i powiem jeszcze raz JEST TO BZDURA i tak naprawdę nie ma nic wspólnego z ekologią tylko z łojeniem kasy.


Zadałeś pytanie "Co z ekologią podczas wypalania" to Ci odpisałem, bo z Twojego pytania wynikało, że nie wiesz jak to działa. I wyluzuj trochę, bo nikt Cię nie chciał atakować... Wiele rzeczy w motoryzacji jest zrobionych dla kasy i jest to oczywiste. Trudno, akceptujemy to lub nie. Idąc jednak tą drogą wrócimy do samochodów z lat 90. Fakt, może i mniej problematyczne, ale jednak wraz z rozwojem motoryzacji poprawił się komfort i bezpieczeństwo. A, że przy tym wymyślono kilka pierdół mogących (lub nie) poprawić coś dla środowiska, to wcale nie zamierzam się przed tym bronić.

Temat jest o zastosowaniu, działaniu i serwisowaniu filtrów DPF/FAP i trzymajmy się tego. Ja uważam, to za dobry wynalazek chociaż nie jest pozbawiony wad. Będzie idealny gdy przestanie być problemem dla kierowców jeżdżących głównie po mieście. Jakoś absolutnie nie przekonuje mnie argument, że diesel jest tylko na trasy, bo spora część samochodów wyposażone jest w małe, rzekłbym "miejskie diesle".

Peace :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (315/593)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Rex8HaPe
Kupra

Postprzez marlad » 17 paź 2014, 13:40

Marianek napisał(a):
marlad napisał(a):Nie ma znaczenia co się dzieje na świecie z Dpf bo rozmawiamy o naszych rodzimych realiach .

I tu się zgadzam <diabełek> ale chodzi o to żeby nie winić tego filtra i producentów za to "zło".

marlad napisał(a):Co do wypalania serwisowego to niekoniecznie musi być to IDS.Hella Gutmann , Launch tez to zrobisz.

Nie jestem pewien wiec nie będę zaprzeczał, ale czy na pewno w Mazdzie? Kto będzie kierował cyklem wypalania? Diagnostyk Helli czy ECU samochodu?


Nie winię producentów ( jak już coś to bandę z Brukseli ;) ) – staram się być obiektywny .Opinie ,które formułuję osadzam w naszych Polskich realiach ,wyłącznie na bazie doswiadczeń zebranych przy pracy z tymi wozami a nie pogaduszek przy kawce,tudzież informacji z sieci.

Taka Hella Guttmann stosuje w swoich urządzeniach poprawne rozwiązania , więc procedury powinny być tożsama z IDS ( hmm... i czy ten IDS to oryginał ;) ?? )

Nie wspomniał nikt a propos ekologii o jednym aspekcie .
Nowy filtr to wydatek od 5-15 tys zł ( np.chevrolet ) .
Biorąc pod uwagę ,że średnio w Polsce zarabia się 2-3 tys to ile trzeba podjąć czynności niszczących ekologię ,żeby zarobić na wymianę filtra na nowy?
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 20 kwi 2014, 19:06
Posty: 225 (13/13)
Skąd: Kraków

Postprzez JohnnyB » 17 paź 2014, 13:50

W Polsce się nie wymienia filtrów. Do tego porównując cokolwiek do realiów naszych kalkulację wypadają słabo. Nie jesteśmy w przypadku kalkulacji cen brani jakkolwiek pod uwagę.
Nie jest to zatem żaden argument.
..::Born To Rise Hell::..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2009, 21:27
Posty: 2539 (46/90)
Skąd: gdzieś w mazowieckim......
Auto: Ford Edge '18 3.5v6 SEL

Postprzez dadan » 17 paź 2014, 15:09

Kiedyś tak straszono, żeby nigdy nie kupować auta z dpf, bo to zło i kosztuje nie wiadomo ile. Potem znajoma kupiła polo z 1,4 tdi nie wiedząc, że ma ten filtr. Samochód jeździ 98% przebiegu w mieście i ma 250 tyś km. Filtr od nowości, żadnych problemów. Nie musze dodawać, że jeździ jak zawalidroga. Tylko ten samochód przebieg ma na 101%o oryginalny...
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 13:23
Posty: 664 (0/15)
Skąd: Gdynia
Auto: TA KL

Postprzez marlad » 17 paź 2014, 15:21

JohnnyB napisał(a):W Polsce się nie wymienia filtrów. Do tego porównując cokolwiek do realiów naszych kalkulację wypadają słabo. Nie jesteśmy w przypadku kalkulacji cen brani jakkolwiek pod uwagę.
Nie jest to zatem żaden argument.


Oooo- nie wymienia ?. Ciekawe .
Mozesz rozwinąć swoją tezę ??
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 20 kwi 2014, 19:06
Posty: 225 (13/13)
Skąd: Kraków

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

Moderator

Moderatorzy Moto