Strona 1 z 1

Jaki olej do Wankla

PostNapisane: 24 lip 2007, 02:14
przez Gość
a co ile olej sie zmienia w tym silniku ? i ile to "pije" oleju ?
wielkie dzieki :)

PostNapisane: 24 lip 2007, 21:07
przez Janusz
Co do zużycia oleju to różne źródła różnie podają, ale trzeba przyjąć, że norma to ok. 0,25 l na 1000km. Olej należy wymieniać co roku i max. przejeżdżać na nim 10.000km pamiętając oczywiście aby był to mineralny olej. Unikaj oczywiście wynalazków w stylu „oleje dla silników powyżej 100.000km” bo te mają mnóstwo dodatków które mają za zadanie zlikwidować wycieki, ale w wanklu zapchają przewody i otwory do smarowania uszczelniaczy!

PostNapisane: 25 lip 2007, 14:14
przez Gość
Janusz napisał(a):nim 10.000km pamiętając oczywiście aby był to mineralny olej.

czyli wankiel na mineralnym ? a czemu nie syntetyk albo cos tej klasy ?
Janusz napisał(a):oleje dla silników powyżej 100.000km

takich wynalazkow to nie uzywam w zadnym aucie ;)

PostNapisane: 25 lip 2007, 16:49
przez brii
konrad_rapid napisał(a):czyli wankiel na mineralnym ? a czemu nie syntetyk albo cos tej klasy ?

Silniki z tamtej generacji miały uszczelniacze wrażliwe na środki "myjące" z olejów syntetycznych i dlatego należy używać mineralnego.

PostNapisane: 25 lip 2007, 23:02
przez Janusz
Możesz oczywiście zastosować syntetyk, ale na własne ryzyko. Mazda nie zaleca olejów innych jak mineralne do Rx-7, ale wiem, że jest grono osób które wolą syntetyki. Generalnie chodzi o kilka powodów. Do najważniejszych zaliczyłbym fakt iż syntetyczny olej z racji swej budowy i dodatków nie spala się całkowicie tworząc w silniku osady/nagary w dużo większym stopniu jak mineralny, który może się spalić praktycznie całkowicie (jak zapewne chyba wiesz uszczelniacze są smarowane poprzez wtrysk małych ilości oleju przez wtryskiwacze oleju). Drugim powodem jest wrażliwość
brii napisał(a):na środki "myjące" z olejów syntetycznych

co słusznie kolega brii przytoczył. Kolejnym powodem jest fakt iż z racji budowy wankla i słabszej kompresji niż tradycyjny silnik olej mineralny poprawia te parametry.
Biorąc pod uwagę iż sam producent zaleca stosowanie olejów mineralnych i na nich były przeprowadzane długodystansowe testy oraz to iż bańka najlepszego mineralnego będzie przynajmniej 1/3 tańsza od syntetyku wybór wydaje się oczywisty.... ale zdecydować musisz oczywiście sam.
I nie ma co się bać oleju mineralnego, bo mają teraz dużo lepsze własności jak 10-15 lat temu! Ja jeżdżę na mineralnym Castrolu Magnatec 15W-40.
Co do cen testerów to są dość mocno zróżnicowane. Taki jak nowy widziałem za 700$ <jelen> więc używane, ale sprawne zapewne kosztują ok. połowy ceny. Poszukaj i przywieź taki do kraju :]
Pozdrawiam

Jaki olej do Wankla

PostNapisane: 27 kwi 2008, 19:47
przez Strzelba rx7
magik
Witaj
ja tez kupiłem rx 7 w wersje 1 i potrzebuje fachowej pomocy jak znasz kogoś to byłbym dzwieczny za kontakt.Bo słyszałem dziwne rzeczy np. żeby do benzyny dolewać oleju dla lepszego smarowania i jestem ciekaw przy wymianie oleju na jaki zalać (minerał?????)
pozdrawiam

PostNapisane: 27 kwi 2008, 22:31
przez Janusz
Strzelba rx7 napisał(a):żeby do benzyny dolewać oleju dla lepszego smarowania
Spokojnie możesz unikać fachowców dających takie rady. Do Twojej lej tylko i wyłącznie mineralny dobrej firmy. Polecam Castrol magnatec 15W40. Jak masz pytania co do eksploatacji staruszki to pisz.

PostNapisane: 28 kwi 2008, 21:06
przez Strzelba rx7
Witam
czy sa jeszcze jakieś ważne sprawy które musze dopilnowac zanim zacznę normalnie jezdzić , czy elementy układu hamulcowego podbiore od czegoś(klocki,tarcze itp.
pozdrawiam

PostNapisane: 28 kwi 2008, 21:49
przez Pit
Janusz napisał(a): Polecam Castrol magnatec 15W40

A ja w tym temacie zacytuję jedną z moich ulubionych internetowych pozycji dotyczących FC:

fc3spro.com napisał(a):For turbos, it is recommended to stick with 20W50. If you want to use a lighter weight oil, you can use 10W30, but for those who run their cars hard, 20W50 is recommended for better oil protection due to being thicker. It is not recommended to use 10W40 weight. For a full explanation why, check out the Oil FAQ for further details.

PostNapisane: 28 kwi 2008, 21:57
przez magik
pod żadnym pozorem niczego nie dolewaj bo benzyny – bzdur ci ktoś naopowiadał
do twojego auta podobnie jak kolega Janusz polecałbym minerał, zreszta producent (jak sobie ksiazeczke otworzysz) odradza stosowanie olejów syntetycznych – no chyba ze masz silnik świeżo po dobrze zrobionym remoncie to sobie mozesz pozwolic na syntetyk Royal Purple XPR co do hamulców to nie wiem jak jest w 1gen ale do 2gen napewno pasuja z mazdy 6 2003 do 2005 i z protage 2003 do 2007 ale na ebayu napewno mozna znalesc do pierwszej generacji także
niestety nie znam nikogo kogo moglbym ci polecic
ale jesli masz jakies pytania to wal na forum postaram sie odpowiedziec

pozdrawiam

PostNapisane: 29 kwi 2008, 12:27
przez Pit
magik napisał(a):producent (...) odradza stosowanie olejów syntetycznych – no chyba ze masz silnik świeżo po dobrze zrobionym remoncie...

Po remoncie też odradziłbym syntetyk. Wankiel ma spalać olej, więc syntetyk ogólnie nie jest wskazany. Dobry mineralny olej i kropka.

PostNapisane: 30 kwi 2008, 00:16
przez magik
pozwolę sobie niezgodzić się z Piotrusiem
na wstępie dla tych którzy nie wiedzą: racingbeat od ponad 35 lat zajmuje sie tuningiem rx'ow do startów w wyścigach, ustanowili tez naziemny rekord predkosci wlasnie na rx7
a teraz pozwole sobie zacytować:


Racing Beat has been recommending the use of synthetic oils in rotary applications for several years. Our research has found that synthetic oils provide superior friction reducing between sliding surfaces, reduced foaming, and lower oil temperatures. We have tested several different synthetic oils and have found that while most offered improved wear and lower oil temperatures, none offered any horsepower gains... except for Royal Purple!Our in-house testing has yielded up to a 2% performance increase after changing from mineral-based oil to Royal Purple Synthetic Motor Oil

PostNapisane: 30 kwi 2008, 08:03
przez Lukano
Strzelba rx7 wysłałem Ci adresy do wszystkich z forum z rx-7 :)
Widzisz jak szybko czegoś można się dowiedzieć :) Nie ma jak mazdaspeed :]

PostNapisane: 1 maja 2008, 21:48
przez Janusz
Widzę że temat ewoluuje i się rozwija...:D
Piotruś napisał(a):Janusz napisał:
Polecam Castrol magnatec 15W40

Czy to oznacza, że się zgadzasz czy negujesz? ;) .
Piotruś napisał(a):ja w tym temacie zacytuję jedną z moich ulubionych internetowych pozycji dotyczących FC:
fc3spro.com napisał:
For turbos, it is recommended to stick with 20W50. If you want to use a lighter weight oil, you can use 10W30, but for those who run their cars hard, 20W50 is recommended for better oil protection due to being thicker. It is not recommended to use 10W40 weight. For a full explanation why, check out the Oil FAQ for further details.

Przypominam, iż rozmawiamy o pierwszej generacji modelu kolegi Strzelby.
Olej 20W50 jak najbardziej też jest stosowany i tu się zgadzam z kolegą Piotrusiem bo jest gęstszy, poprawia kompresję, tylko przy większym mrozie może być problem bo wtedy olej jest jak kisiel. Ktoś powie, że u nas już nie ma takich zim jak kiedyś, ale jeśli kluczowym jest długa i bezawaryjna eksploatacja to dla „nie wyczynowców” 15W40 jest najlepszym kompromisem na nasze warunki klimatyczne, a nie sądzę, aby komuś chciało się stosować na zimę inny olej. Tak czy inaczej produkowane teraz oleje mineralne są b.dobrej jakości (SL), a w czasach produkcji obu modeli przeważnie było to max. do (SF).
To, co kolega magik pisze o syntetycznych olejach cytując firmę, której za zadanie jest wyciśnięcie jak największej mocy ma sens, ale tylko przy kompleksowym tuningu silnika, gdzie liczy się moc a nie trwałość. Żaden kierowca nie odczuje 2% wzrostu mocy, ale zastosowanie najlepszych dostępnych materiałów, uszczelniaczy ceramicznych, polerowanie dolotu i cała masa innych przeróbek, które poprawiają osiągi o 2-3% sprawia, że sumując je wszystkie otrzymujemy konkretny przyrost mocy.
Z mojego doświadczenia wiem i nie są to tylko informacje z forów, że do pierwszej I i II generacji najlepiej lać mineralny 15W40* lub gęstszy 20W50.
Strzelba rx7 napisał(a):czy sa jeszcze jakieś ważne sprawy które musze dopilnowac zanim zacznę normalnie jezdzić , czy elementy układu hamulcowego podbiore od czegoś(klocki,tarcze itp.

Co do „podbierania” innych części jest to jak najbardziej możliwe. Pamiętam jak do swojej wuj dobrał zapłon (kopułka, palec itd.) z... Poloneza. Wynikało to jednak bardziej z braku dostępu do części, bo teraz jest o wiele łatwiej je kupować (np. Internet), a 20 lat temu jego wózek to była czysta egzotyka na naszych drogach. Części eksploatacyjne do pierwszej generacji są przystępne cenowo a i dostanie używek jest dużo prostsze (nie mówię tu o tak kluczowych dla bezpieczeństwa elementach jak klocki hamulcowe!). Strzelba nie napisałeś nic o stanie i historii wozu, więc na pewno zacznij od wymiany wszystkich płynów, sprawdź stan pasków klinowych, świece i kable wysokiego napięcia oraz aparat zapłonowy, filtry paliwa i powietrza, gaźnik wyczyść, sprawdź klocki/tarcze (szczęki/bębny, jeśli masz z tyłu). Tyle na początek.
Pozdrawiam
* I gen. mojego wuja... przebieg ponad 200tyś.km, jeździ na takim od wielu lat, raz tylko zalał syntetykiem, ale zaraz go zmienił bo silnik nierówno pracował i świece zalewało
* Moja... od początku eksploatacji jeździ na takim.

PostNapisane: 2 maja 2008, 18:13
przez Pit
Janusz napisał(a):Castrol magnatec 15W40

Janusz napisał(a):Czy to oznacza, że się zgadzasz czy negujesz? ;)

15W40 jak najbardziej OK, 20W50 zalecają tylko w temperaturach dodatnich, mi to jak najbardziej odpowiada.