Pamiętajmy, że przy wymianie sprężynek powinniśmy wymieniać również wszystkie uszczelki.
Mianowicie, uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki kolektora ssącego.
Ja osobiście tego nie zrobiłem ponieważ moje uszczelki mają tydzień czasu.
(Jak pisałem w innym poście , dałem samochód do mechanika w celu wymiany rozrządu, sprężynek wałka, uszczelek pokryw zaworu i kolektora. Przy odbiorze magik powiedział, że żeby wymienić sprężynki trzeba rozebrać pół silnika i to koszty, tłumaczył, że niby się zna a się gó** znał. Postanowiłem sam wymienić w/w sprężynki. )
Pamiętajcie: NIEMA SIĘ CZEGO BAĆ, WYMIANA NIE JEST SZCZEGÓLNIE SKOMPLIKOWANA.
Trzeba się trzymać kilku zasad opisanych poniżej a nie powinno być jakichkolwiek problemów.
Czego potrzebujemy :
Nowe sprężynki wałków rozrządu
Klucz dynamometryczny
sylikon odporny na temperaturę
Druga osoba do pomocy
Czy warto ?
Oczywiście. Różnica ogromna. Nic nie stuka, nic nie puka.
NIE TRZEBA ROZPINAĆ ROZRZĄDU
Film pokazujący jaka jest u mnie różnica Przed i Po wymianie :
PRZED
PO (pierwsze uruchomienie )
Dodam tylko, że pierwszy film był nagrywany w otwartej przestrzeni (dźwięk się inaczej rozchodzi) a drugi w dość ciasnym pomieszczeniu gdzie dźwięk się odbija od ścian. Na dworze jest jeszcze ciszej

Nie będę opisywać jak zdejmować pokrywy zaworów ponieważ bardzo dobrze jest to opisane przez użytkownika behemot w jego fotorelacji : viewtopic.php?t=39877
Jak już mamy zdjęte pokrywy zaworów, (USTAWIAMY ZNAKI NA KOŁACH ZĘBATYCH JAK POKAZANE NA ZDJĘCIU NR 2) odkręcamy panewki wałka (1,2,3,5,) i zaślepkę oporową (nr 4) (Zaślepki oporowej nie zdejmiemy ponieważ będzie nam blokowało koło rozrządu)

Po odkręceniu wszystkich śrub musimy zdjąć panewki, (Pamiętajmy, że mamy do czynienia z aluminium i musimy robić wszystko z odpowiednią siłą)
W panewki możemy delikatnie postukać drewnianym kołeczkiem ponieważ siedzą dość mocno.
Przy zdejmowaniu pamiętajmy o numeracji. Każda panewka ma swoją literę (lewa strona) bądź cyfrę (prawa strona)
UWAGA: Panewki muszą być zakładane dokładnie w tych samych miejscach jak je zdejmowaliśmy. Nie zamieniamy kolejności . Ja użyłem do tego kawałka styropianu w który wtykałem sobie śruby i panewki.
Po zdjęciu wszystkich panewek i odkręceniu zaślepki sprawdzamy dla pewności znaki na kołach zębatych.
ZDJĘCIE NR2

U mnie jeszcze jak widać na zdjęciu ktoś zaznaczył farbą jak powinny schodzić się wałki.
Wyciągamy wałek. (Nie musimy oczywiście odkręcać drugiego wałka rozrządu)
Wałkiem z dzielonym kołem zębatym 2 "najeżdżamy" na wałek 1.
Po wyciągnięciu wałka widzimy sprężynę wałka przykręconą nakrętką.
Ja do odkręcenia użyłem imadła.
Koło zębate wałka trzeba włożyć między dwa klocki drewniane i z czuciem dokręcić imadło tak żeby nam umożliwiło odkręcenie śruby. Przyda się 2ga osoba która przytrzyma wałek.
Wszystko wykonujemy delikatnie uważając na zębatki.
U mnie po odkręceniu okazało się, że mam jeszcze sprężynki i nakrętki starego typu.

Rożnica jest taka, że nakrętka jest ścięta z jednej strony i spręzynka ma 2 wypustki.

Zadzwoniłem żeby dowiedzieć się o cenę nakrętki i ile będzie trzeba czekać. Okazało się, że nakrętki to koszt 60-80 zł .
Dowiedziałem się, że można po prostu spiłować te wąsy z sprężynek i wszystko będzie w porządku.
Tak też zrobiłem. Na zdjęciu widać pierwszą sprężynkę ze spiłowanymi wąsami a drugą bez.
Po zdjęciu starej sprężynki zakładamy nową
Dokręcamy kluczem dynamometrycznym z siłą 74-83 Nm
Zakładamy wałek. Tak jak jest pokazane na poniższym zdjęciu, wałek z lewej strony (tam gdzie na panewkach są litery) zakładamy od strony koła zębatego. Z prawej strony (tam gdzie na panewkach są cyfry) odwrotnie.

Pamiętajmy o naoliwieniu zębatek i sprawdzeniu znaków.

Ja również przed zakładaniem panewek naoliwiłem miejsca gdzie one dochodzą tak by wszystko miało smarowanie.
Zakładamy panewki i śruby.
Pamiętajmy że wszystko powinno wskoczyć na swoje miejsce. Nie używamy młotka i innych ciężkich narzędzi.
Skoro to pracowało ze sobą 200000km to musi pasować i wskoczyć.
Wcześniej wspominaną zaślepkę oporową unosimy w miarę możliwości i czyścimy. Zacienione miejsce na zdjęciu smarujemy sylikonem i zakładamy.

UWAGA.Ważna kolejność i siła dokręcania panewek

SIŁA 11.3--14.2 N·m
Z prawą stroną postępujemy tak samo. Nie będę opisywać bo chyba traci to sens ponieważ wszystkie czynności wykonujemy dokładnie tak samo jak w przypadku strony lewej.
Dobry dostęp, wszystko widać po zdjęciu pokrywy zaworów.
Jedyna różnica to: w lewej komorze panewki łączone są od strony kół zębatych a w prawej od strony końca wałka. Kolejność dokręcania panewek łączonych :

Na koniec napiszę, że wszystko zajęło mi 2 dni.
Można zrobić to pewnie w 1 ale ze względu na to, że pierwszy raz to robiłem zeszło dłużej.
Pamiętajmy, że wszystko musimy robić w miarę delikatnie i z wyczuciem.
Jeżeli o czymś zapominałem bardzo proszę pisać. Postaram się odpowiedzieć.
Podziękowania dla mojego taty, który walczył ze mną przez 2 dni przy tej wymianie.
Mieszkam w okolicy Sierpca (woj. mazowieckie) W razie czego proszę pisać
Pozdrawiam