Instalując montażową wersję anteny CB w aucie możemy to zrobić za pomocą uchwytów montażowych lub wiercić dziurę w karoserii auta. Można też używać anten magnetycznych ale dają one nieco gorsze zasięgi i więcej zakłóceń. Ja zdecydowałem się okaleczyć swoją Madzię wiercąc dziurę w dachu i jego belce wzmacniającej.
Na co dzień wybrałem antenkę Sirio Mini Snake na główce DV (~60cm długości). Główka DV pozwoli mi na zainstalowanie dłuższej anteny – na dłuższe wyjazdy. Bo dłuższa antena to większy zasięg. Radyjko to typowy antymisiek Yosan CB-300. Aktualnie najmniejsze na rynku radyjko o klasycznej budowie. Zamontowałem je w kieszeni pod radiem FM.
1.
Zdjęcie podsufitki. Zdarcie gąbki wygłuszającej – najlepiej to robić gdy dach jest nagrzany bo wtedy klej jepiej puszcza. Później benzynką ekstrakcyjną zmywanie pozostałości gąbki i kleju. I tak do gołej blachy. Witki opadają.
2
Wiercimy dziurę we wzmocnieniu dachu i samym dachu. Od dołu miałem lepsze punkty odniesienia. Wierciłem zwiększając średnicę wiertła. Pierwsze wiercenie z dołu a pozostałe z góry dachu. Trzeba zmierzyć średnicę odwiertu i wiercić ciut mniej tak by trzpień anteny wszedł ciasno – dla połączenia anteny z masą pojazdu. Ja miałem 10,7 mm więc wierciłem wiertłem 10-tką a resztę poszerzałem pilnikiem. Podobnie jak w Mechaniku (http://www.youtube.com/watch?v=CaJW2nKjv8M) nim wcisnąłem trzpień anteny do dziurki uszczelniłem klejem do szyb.
3
Zdarcie lakieru w dolnej okolicy dziurki – również dla lepszego połączenia z masą nadwozia.
4
Przymierzamy położenie kabla antenowego.
5
Mały zonk. Trzpień mocujący antenę odstaje od powierzchni dachu na ok 2,5 cm. No a w tym miejscu mocowana jest lampka wewnętrzna. Można wybrać antenę z mocowaniem PL zamiast DV – zwykle mniej odstają od dachu. Wrócimy do lampki później.
Między wzmocnienie a dach wsunąłem podkładkę bo ściśnięcie mogło by odkształcić dach a nie chciałem by stała woda na środku dachu.
6
Po zamocowaniu anteny pomalowałem Hameridem zdrapany lakier i trochę nakrętkę anteny.
7
Właściwe klejenie taśmą kabla antenowego i dodatkowa izolacja w miejscu styku kabla z krawędzią blachy.
8
Zaklejanie taśmą otworów, których osłony fabryczne straciły właściwości klejące ;–)
9
Przeprowadzamy kabel do tunelu środkowego. Warto zostawić nadmiar kabla zasilającego i antenowego na wypadek ew. wyjmowania czy strojenia anteny CB do karoserii auta.
10
Zasilanie radia zabrałem z kostki do której podłącza się zapalniczkę. Będzie więc radio gasło z przekręceniem i wyjęciem kluczyka. Fabrycznie Yosan CB-300 ma plastikowe pudełko z filtrem przeciw zakłóceniowym i bezpiecznikiem. To oczywiście zostało na kablu. Strzeżonego Pan Bóg strzeże. ;–)
11
Przed założeniem podsufitki przykleiłem lepszą piankę na dach. Nie lichą, fabryczną 3-4 mm rzadziutką gąbkę tylko 10mm gęstą piankę firmy Apama. Znajdziecie na portalu aukcyjnym.
12
Teraz demolujemy lampkę wewnętrzną by zmieściła się antenka CB. W tym celu wyciąłem kawałek plastiku i kawał blaszki. Żarówkę rurkową 10W 12V zamieniłem na Panel Moduł Led. również znajdziecie na portalu aukcyjnym.
13
Następnie demolujemy kieszeń pod radiem. Dziurę wypaliłem starą radziecką wypalarką napisów na drewnie (przypominającą lutownicę transformatorową) a krawędzie wyrównałem pilnikiem.
CB montuję pod skosem bo ekrany LCD fajne są ale dobrze widać co na nich jest jak patrzymy na wprost. W tym celu tymczasowo pod radio wcisnąłem dwa kliniki do ustawiania paneli podłogowych ;–)
14
Teraz wzorowe zestrojenie anteny kanal 1 – 1,1, kanał 20 – 1,2 i kanał 40 1,1. Bosko!
Pozostało umieszczenie uchwytu dla gruchy i zewnętrznego głośnika ale to już kosmetyka do zrobienia później.
15
Efekt końcowy.
Fotorelacja z montażu radia CB i anteny CB „w dziurce” – 626 GE
Strona 1 z 1
Jeśli radio było by zamontowane z boku schowka, a nie na środku, można obok wsunąć coś większego, np. telefon, klucze czy portfel.
Antena strasznie na środku, mnie to nie pasuje, jeśli już to bym ją dał na końcu dachu.
Chyba, że to ma grać, a nie wyglądać.
Antena strasznie na środku, mnie to nie pasuje, jeśli już to bym ją dał na końcu dachu.
Chyba, że to ma grać, a nie wyglądać.
Buuu... Mazdy już nie ma...
Tak zdaję sobie sprawę, że straciłem półeczkę.
Jeśli chodzi o środek dachu to to jest sugerowane przez gugu CB http://cb-forum.pl/CBFORUM.pdf – promieniowanie na wszystkie strony i lepsze zestrojenie. Dodatkowo z tyłu nie ma już wzmocnienia a ja na dłuższe wycieczki będę montował dłuższą antenkę ~1,5m a od tego już dach tańczy.
Jeśli chodzi o środek dachu to to jest sugerowane przez gugu CB http://cb-forum.pl/CBFORUM.pdf – promieniowanie na wszystkie strony i lepsze zestrojenie. Dodatkowo z tyłu nie ma już wzmocnienia a ja na dłuższe wycieczki będę montował dłuższą antenkę ~1,5m a od tego już dach tańczy.
pozdrawiam
tok5
tok5
I z książki wynika, że montaż anteny z tyłu po środku dachu tylko trochę ogranicza zasięg wstecz, do przodu jest tak samo, a na boki lepiej. A wygląd dużo lepszy. Co co wzmocnienia i falowania dachu to nie wiem, w audi kombi jeśli tak zamontujemy dach nie faluje.
Buuu... Mazdy już nie ma...
Antena zamontowana najlepiej jak to było możliwe, posłuchał się fachowców z forum CB a nie amatorów i wzrokowców z forum motoryzacyjnego :–)
Jeżeli nie palisz to radio można upchać w popielniczkę i tym sposobem odzyskać półeczkę
Super auto, z budżetowym lecz dobrym radiem i wzorcowo zamontowaną anteną (lecz kapkę krótka). Jednak mam nadzieję, że w miarę rozwoju radiowego zapragniesz lepszego radia (bo w ten otworek 1 DIN można fajne radia wsadzić) i dłuższej anteny.
Teraz serdeczne gratulacje za odwagę i ruchy dobrym kierunku, trzymam kciuki za rozwój instalacji
Pozdrowienia z "zaprzyjaźnionego" forum :–)
Jeżeli nie palisz to radio można upchać w popielniczkę i tym sposobem odzyskać półeczkę
Super auto, z budżetowym lecz dobrym radiem i wzorcowo zamontowaną anteną (lecz kapkę krótka). Jednak mam nadzieję, że w miarę rozwoju radiowego zapragniesz lepszego radia (bo w ten otworek 1 DIN można fajne radia wsadzić) i dłuższej anteny.
Teraz serdeczne gratulacje za odwagę i ruchy dobrym kierunku, trzymam kciuki za rozwój instalacji
Pozdrowienia z "zaprzyjaźnionego" forum :–)
- Od: 8 sie 2008, 16:48
- Posty: 118
- Skąd: Myślibórz
- Auto: Była – Mazda 626 GW 1,8 (90KM) 1998 r.
Jest – Mazda Premacy 2,0 (130KM) 2002 r.
A u mnie to tak wygląda<faja>
- Od: 21 gru 2011, 22:50
- Posty: 110
- Skąd: DOLNOŚLĄSKIE
- Auto: MX-6 FS+LPG
Lancer CS0 sportwagon
Marseluss bardzo ładnie. W wielu współczesnych autach nie ma już szufladek 1 DIN.
Dorzucam fotki.
Głośnik zewnętrzny. Zamocowany na dorobionej blaszce i zamocowany pod mocowaniem lusterka środkowego. Wymieniłem przewód głośnika na dłuższy 3m. Poprowadziłem go od lusterka, nad podsufitką, lewym słupkiem i pod kierownicą do radyjka. Sprawuje się to wyśmienicie.
Dorzucam fotki.
Głośnik zewnętrzny. Zamocowany na dorobionej blaszce i zamocowany pod mocowaniem lusterka środkowego. Wymieniłem przewód głośnika na dłuższy 3m. Poprowadziłem go od lusterka, nad podsufitką, lewym słupkiem i pod kierownicą do radyjka. Sprawuje się to wyśmienicie.
pozdrawiam
tok5
tok5
Tok5 fajnie, ale nie mogłeś dać radia z lewej lub prawej strony kieszeni? Wtedy miałbyś możliwość włożenia jeszcze czegoś (wolną przestrzeń) przy radiu, a tak to niezbyt.
"Samochody to nie wszystko, ale bez nich wszystko jest niczym..."
---> JBC to mam trochę części do MX-6 KLDE <---
---> JBC to mam trochę części do MX-6 KLDE <---
kamilspider napisał(a):Tok5 fajnie, ale nie mogłeś dać radia z lewej lub prawej strony kieszeni? Wtedy miałbyś możliwość włożenia jeszcze czegoś (wolną przestrzeń) przy radiu, a tak to niezbyt.
HeHe symetrycznie
- Od: 21 gru 2011, 22:50
- Posty: 110
- Skąd: DOLNOŚLĄSKIE
- Auto: MX-6 FS+LPG
Lancer CS0 sportwagon
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6