Klimatyzacja – kilka pytań

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez zadra » 26 maja 2013, 15:25

r413a
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Vlad24 » 26 maja 2013, 17:48

Tak czytałem
88% R134a, 9% propanu, 3 % butanu :)
czy go kijem czy pałką, uszczelki i tak do wymiany jedynie olej można zostawić, bo te dodatki między innymi po to są, by olej nosiły. Pomijając minimalnie niższą wydajność, na mieszance z R134a po rozgrzaniu zaczynała mi dzwonić sprężarka, na mieszance r290/r600 jest cisza.
Pozdr
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2010, 04:12
Posty: 125

Postprzez AleksanderVM » 27 maja 2013, 08:59

Vlad24 – super info, wielkie dzięki.

Dla tych, co nie wiedzą po co – dla oszczędności i jakości.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 kwi 2013, 09:32
Posty: 66
Skąd: Warszawa
Auto: MX6 GE 92 2,5i V6 KL

Postprzez zadra » 27 maja 2013, 18:37

U mnie nic nie dzwoni – może się już wydzwoniło, to co powinno, tak czy siak, ważne że działa.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Vlad24 » 28 maja 2013, 00:11

To nas czeka w przyszłości
http://autokult.pl/2011/10/24/nowy-czyn ... hy-zabojca
jeszcze zatęsknimy za wybuchowym propanem ;)
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2010, 04:12
Posty: 125

Postprzez Siw-y » 28 maja 2013, 00:21

Dziś, a w zasadzie wczoraj zrobiłem rewiring wiązki i było by niby OK ale ten czujnik który mam jest NO i klima się raczej nie włączy.
Chyba że jak jest trochę czynnika to on się robi NC i przy nadmiernym ciśnieniu się z powrotem NO, hmm.
Sprawdzę czujnik z KL'a bo wg wiązki to on był w szeregu ze sprężarką więc powinien być NC.

Niepokoi mnie też to, że niezależnie czy sprężarka będzie działać czy nie to wentylatory się kręcą non stop, nawet przy wyłączonym silniku się kręcą gdy jest wciśnięty A/C, w KL'u było tak, że jak sprężarkę rozłączało to i wentyle także, z tym, że tam było pod machą 4 przekaźniki więcej a w FUSE BOX 2 więcej. Tak jest w FS'ach?
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/42)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez zadra » 28 maja 2013, 19:44

Wydaje mi się,że czujnik powinien być normalnie rozwarty, a w momencie, gdy ciśnienie czynnika jest odpowiednie powinien zwierać styki i przesyłać napięcie dalej po kablu.
Jak inaczej mógłby chronić układ/sprężarkę przed pracą bez czynnika?
Przecież jedną z pierwszych rad które się słyszy na forum w momencie gdy klima nie pracuje to: "zewrzyj na chwilę czujnik ciśnienia – jeśli klima ruszy, to znaczy,że nie masz czynnika"

Innym symptomem braku czynnika/uszkodzenia czujnika było chyba właśnie uruchomienie się wentylatorów, bo komputer wychwytuje jakiś "błąd pracy" i próbuje ochronić instalację przed uszkodzeniem – wentylatory schładzając czynnik zmniejszają ciśnienie w układzie klimy
(to tylko moje przypuszczenia).

podobnie jest z wentylatorem cieczy chłodzącej – gdy uszkodzi się czujnik temperatury, to wentylator pracuje bez przerwy.

88% R134a, 9% propanu, 3 % butanu :)
czy go kijem czy pałką, uszczelki i tak do wymiany jedynie olej można zostawić, bo te dodatki między innymi po to są, by olej nosiły.


właśnie w tym rzecz, że olej który krąży sobie w układzie nie szkodzi uszczelkom ani wężom, które są przystosowane do "starego" czynnika.
Myślę, że to nie samo r134a rozszczelnia układ klimatyzacji "starego typu" a właśnie zastosowany olej syntetyczny rozpuszcza oringi i węże, które nie powinny przy syntetycznym pracować.
R413a ma również troszkę niższe ciśnienia pracy niż samo r134a, co również trochę lepiej wpływa na kondycję układu.

jeśli nie bałeś się zastosować propanu, to dlaczego nieodpowiada Ci użycie standardowej mieszanki czynników, które są stosowane w chłodnictwie?
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Vlad24 » 29 maja 2013, 07:50

Witam
Nie wiem dokładnie co żre uszczelki i rury, ale jak piszą o takim zagrożeniu przy wymianie na r-413, to coś musi być na rzeczy.
Dlaczego nie? Dostępność, jakoś nigdzie nie widzę małych jednorazowych butli z tym czynnikiem. Propan i izobutam jest prawie w każdym sklepie internetowym, czy hurtowni chłodniczej. Propan najtaniej 85 zł, izobutran 35zł, za 120 zł masz czynnika na dwa napełnienia.
Pozdr
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2010, 04:12
Posty: 125

Postprzez Siw-y » 29 maja 2013, 08:46

muunek napisał(a):Wydaje mi się,że czujnik powinien być normalnie rozwarty, a w momencie, gdy ciśnienie czynnika jest odpowiednie powinien zwierać styki i przesyłać napięcie dalej po kablu.

Dobrze, a w takim razie co uchroni układ przez nadmiernym ciśnieniem podczas gdy sprężarka pracuje?
Wg schematu czujnik ciśnienia jest tylko jeden co prawda opisany jako "AC refrigerant dual pressure switch" więc być może zwiera tylko w pewnym zakresie i jak nadmiernie wzrośnie to rozłączy.
Nie chciałbym rozdupczyć nowej sprężarki :|

muunek napisał(a):Innym symptomem braku czynnika/uszkodzenia czujnika było chyba właśnie uruchomienie się wentylatorów, bo komputer wychwytuje jakiś "błąd pracy" i próbuje ochronić instalację przed uszkodzeniem – wentylatory schładzając czynnik zmniejszają ciśnienie w układzie klimy
Z wentylatorami to nie do końca tak.
U mnie nawet na wyłączonym silniku przy naciśnięciu przycisku A/C wentylator główny się załącza.
Sprężarka i dodatkowy to tak jak na schemacie dopiero jak rzekomy czujnik zewrze układ.

http://www.mx-6.pl/forum/attachment.php?aid=300
Obrazek
¼ – 16,851s
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 paź 2006, 13:36
Posty: 9625 (2/42)
Skąd: Warszawa
Auto: présidentiel

Postprzez zadra » 29 maja 2013, 23:49

jak piszą o takim zagrożeniu przy wymianie na r-413, to coś musi być na rzeczy.

Vlad, chłopie, kto pisze o zagrożeniu ze strony r413a ?
Była tylko zawarta informacja,że czynik ten jest mieszaniną r134a i kilku innych substancji..
Jeśli wolisz gazy wybuchowe/łatwopalne – to nic nie stoi na przeszkodzie – załaduj tyle LPG do swojej klimy, ile tylko wejdzie, Twoja sprawa.

Ja nie namawiam,żeby ktokolwiek szedł moim śladem – co roku potwierdzam tylko, że moja instalacja działa poprawnie mimo,iż napełniłem ją wysoko niestrawnym, szkodzącym wężom, uszczelkom i rurom aluminiowym czynnikiem r413a...
Kiedyś również chciałem zastosować "butany" i zapakować do instalacji produkty Depcool, ale policzyłem wszystko, przemyślałem wszelkie za i przeciw i poszedłem swoją drogą; na dzień dzisiejszy – jedyną słuszną, tańszą od innych konwersji..
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez Vlad24 » 30 maja 2013, 18:16

http://www.forum.klimatyzacja.pl/topic/ ... ma-na-r12/
ostatni post
ale relax, niech sobie tem każdy nabija co chce, byle był świadomy.
Pozdr
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2010, 04:12
Posty: 125

Postprzez zadra » 30 maja 2013, 19:02

powinno być na końcu "isceonM049" – isceon 409, to zupełnie inny czynnik.

Nigdzie nie doczytałem,że r413 jest szkodliwy, dużo natomiast o r134a.. mniejsza o to, ja się już wypowiedziałem na forum i nikt nie musi ani wierzyć, ani ufać, ani iść w moje ślady.
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez michalk » 19 cze 2013, 21:53

Witam!
Właśnie wróciłem z nabijania klimy. po nabiciu klima ruszyła, ale ...
Przekaźnik(?) w okolicach sprężarki co jakiś czas terkotał szybko i głośno – pomyślałem, kotwa nie łapie, styki mogą być pośniedziałe itp. w każdym razie klima działała. naobiegu zamkniętym schodził do 8,5C i rozłączał klimę potem załączał i tak w koło. problem zaczął się po odłączeniu wszystkich magicznych węży. wyjechałem w drogę do domu i czułem, że auto co jakiś czas przestaje jechać na chwilę, potem znowu jechało ok. w drodze okazało się, że klima nie chłodzi... dojechałem do domu, otworzyłem maskę i włączyłem AC. co jakieś 4 sekundy cyka przekaźnik, potem obroty spadają tak, że prawie gaszą silnik, potem przekaźnik przestaje się odzywać na kolejne 4 sekundy i tak w koło. z nawiewów leci nieschłodzone powietrze...
Pytanie – co jej dolega?
To nie ludzie, to wilcy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 lip 2012, 12:00
Posty: 629 (36/27)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda MX-6 '92 KL-DE

Postprzez zadra » 20 cze 2013, 00:24

Właśnie wróciłem z nabijania klimy

wydaje mi się,że zbyt wcześnie otrąbiłeś sukces.
być może znowu masz niedobór czynnika(nieszczelność w układzie) a być może to problem z przekaźnikiem. Równie dobrze mógłby to być problem ze sprzęgłem sprężarki lub samą sprężarką.
Jeszcze kilka rzeczy można byłoby wymienić, ale po co?
Zamień przekaźniki na początek; jeśli to nie pomoże, to podjedź do serwisu, niech podłączą Ci zestaw manometrów do króćców i sprawdzą ciśnienia pracy układu – taki manewr nie powinien dużo kosztować.
Jeśli ciśnienia będą zbt niskie, to poproś o azot do układu i szukaj nieszczelności.
Jesli natomiast okaże się,że czynnika jest wystarczająca ilość, to przyjrzyj się dokładniej połączeniom elektrycznym, sprawdź pracę elektromagnetycznego sprzęgła sprężarki sprawdź pracę samej sprężarki – może się przyciera w środku, lub nie wytwarza ciśnienia ze względu na wewnętrzne rozszczelnienie.

Ja stawiam na nieszczelność układu...
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez michalk » 20 cze 2013, 00:39

Już piszę.
Nieszczelność wykluczona. 18 / 22 bar i sprawdzanie szczelności azotem przy 25 bar wyeliminowało nieszczelność ( sprawdzane w 2 punktach – najpierw po spawaniu króćca klimy, i dziś). Coś terkota przy sprężarce. Jestem elektronikiem i wiem jaki dźwięk wydaje przekaźnik – i ja bym na to stawiał – tylko czy przy samej sprężarce ( stamtąd dochodzą odgłosy) jest przekaźnik sprzęgła pompy?

EDIT:
Co do sprężarki – nie chce mi się wirzyć za bardzo, że strzelił comprex, skoro u niego prawie zamarzłem w aucie – a już przy nabiojaniu podobne odgłosy zaczęły dochodzić z tego samego miejsca.

EDIT:
Dodam jeszcze, że zaaplikowałem barwnik do oleju, coby znaleźć ewentualne ubytki
To nie ludzie, to wilcy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 lip 2012, 12:00
Posty: 629 (36/27)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda MX-6 '92 KL-DE

Postprzez zadra » 20 cze 2013, 11:31

Jjaki comprex do kroćset? Nie piszemy czasem o sprezarce klimatyzacji? Masz KL'a z comprexem? Ależ to cudownie musi pracować !!! ;)
Historie mojej młodości :
[url]https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=102&t=151548&start=140[/url]

staraj się nie rozlewać zbyt dużo przelewając z pustego w próżne...
Forumowicz
 
Od: 27 cze 2007, 18:07
Posty: 3285 (38/88)
Skąd: z odmętów
Auto: HONDA civic VIII
1,8 Stoczterdzieścikuniów z maską gazową na pyskach ciągnących sedana :-P

Postprzez michalk » 20 cze 2013, 13:13

jej...
chodziło mi o kompresor klimatyzacji...

EDIT:
właśnie byłem sprawdzić co się dzieje.
Przez pierwsze 3 minuty jest ok, z nawiewów leci chłodne powietrze.
Po tym czasie kompresor załącza się i rozłącza naprzemian.
Jakaś diagnoza?
To nie ludzie, to wilcy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 lip 2012, 12:00
Posty: 629 (36/27)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda MX-6 '92 KL-DE

Postprzez noxes » 20 cze 2013, 13:57

Czujnik klimatyzacji, lub awaria elektrosprzęgła kompresora.
Sprzedam części;
Mazda xedos 6 v6
Mazda 626 1.8-2.0
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 gru 2009, 22:23
Posty: 3282 (5/5)
Skąd: Garwolin
Auto: AUDI A4 B6 1.8T

Postprzez michalk » 20 cze 2013, 13:59

Noxes dzięki za podpowiedź ; )
Jadę do gościa. wspominał, że może po którejś stronie robić się zbyt duże ciśnienie.
Jak będę coś wiedział, podzielę się informacją.
To nie ludzie, to wilcy...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 lip 2012, 12:00
Posty: 629 (36/27)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda MX-6 '92 KL-DE

Postprzez Vlad24 » 20 cze 2013, 14:47

Moim zdaniem masz albo zawilgocony układ i ci zawór rozprężny zamarza, albo skraplacz nie skrapla z jakiegoś powodu. Jakim czynnikiem ci nabito klimę?
Forumowicz
 
Od: 21 lut 2010, 04:12
Posty: 125

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6