postanowiłem podzielić się moim sposobem na dopasowanie i adaptacje siłowników klapy z zupełnie innego auta niż Mazda, oczywiście można w ten sposób dobrać siłowniki dla innych modeli naszych aut
dodam że fachowo "siłownik" klapy nazywa się sprężyną gazową, choć występują też olejowe
jak nie którzy już wiedzą zamienniki oryginalnych siłowników są drogie, siłowniki do mojego modelu w IC produkcji Lesjofors – 173,69 zł/szt

zacząłem o dowiedzenia się jakie parametry mają mieć "orginalne", na jakiejś niemieckiej stronie znalazłem że dla modelu GW (mojego) mają być takie

następnie na stronie FA Krosno znalazłem fajną wyszukiwarkę, można po podaniu długości, skoku i siły w N dobrać najbardziej odpowiedni zamiennik, gdzie do GW najlepiej pasuje siłownik o parametrach: długość 590mm, skok 250mm, siła 490N,
5mm dłuższa sprężyna nie przeszkadza w zupełności, większy skok sprężyny daje pewność że klapa będzie się domykać a siła mieści się w tolerancji
mi w tym bardzo pomógł Pan Piotr Ginalski (piotr.ginalski@fakrosno.pl) z fabryki w Krośnie
kiedy już dobrałem odpowiednie sprężyny gazowe w wyszukiwarce IC http://sklep.intercars.com.pl/ wpisałem ich nr indeksu, okazały sie być dedykowane do Citroena Xantia Kombi w cenie 52,71zł/1szt, Pan Piotr obiecał że u niego dla forumowiczów MazdySpeed będzie cena 50zł za 1 szt + koszt przesyłki
gdy mamy już odpowiednie siłowniki, trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie dla nich mocowania, gdy nie da się ich kupić w sklepie z częściami można dostać je w ASO dedykowanego modelu ale nie tylko, ja mam z Opla, albo poszukać FA Krosno, mają tam duży wybór mocowań,
w moim przypadku były to takie kulki,

potem trzeba odwiercić nity mocujące stary siłownik od wspornika, ja musiałem też rozwiercić otwór na nit z fi 6mm na fi 8mm

następnie przykręciłem "kulki" do wsporników przy pomocy nakrętki samokontrującej

moje nowe siłowniki mają sprytne szybkie mocowanie które daje też możliwość łatwego wypięcia siłownika z auta


siłowniki montujemy cylindrem do klapy, oryginalnie cylinder jest przy wsporniku ale tak zamontowany siłownik z Xantii nie zwalnia pod koniec unoszenia się klapy
przystępujemy do montażu na aucie tu uwaga – siłowniki trzeba zamocować do wsporników przed przykręceniem ich do karoserii, później jest za ciasno żeby to zrobić
u mnie okazało się że mocowania siłowników są zbyt mocno odsadzone w stosunku do "oryginalnych", można by było wyjąć podkładkę z pod "kulki" i zeszlifować trochę gwintu ze szpilki, szlifowaniem zdarł bym ocynk ze szpilki co spowodowało by szybką korozje, ale okazało się że zamieniając prawą stronę z lewą pasują idealnie
następnie przykręcamy nowe kulki do klapy

wczepiamy sprężyny do kulek i cieszymy się że klapa sama się podnosi i nie przywali nam już w plecy
zobacz film -->
teraz możemy już pozbyć się kija od miotły który podtrzymywał nam klapę
życzę powodzenia przy wymianie sprężyn gazowych i szerokości
pozdrawiam
Olo
ps: do GF pasują najlepiej, oprócz "oryginalnych" z Citroena Xantia HB (5dzwi), ale nie wiem dokładnie jakie ma mocowania