W jaki sposób podłączyć światła do jazdy dziennej?
Witam.
Zamontowałem swiatła do jazdy dziennej w mojej 626. Wyglada to tak:
Mam jednak problem ze znalezieniem pod maską miejsca gdzie mógłbym podłączyc zasilanie. Potrzebuje znaleźć 12V po stacyjce. Jest to diesel, znalazłem prąd na jednym z przekaźników, ale przekaźnik rozłancza się kilka sekund po uruchomieniu silnika.
Pozdrawiam...
Tak sobie pomyślałem, a może podłaczyć się pod przewód wzbudzenia alternatora? Czy należało by zastosowac przekaźnik, czy można podłączyc bezpośrednio przez bezpiecznik, światła w sumie ciągną 12W.
Zamontowałem swiatła do jazdy dziennej w mojej 626. Wyglada to tak:

Mam jednak problem ze znalezieniem pod maską miejsca gdzie mógłbym podłączyc zasilanie. Potrzebuje znaleźć 12V po stacyjce. Jest to diesel, znalazłem prąd na jednym z przekaźników, ale przekaźnik rozłancza się kilka sekund po uruchomieniu silnika.
Pozdrawiam...
Tak sobie pomyślałem, a może podłaczyć się pod przewód wzbudzenia alternatora? Czy należało by zastosowac przekaźnik, czy można podłączyc bezpośrednio przez bezpiecznik, światła w sumie ciągną 12W.
Ostatnio edytowano 30 lis 2009, 18:21 przez makumba1975, łącznie edytowano 3 razy
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
alo, zapoznaj się z regulaminem i sposobem nazywania tematów
a co do tematu to go poprawiłem
i teraz na temat:
czy mają one być włączane razem pozycyjnymi czy dodatkowy włącznik?
czy mają się wyłączać jak włączysz św.mijania/drogowe?
czy ma się to dziać automatycznie czy nie?
jakie jest Twoje zorientowanie w podstawowej elektronice?
a co do tematu to go poprawiłem
i teraz na temat:
czy mają one być włączane razem pozycyjnymi czy dodatkowy włącznik?
czy mają się wyłączać jak włączysz św.mijania/drogowe?
czy ma się to dziać automatycznie czy nie?
jakie jest Twoje zorientowanie w podstawowej elektronice?
-
www.czelej.net
- Od: 4 lut 2008, 02:41
- Posty: 2352 (23/37)
- Skąd: Marki k. Warszawy/Podlasie
- Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW
Hej.
A więc tak: mają świecić same (bez pozycyjnych) bez dodatkowego przełącznika, włanczać sie po włączeniu zapłonu.
Będą się wyłanczć po włączeniu pozycyjnych, bo maja wbudowane przekaźniki które są podłączone właśnie pod swiatła pozycyjne i to juz działa.
Szukam po prostu miejsca pod maską gdzie pojawia się plus po stacyjce.
Mogły by się w sumie zapalać kiedy zacznie ładowac alternator.
Czy mogę to zrobić w ten sposób? Użyję przekaźnika który podłączę tak, że zasilanie cewki przekaźnika podłączę do alternatora pod kontrolkę ładowania, minus cewki do masy. Pozostale wyprowadzenia przekaźnika poprzez bezpiecznik do akumulatora, i drugie wyprowadzenie do zasilania swiatel dziennych. Dodatkowo pomiędzy wyprowadzenie kontrolki ładowania a cewkę przekaźnika zamierzam dać diodę, która będzie zapobiegać żarzeniu kontrolki ładowania. Czy moje rozumowanie jest prawidłowe, czy to bedzie działać?
Ps. O elektronice nie wiem za wiele, lutowałem układy do samodzielnego montażu, ale żeby cos policzyc i zaprojektować, to raczej nie...
Co chodzi o nazywanie tematów to sie poprawię.
Pozdrawiam...
A więc tak: mają świecić same (bez pozycyjnych) bez dodatkowego przełącznika, włanczać sie po włączeniu zapłonu.
Będą się wyłanczć po włączeniu pozycyjnych, bo maja wbudowane przekaźniki które są podłączone właśnie pod swiatła pozycyjne i to juz działa.
Szukam po prostu miejsca pod maską gdzie pojawia się plus po stacyjce.
Mogły by się w sumie zapalać kiedy zacznie ładowac alternator.
Czy mogę to zrobić w ten sposób? Użyję przekaźnika który podłączę tak, że zasilanie cewki przekaźnika podłączę do alternatora pod kontrolkę ładowania, minus cewki do masy. Pozostale wyprowadzenia przekaźnika poprzez bezpiecznik do akumulatora, i drugie wyprowadzenie do zasilania swiatel dziennych. Dodatkowo pomiędzy wyprowadzenie kontrolki ładowania a cewkę przekaźnika zamierzam dać diodę, która będzie zapobiegać żarzeniu kontrolki ładowania. Czy moje rozumowanie jest prawidłowe, czy to bedzie działać?
Ps. O elektronice nie wiem za wiele, lutowałem układy do samodzielnego montażu, ale żeby cos policzyc i zaprojektować, to raczej nie...
Co chodzi o nazywanie tematów to sie poprawię.
Pozdrawiam...
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
Witam.
Podłączyłem wszystko i działa. Uruchamiam silnik po chwili zapalaja się światła dzienne. Włączam swiatła postojowe, gasna świtła do jady dziennej. Niestety, pomimo zastosowania diody żarzy mi się kontrolka ładowania. Jutro spróbuję zastąpić diodę odpowiednio dobranym opornikiem, ponoć 170 omów powinno załatwić sprawę.
Pozdrawiam.
Podłączyłem wszystko i działa. Uruchamiam silnik po chwili zapalaja się światła dzienne. Włączam swiatła postojowe, gasna świtła do jady dziennej. Niestety, pomimo zastosowania diody żarzy mi się kontrolka ładowania. Jutro spróbuję zastąpić diodę odpowiednio dobranym opornikiem, ponoć 170 omów powinno załatwić sprawę.
Pozdrawiam.
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
Wygląda to ogólnie tak jak na tym rysunku: http://www2.pic-upload.de/30.11.09/wvyefv2mdm3c.jpg Jedyna różnica jest taka że nie mam podłaczonych świaeteł tylnych oraz że górny przekaźnik na rysunku mam wbudowany bezpośrednio w lampy świateł dziennych. Wykąbinowałem sobie że pomiędzy styk 86 dolnego przekaźnika a alternator wepnę diodę prostowniczą, która bedzie zapobiegać żarzeniu się kontrolki ładowania. Oczywiscie to nie zadziałalo i kontrolka ładowania się żarzy. Aktualnie jestem na etapie dobierania odpowiedniego opornika który zastapi w/w diodę. Na tę chwilę wiem że jest to opornik pomiedzy 56 a 67 omów. Przy zastosowaniu opornika 67 omów przekażnik nie włącza świateł dziennych, a na oporniku 56 omów leciutko żarzy sie kontrolka ładowania.
Pozdrawiam...
Pozdrawiam...
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
Pokaz na zywo jakie efekty swiecenia fotka, film i gdzie kupiles te diody 
Historia;) --->323F 1.6 16v 91r.-->323F 1.8 16v 92r.-->626 2.0 FS 16v GW 98r.;–)-->w przyszłosci ?
http://images46.fotosik.pl/231/44d3663279170fbb.jpg
W sobotę może zrobie jakieś lepsze....
W sobotę może zrobie jakieś lepsze....
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
wyglada to nieglupio
tak sie przygladalem twojemu schematowi i mysle ze problemem swiecenia twojej kontrolki ladowania jest za duzy pobor pradu przez cewke przekaznika niewiem jaki efekt by przyniosl zastosowanie zamiast przekaznika traznystor mocy ma duzo miejszy pobor.
Historia;) --->323F 1.6 16v 91r.-->323F 1.8 16v 92r.-->626 2.0 FS 16v GW 98r.;–)-->w przyszłosci ?
Sprawę ze śwaitłami dziennymi uważam za zakończoną. Wymieniłem przekaźnik na mniejszy, 10A do cewki przekaźnika dolutowałem równolegnie diodę prostowniczą. ( gdzieś w sieci znalazłem takie rozwiązanie). Na tę chwilę wszystko pięknie działa, kontrolka od ładowania się nie żarzy.
Pozdrawiam...
Pozdrawiam...
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
makumba1975 napisał(a):Sprawę ze śwaitłami dziennymi uważam za zakończoną.
cieszę się
makumba1975 napisał(a):Na tę chwilę wszystko pięknie działa, kontrolka od ładowania się nie żarzy.
no dobra, skoro jest oki, to jak możesz to pochwal się schematem podłączenia tych światełek, by była jakaś instrukcja dla potomnych
-
www.czelej.net
- Od: 4 lut 2008, 02:41
- Posty: 2352 (23/37)
- Skąd: Marki k. Warszawy/Podlasie
- Auto: GH '10 L5 125KW
CR '08 LF 107KW
Jest juz troszke wyzej
http://www2.pic-upload.de/30.11.09/wvyefv2mdm3c.jpg
Historia;) --->323F 1.6 16v 91r.-->323F 1.8 16v 92r.-->626 2.0 FS 16v GW 98r.;–)-->w przyszłosci ?
- Od: 24 kwi 2009, 21:39
- Posty: 43
- Skąd: Suwałki
- Auto: Mazda 626 GF DITD 99, Honda CBR 1100 XX Super Blackbird 99.
Świetnie to wygląda, dobrze się wkomponowało w bryłe wozu i wpasowało w zderzak
Też planuje sobie zamontować LEDy do jazdy dziennej, nawet kiedyś obmierzyłem mniej więcej samochód zastanawiając się gdzie i jakiej wielkości lampy by pasowały – czy podłużne paski czy bardziej prostokątne etc (bo różne bywają i przepisy jakoś to regulują że musi być 20 cm2 pow. świecenia ..bla bla..), a u Ciebie makumba świetnie to wygląda zamocowane w tych miejscach wyprofilowaniach zderzaka. Napisz jakie to diody i gdzie je dostałeś, też sobie zamontuje
Też planuje sobie zamontować LEDy do jazdy dziennej, nawet kiedyś obmierzyłem mniej więcej samochód zastanawiając się gdzie i jakiej wielkości lampy by pasowały – czy podłużne paski czy bardziej prostokątne etc (bo różne bywają i przepisy jakoś to regulują że musi być 20 cm2 pow. świecenia ..bla bla..), a u Ciebie makumba świetnie to wygląda zamocowane w tych miejscach wyprofilowaniach zderzaka. Napisz jakie to diody i gdzie je dostałeś, też sobie zamontuje

z racji wykonywanego zawodu powinienem napisać coś od siebie
a wiec:
światła do jazdy dziennej – Led-y różnego rodzaju muszą spełniać pewne wymagania
1) Muszą być oznakowane znakiem e lub E – homologacja.
2) Muszą posiadać oznakowanie świateł do jazdy dziennej RL
3) Podłączenie elektryczne i umieszczenie na pojeździe
rozmieszczenie:
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm
Połączenia elektryczne:
Powinny się automatycznie włączać kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w pozycji umożliwiającym pracę silnika.
Powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, za wyjątkiem sytuacji gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
Przednie, boczne (jeśli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeśli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeśli są włączone światła do jazdy dziennej
Dla pojazdów zarejestrowanych do 31 grudnia 2009 dopuszcza się stare rozwiązania, czyli światła do jazdy dziennej mogą działać z pozycyjnymi tylnymi.
tyle o zgodności z prawem i warunków dopuszczenia do ruchu
reszta rozwiązań – na własne ryzyko
pozdrawiam
a wiec:
światła do jazdy dziennej – Led-y różnego rodzaju muszą spełniać pewne wymagania
1) Muszą być oznakowane znakiem e lub E – homologacja.
2) Muszą posiadać oznakowanie świateł do jazdy dziennej RL
3) Podłączenie elektryczne i umieszczenie na pojeździe
rozmieszczenie:
nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm
Połączenia elektryczne:
Powinny się automatycznie włączać kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w pozycji umożliwiającym pracę silnika.
Powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, za wyjątkiem sytuacji gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu.
Przednie, boczne (jeśli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeśli występują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeśli są włączone światła do jazdy dziennej
Dla pojazdów zarejestrowanych do 31 grudnia 2009 dopuszcza się stare rozwiązania, czyli światła do jazdy dziennej mogą działać z pozycyjnymi tylnymi.
tyle o zgodności z prawem i warunków dopuszczenia do ruchu
reszta rozwiązań – na własne ryzyko
pozdrawiam
Nie ma co się rozczulać, według mnie kolega Makumba1975 na pierwszy rzut oka wszystkie normy wyśrubowane spełnia (może ma troszkę za szeroko, ..mało ważne
). Myślę że Paaawel5 – zapomniałeś dodać że nie powinny być niżej od ziemi jak 25cm i wyżej jak 150cm
A jak idzie o homologacje to jest rzeczą oczywistą.
Te lampy diodowe które oglądałem zazwyczaj mają głębokość około 35-40mm, zastanawiam się czy żeby swoje założyć musiałeś wycinać otwory w zderzaku czy jakoś inaczej to przymontowałeś, ..albo miałeś takie płytkie lampy?
A jak idzie o homologacje to jest rzeczą oczywistą.
Te lampy diodowe które oglądałem zazwyczaj mają głębokość około 35-40mm, zastanawiam się czy żeby swoje założyć musiałeś wycinać otwory w zderzaku czy jakoś inaczej to przymontowałeś, ..albo miałeś takie płytkie lampy?

Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Google Adsense [Bot] i 4 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6