bobesz1 napisał(a):bardziej jednak chciałbym cos wiecej wiedziec o mazdach 5, 6 , bo po 2000 roku mowia ze Mazda to bardziej Ford a wiadomo Ford .. , Czy jakosc mazdy nie ulegla pogorszeniu w obecnie produkowanych po 2000 r. modelach , czy niezawodnosc dlalej jest na maksa jak dawniej
Faktycznie w chwili obecnej mazdy wspoldziela z fordem tak wiele rozwiazan jak nigdy dotad. Przede wszystkim chodzi o plyty podlogowe, zawieszenia i silniki.
O pochodzeniu tych pierwszych ciezko cos dokladnie powiedziec. W przypadku Mazdy3/5 z cala pewnoscia sa to wspolne opracowania marek nalezacych do Forda (Ford, Mazda, Volvo) i wykorzystywane w Fordzie Focusie, C-MAX, Mazdzie3/5 i Volvo S40/V50. W przypadku Mazdy6 mozna mowic o projekcie pod przewodnictwem Mazdy, ktory wtornie jest wykorzystywany przez amerykanskiego forda do budowania raczej malo nam znanych pojazdow. Uwage zwraca dosc slaby wynik jaki osiagnela Mazda6 w testach ENCAP.
Jesli chodzi o obecnie stosowane silniki benzynowe, Mazda rozwinela wlasna serie silnikow "Z" (na forum raczej chlodno oceniana) – nazywanych obecnie MZR, ktore sa rowniez szeroko wykorzystywane przez forda. Silniki diesla oznaczone MZ-CD sa produktem wspolnym Forda/Citroena/Peugeota.
Obecnie jakosc wykonania (co raczej mozna ocenic powierzchownie), jak i jakosc projektow jest moim zdaniem znacznie lepsza, niz ta ktora mazda oferowala w okresie '98-'01. W tej chwili Mazda stara sie odbudowac wizerunek i odzyskac rynek, stawiac przy tym obok filozofii zycia i designu przede wszystkim na jakosc produktow. Dowodem tej dbalosci jest m.in. wycofanie produkcji modelu Mazda2 z Europy, gdzie wg Mazdy nie udalo sie osiagnac wystarczajacej starannosci wykonania i o ile dobrze kojarze, Mazda rowniez chce przy kolejnym projekcie opartym na tej platformie uniezaleznic sie od kooperacji z Fordem.
Czy jednak dobre checi przy faktycznym problemie globalizacji produkcji i ciecia kosztow wystarcza, do odzyskania wiarygodnosci zbudowanej na modelach produkowanych do polowy lat dziewiecdziesiatych? Raczej watpliwe.
Poniewaz mazda jest niestety coraz mniej popularnym samochodem w naszym kraju, dostep do publikacji na jej temat jest dosc ograniczony, a model Mazda5 jest konkretnie jeszcze bardzo swiezy, to niestety ciezko odpowiedziec na pytanie o jakosc i trwalosc tego samochodu.
Jesli chodzi o Mazde6, to w chwili obecnej jest juz sporo egzemplarzy, ktore maja przebiegi w okolicach 100kkm, wiec mozna poczytac opinie ich uzytkownikow (jednak na pewno nie na polskich forach). W roznych pismach model ten jest oceniany bardzo wysoko, co biorac pod uwage kraj pochodzenia wydawcow raczej powinno napawac optymizmem.
***
Dzieki uprzejmosci Auto-Ksiezyno mielismy okazje dokladnie przyjrzec sie Mazdzie5. Na pewno jest to samochod w swojej klasie wyrozniajacy sie projektem i funkcjonalnoscia wnetrza. Jest przy tym stosunkowo obszerny, z dobrze zaprojektowanym ostatnim rzedem siedzen/bagaznikiem oraz bardzo wygodnymi, odsuwanymi drzwiami, ktore umozliwijaja sensowne korzystanie z dodatkowych miejsc. Pozycja kierowcy i pasazerow jest raczej dostojna i jesli ktos nie lubi schylac sie do fotela, to na pewno doceni taki uklad. Ergonomia obslugi wydaje sie byc rowniez bez zarzutu. Troche razi panel srodkowy, przeladowany sztucznym aluminium.
Podsumowujac, na pewno jest to propozycja do rozwazania jesli chodzi o styl, liczbe miejsc i/lub pozycje za kierownica, a przede wszystkim wyrazna przewage we wlasnej klasie... Jesli jednak nie zamierzasz wozic licznej rodziny i lubisz byc blizej asfaltu, to osobiscie proponuje Mazde6 SW, ktora co tu duzo mowic, bagaznika nie ma mniejszego, a przede wszystkim jest samochodem ulokowanym o oczko wyzej i daje sie to odczuc.