Montaż głośników wysokotonowych w M5

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez atommy78 » 7 lip 2010, 00:47

Witajcie,
Chciałbym się podzielić z innymi użytkownikami fotorelacją z własnoręcznie wykonanego montażu dodatkowych tweeterów do mazdy 5.

Moja wersja (comfort) posiadała w przednich drzwiach tylko głośniki nisko/średniotonowe co powodowało że wysokie tony były ucinane i dźwięk był przez to dość płaski.
Postanowiłem to zmienić kupując zestaw za rozsądne pieniądze (150 zł) – Sinuslive Neo 28 s z jedwabnymi kopułkami i zwrotnicą rozdzielającą dźwięk na niskie i wysokie tony. Głośnki nisko/średniotonowe zostawiłem oryginalne gdyż grają całkiem przyzwoicie.

Zacząłem od rozebrania boczku drzwi poczynając od plastikowego trójkąta przy lusterku.
Element wyciąga się bardzo prosto: najpierw węższą część unosimy do góry, a następnie szerszą część przesuwamy w stronę tyłu samochodu.

Następnie odkręciłem 2 śruby: pierwsza znajduje się pod plastikową zaślepką za klamką, a druga pod materiałową wkładką w miejscu uchwytu na rękę.

W tym momencie drzwi trzymają już tylko plastikowe zatrzaski, które po pociągnięciu za boczek powinny same odskoczyć. Trzeba to robić z wyczuciem wkładając rękę pod plastik możliwie jak najbliżej zaczepu i ciągnąc boczek dokładnie w miejscu trzymania zaczepu. Mnie udało się żadnego nie uszkodzić:)

Po odczepieniu wszystkich zaczepów (około 6) wystarczyło chwycić za górę boczku i unieść go do góry wzdłuż szyby.

Następnym krokiem było odkręcenie śrub głośnika basowego. Muszę przyznać, że japońską jakość wykonania widać nawet tu.

Obrazek

Zwrotnicę po dłuższych przymiarkach udało się zmieścić w miejscu podłokietnika do przykręcenia wykorzystując dwa jakby specjalnie do tego celu przygotowane otwory.

Obrazek

Następnie przeciąłem oryginalny kabel idący od radia do głośnika basowego i dosztukowałem kilkadziesiąt centymetrów, aby skierować sygnał najpierw do zwrotnicy.

Od zwrotnicy puściłem następny kabel do głośnika niskotonowego łącząc go z uciętym fragmentem oryginalnego kabla zakończonego kostką połączeniową z głośnikiem. Następnie przykręciłem głośnik.

Kolejny kabel poprowadziłem do głośnika wysokotonowego.

Wszystkie kable przymocowałem izolacją do oryginalnych wiązek, aby nie latały i nie powodowały wibracji.


Po przykręceniu zwrotnicy i podłączeniu kabelków wygądało to mniej więcej tak.

Obrazek


Głośniki wysokotonowe można było przykręcić na zewnątrz, ale ze względów estetycznych zdecydowałem się na trudniejszy wariant, czyli wycięcie dziur w oryginalnych plastikach przy lusterkach i wpasowanie ich od środka.
Do wycinania wykorzystałem nasadkę do wiertarki, tzw. otwornicę, a następnie wyszlifowałam resztę pilnikiem.
W wycięty otwór wstawiłem głośnik, a jego maskownicę przykleiłem klejem do oryginalnej osłonki, aby głośnik dobrze się trzymał.

Obrazek

Następnie pozostało zamontowanie tapicerki. Aby uprościć sobie zadanie wszystkie plastikowe zatrzaski które zostały w otworach w drzwiach wyciągnąłem podważając je śrubokrętem i przełożyłem do boczku drzwi.
Po osunięciu boczku pionowo wzdłuż szyby wystarczyło tylko przycisnąć boczek w kilku miejscach i zaczepy same wskoczyły na swoje miejsce. Tak samo z trójkątnym plastikiem przy lusterkach.
Na koniec przykręciłem boczek na dwie śruby.

Efekt końcowy wygląda chyba przyzwoicie. Tak samo przyzwoicie gra teraz cały zestaw – wreszcie słychać całe pasmo, a głośniki basowe dzięki zwrotnicy mają teraz lepsze kopnięcie.

Obrazek

Obrazek

A na koniec kilka przydatnych informacji:
Akcesoria i narzędzia niezbędne do instalacji: śrubokręt krzyżak, mały śrubokręt płaski, 6 m kabla głośnikowego, izolacja, lutownica, 4 blachowkręty, wiertarka, otwornica, pilnik, ostry nożyk, klej kropelka i... 6 godzin wolnego czasu.

Miłej zabawy:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2008, 20:33
Posty: 219
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD

Postprzez jarku007 » 8 lip 2010, 11:05

    No atommy78 gratulacje za samodzielne wykonanie . Jako że muzyka dla mnie jest ważna w życiu także przeprowadziłem (w ub.roku) upgrade audio w M5 .Osobiście nie dokładałem tweetera a wymieniałem na inny wraz z głośnikiem z 6x8 na 16,5 plus wygłuszenie Dynamatem ( po 1 opak.na całe drzwi )
    Sorry za jakość -zdjęcie zrobiłem telefonem :)
    Obrazek
    Pozdrawiam
    Mazda5 Mzr-cd top 07'
    Honda Civic sport vtech 05'
    Obrazek
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2008, 13:42
Posty: 251
Skąd: tyle dymu
Auto: Mazda /Honda /Mercedes

Postprzez atommy78 » 8 lip 2010, 23:27

A napisz coś więcej. Szczególnie interesuje mnie kilka kwestii:
– Czemu zmieniłeś na 16" zamiast zostać przy 6X8 i czy musiałeś w tym celu dokonywać dużych zmian?
– Czy wygłuszanie dużo daje i czy wymaga dużo pracy oraz ile Cię to kosztowało?
Jak masz więcej fotek to wrzuć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2008, 20:33
Posty: 219
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD

Postprzez jarku007 » 29 lip 2010, 15:36

atommy78 napisał(a):Czemu zmieniłeś na 16" zamiast zostać przy 6X8 i czy musiałeś w tym celu dokonywać dużych zmian?
    Sorry , że tak długo nie odpisywałem .
    Wybór mój padł na firmę Cerwin-Vega i odseparowany model VMAX 6.5 . Czemu ? – po prostu tzw ”osobiste upodobania do tej a nie innej firmy”( odsłuch , jakość a i przy tej klasie głośników stosunkowo dobra cena ) . Notabene to już mój 3-ci samochód obuty w głośniki Cerwin-Vega . O montaż innego rozmiaru niż ORY 6x8 proszę się nie obawiać gdyż można bardzo prosto zastosować dystanse ( najlepsze są z lakierowanego mdf-u ) .
atommy78 napisał(a):Czy wygłuszanie dużo daje i czy wymaga dużo pracy oraz ile Cię to kosztowało?
    Moim zdaniem TAK . Bass zupełnie inaczej brzmi . Na razie nie posiadam subwoofera ( etapowo jest w planach wraz z wzmacniaczem) a i tak zamontowane głośniki Cerwin-Vega grają tak że kilku znajomych nie chciało uwierzyć że nie mam suba . Odnoszę także wrażenie że jest „trochę” ciszej wewnątrz M5 ( szum od strony drzwi ) ale zaznaczam że jest to moje subiektywne odczucie .
    Wygłuszanie dwojga drzwi wraz z montażem głośników trwało prawie cały dzień roboczy . Jeśli chodzi o maty to zastosowałem Dynamat Xtreme Door Kit – 1 zestaw na jedne drzwi ( 4 maty ) . Cena za 1 opakowanie to ok. 300 zł .
    Więcej zdjęć akurat nie posiadam ... :)
    Pozdrawiam
    Mazda5 Mzr-cd top 07'
    Honda Civic sport vtech 05'
    Obrazek
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2008, 13:42
Posty: 251
Skąd: tyle dymu
Auto: Mazda /Honda /Mercedes

Postprzez atommy78 » 25 sie 2010, 07:42

Na razie nie posiadam subwoofera ( etapowo jest w planach wraz z wzmacniaczem)


A orientujesz się jak podłączyć suba? Czy radio ma oddzielne wyjście liniowe przeznaczone dla niego?
Ja się nad tm zastanawiam, bo jak podłączyć zamiast tylnych głośników to wtedy jak zrobisz balans na przód to ściszysz suba...?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2008, 20:33
Posty: 219
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD

Postprzez jarku007 » 6 wrz 2010, 15:18

    Jeszcze nie ruszyłem "tematu suba" :(
    Odnośnie wejść in/out to pomocny byłby serwisowy schemat audio w M5
    Osobiście zawsze korzystam zakładów car-audio bo jest ze mnie <dupa> a nie monter <lol>
    Popytam , a jak będę miał info to dam Ci znać ...
    Pozdrawiam
    Mazda5 Mzr-cd top 07'
    Honda Civic sport vtech 05'
    Obrazek
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2008, 13:42
Posty: 251
Skąd: tyle dymu
Auto: Mazda /Honda /Mercedes

Postprzez gryfel1997 » 30 sty 2011, 21:04

Witam.Chcę w M5 zmienić nagłośnienie ,bo za oryginał w serwisie chcą ponad 1000zł.A panowie znają się na rzeczy.Proszę doradzić co kupić żeby było lepiej jak mam.
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2010, 21:21
Posty: 71 (0/1)

Postprzez atommy78 » 30 sty 2011, 22:06

Każde markowe nagłośnienie będzie lepsze od fabrycznego:)
Te niskotonowe w przednich drzwiach nie grają tak źle. Tragicznie to grają te tylne.
Zwróć tylko uwagę na to że seryjne głośniki zarówno te przednie jak i tylne są o kształcie eliptycznym, a więc bardzo mało zamienników jest w tym rozmiarze. Będziesz pewnie musiał zmienić na okrągłe stosując odpowiednie przejściówki.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2008, 20:33
Posty: 219
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD

Postprzez czapello » 11 wrz 2011, 14:47

siemanko Atommy78,
zabralem sie dzis do takiej samej pracy jaka Ty super wykonales. Kupilem nawet takie same glosniczki z takimi samymi zwrotnicami. Ale po zdjeciu tych plastikowych trojkacikow zauwazylem ze do nich podlaczone sa kabelki. Zdziwilo mnie to troche, bo po co kabelek do samego plastiku?!?! Podlaczylem te kabelki do glosniczkow wysokotonowych i okazuje sie ze wszystko pieknie gra:) No i teraz chyba te zwrotnice nie sa potrzebne. Jak myslisz, czy zwrotnice sa w tym przypadku zbedne? Widzialem, ze u Ciebie tez sa takie kabelki. Probowales je podlaczyc?
Pozdrawiam serdecznie
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 sie 2011, 12:32
Posty: 9 (0/1)
Skąd: Berlin
Auto: Mazda 5 1.8 CR19
10/2005

Postprzez paolomario » 13 wrz 2011, 18:18

No właśnie, te już zainstalowane kabelki widać i na tym zdjęciu:

Obrazek

(żółty i szary)

U mnie też takie są. Rozumiem, czapello, że można do nich spokojnie podłączać tweeterki? Bez "rozbierania" drzwi i montażu zwrotnicy?
Moja Mazda

Obrazek 9,3 L/100km; 30 mpg;

Obrazek7,8 – 8,2 L/100km; 34 – 36 mpg;
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 lip 2011, 15:20
Posty: 102 (4/0)
Skąd: Winchester - Zamość
Auto: Mazda 5 CR 2007 MZR 2.0

Postprzez atommy78 » 16 wrz 2011, 00:41

Witaj,
Kabelek jest pewnie wyprowadzony fabrycznie w każdym modelu, aby w lepszych wersjach wyposażeniowych podłączyć do niego oryginalne "trójkąty" z głośnikami wysokotonowymi, których w naszych wersjach nie było.
Jeśli chcesz pójść na tzw. łatwiznę to możesz do niego podłączyć tweetery bez rozbierania boczków drzwi i montażu zwrotnicy, ale wtedy jedyny efekt jaki osiągniesz to rozszerzysz zakres dźwięku o wyższe tony nie poprawiając odtwarzania tonów niskich.

Wg mnie warto zamontować zwrotnicę, gdyż jest różnica w graniu głośników niskotonowych – jest głębszy bas, głośniki mocniej pracują. Celem zwrotnicy jest w tym przypadku kierowanie do tych głośników tylko tonów niskich i średnich obcinając tony wysokie.

Różnicy w graniu wysokotonowych z/bez zwrotnicy pewnie nie usłyszysz, gdyż w tym przypadku zwrotnica ma za zadanie nie przepuszczać basów do tych głośników, aby ich nie spalić przy dużej głośności.

Czyli podłączając zwrotnicę osiągasz 3 cele zamiast 1.
1) Rozszerzasz zakres dźwięku o tony wysokie
2) Poprawiasz granie tonów niskich
3) Chronisz głośniki wysokotonowe przed spaleniem

Jak zdecydujesz się podłączyć zwrotnicę to ustaw przełącznik w lewej zwrotnicy na najbardziej wyciszone a w prawych drzwiach na środek – z fotela kierowcy będziesz słyszał wtedy w równym stopniu obydwa.

A tak poza tym zauważyłem że głośniczki grają głośniej od tych na dole i lepiej je trochę wyciszyć żeby nie zagłuszały basu.

Jak przykręcisz zwrotnice w tym samym miejscu co ja to będziesz mógł w razie czego łatwo dostać się do tego przełącznika odkręcając tylko jedną śrubę w drzwiach i wyjmując tylko ten mały plastik za który ciągniesz zamykając drzwi.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2008, 20:33
Posty: 219
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD

Postprzez czapello » 20 wrz 2011, 20:56

Jestes Wielki;)
Haha i znow mam do myslenia:)
Bo jednak poszedlem na latwizne i tweetery podlaczylem do tych oryginalnych kabelkow, hmmmm
No wiec chyba mnie namowiles i skusze sie na podlaczenie przez zwrotnice, tak co by srednio tonowe poprawic.
Choc z drugiej strony w bagazniku zamontowalem suba i basu w aucie chyba jednak nie brakuje. Hmmmm jutro bede myslec caly dzien i pewnie skusze sie na operacje "zwrotnica" ;) Ale za to ze sposobem zamocowania nie poszedlem na latwizne i w tych plastikowych trojkacikach tez wycialem otwory:)
Pozdrawiam serdecznie i dzieki za porady!!
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 17 sie 2011, 12:32
Posty: 9 (0/1)
Skąd: Berlin
Auto: Mazda 5 1.8 CR19
10/2005

Postprzez atommy78 » 21 wrz 2011, 21:34

Nie ma za co:)
Jakjuż będziesz rozbierał drzwi, to może skusisz się od razu na wygłuszenie matą jak jarku007?

Do czego podłączyłeś suba? Do kabli od tylnych głośników czy bezpośrednio do radia? Radio fabryczne?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2008, 20:33
Posty: 219
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 5 2.0 MZR-CD

Postprzez uciu » 25 wrz 2011, 20:29

do znawców tematu – czy zestaw BOSE z 6tki podejdzie pod 5tke?
Czy głośniki mają tą samą wielkość? Jak z podłączeniem do fabrycznego radia? Jest tam w ogole miejsce na wpięcie subwoofera? Pytam, bo znajomy rozwalił 6 z takim zestawem audio i mogę taki zestaw mieć za 3 stówki :)
pozdrawiam
uciu
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 sty 2011, 17:34
Posty: 213 (1/3)
Skąd: Mysłowice
Auto: Była piątka 2.0 MZR top LPG jest GV 2.0 automat lpg ;–)

Postprzez czah666 » 29 gru 2014, 22:38

witajcie,
dziś moja 5 zyskała nowe (częściowo) brzmienie ;)

Również doskwierał mi brak wysokich tonów – za dużo z nich ginęło gdzieś w nogawce spodni zanim doleciało do ucha ;)

Więc tak :
Zakupiłem zestaw tweeterów sinuslive 25s wraz z dedykowanymi zwrotnicami ( koszt ok 120zl).
Następnie wyciąłem otworki w trójkątach lusterek i rozebrałem boczek drzwi.
Powiem że drzwi już fabrycznie są nie najgorzej wyciszone- w zasadzie wszelkie otwory sa pozaslepiane plastikami wiec jeśli ktoś by sie chciał w to bawić to można by sie ograniczyć do napsiakania przez otwór głośnika sredniotonowego do wewnątrz jakiegoś baranka w sprayu aby blache usztywnić.

Zwrotnice są niewielkich rozmiarów i przykręciłem je zaraz nad głośnikiem sredniotonowym. Przewody które dochodziły z sygnałem z radia do trójkąta lusterka odpiąłem i wpiąłem na wejście zwrotnicy. następnie na wyjściu wpiąłem tweeterki – mają dołączoną wystarczającą ilość kabelka aby nic nie sztukować- wystarcza spokojnie przy takim położeniu zwrotnicy.

Z efektu jak na razie jestem bardzo zadowolony – mimo ,że niespełna 2 km za mną :)

Zastanawiałem sie czy w przyszłości nie pójść w subwoofer aktywny montowany pod siedzeniem- nie zajmuje on miejsca użytecznego w aucie a zapewne poszerzył by już całkiem scenę muzyczną ;)
Forumowicz
 
Od: 26 sie 2009, 23:09
Posty: 158 (1/3)
Skąd: Chrzanów
Auto: Mazda CX-30 2022
Mazda 5 2.0 06' + gaz , Nissan almera N15 1.6SR
były : 323f bj 1.3 16v 99' , Fiat Tipo 1.4 95' , Opel kadet 1.4 91' , Skoda 120LS 82'

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy