Czy niskie obroty szkodzą?

Mazda MX-3 1991–1998

Postprzez Daro » 16 gru 2003, 13:26

Witam,

wczoraj wiozłem znajomego, który zaskoczył mnie swoja opinią. Mianowicie: jeżdże po mieście niezbyt szybko, ponadto mam głośny wydech (jak wiecie :( ) i aby romawiac spokojnie w środku utrzymuję cały czas obroty w zakresie 1,800 – 2,000 obr/min. na V biegu.
Oczywiście nie ma żadnego szarpania czy skoków. Silnik pracuje równo i regularnie.
Znajomy mi nato: że powinienem na wyższe obroty go wprowadazć, bo zbyt niskie działają szkodliwie na wszystkie mecahnizmy, łożyska i przekładnie.
Trochę nie bardzo rozumiem, ale czy on miał rację ? Prawda to ?
Pozdrawki
Daro W.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 14:38
Posty: 115
Skąd: Wawa
Auto: MX3 V6 '93; APRILIA RSV MILLE

Postprzez Paweł » 16 gru 2003, 13:44

Tak. Mniejsza liczba obrotow, majaca dac taka sama moc i moment obrotowy na wyjsciu przeklada sie na wieksza energie i momenty powstajace w jednym suwie. Jazda na bardzo niskich obrotach (i obciazanie na nich silnika) prowadzi do szybszego zuzycia panewek, lozysk, walu/walkow, korbowodow, wszystkiego...

Troche nieprecyzyjnie mozna to porownac do przekladni – majac taka sama korbe w recznej windzie, wolalbys wciagac ciezar krecac szybko, ale lekko, czy wolno, ale z duza sila/momentem? Kiedy jest wieksze ryzyko zlamania ramienia korby i zniszczenia jej mocowania?

Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 14:13
Posty: 11057 (564/887)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Kruk11 » 16 gru 2003, 13:47

Prawdą jest, że zbyt niskie obroty ujemnie wpływają na wszystkie części, lecz istotny jest punkt odniesienia, czyli na jakim biegu jedziesz.

Bo jeśli te 1800 2000 RPM to na piątym biegu to powinieneś jechać po prostej i gładkiej nawierzchni, albo z górki, w przeciwnym razie minimalnie przeciążasz silnik ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2003, 13:17
Posty: 238 (0/1)
Skąd: DC / Gocław
Auto: E39 Touring

Postprzez Daro » 16 gru 2003, 14:33

Kruk11 napisał(a):Prawdą jest, że zbyt niskie obroty ujemnie wpływają na wszystkie części, lecz istotny jest punkt odniesienia, czyli na jakim biegu jedziesz.

Bo jeśli te 1800 2000 RPM to na piątym biegu to powinieneś jechać po prostej i gładkiej nawierzchni, albo z górki, w przeciwnym razie minimalnie przeciążasz silnik ;)


Zdecydowanie tak.
Włączam V bieg , gdy auto juz się rozpędzi i właściwie to siłą bezwładności może toczyć się sam.
Hmmm, ale z pewnościa zdarza mi się czasem przyspieszać na wyższym biegu niż powinienem.
Czyli jednak wprowadzać go na wyższe obroty. Znajomy miał rację...

Dęzieki za cenną informację.
Pozdrawki
Daro W.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 14:38
Posty: 115
Skąd: Wawa
Auto: MX3 V6 '93; APRILIA RSV MILLE

Postprzez Morder » 16 gru 2003, 17:50

w dodatku V6 w mx-3 lubi wysokie obroty moja do 4 tys jest mułem
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 08:07
Posty: 897
Skąd: Pułtusk
Auto: MX-3

Postprzez xXx » 16 gru 2003, 21:31

Niech żyją nasze wiertareczki :D :D :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 paź 2003, 00:01
Posty: 2775 (0/5)
Skąd: Lublin
Auto: Audi A6 Avant 2.8 V6 APR

Postprzez XsiX » 16 gru 2003, 21:47

ja na zimnym silniku przełączam biegi przy 3 tys, a jak się silnik rozgrzeje staram się nie schodzić z obrotami poniżej 3 tys. (w mieście praktycznie nie załączam nic powyżej 3-ki <jupi> )
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 08:33
Posty: 2022 (0/3)
Skąd: Konin / wlkp.
Auto: CA KF '92 MTX

Postprzez GrzegorzSz » 16 gru 2003, 22:16

no dobra, a wiecie jak sie to ma do automatu? :D :D

a roznice sa kolosalne
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 22:39
Posty: 308

Postprzez krzynio » 16 gru 2003, 22:47

prawda prawda, nie mulic naszych maździnek, niskie obroty, duży bieg = <killer> dla silnika !!!!!!!!!!! lepiej spokojnie na zimnym! a później jak sie rozgrzeje to jak kto chce. <jupi> byle nie mulić silniczków !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mniam GTR ;) 1,3 bara to brrrrrr jedyne 300KM
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2003, 11:32
Posty: 737 (0/3)
Skąd: Garwolin
Auto: wściekłe 323 GTR :) i mniej wściekłe 323 GTR :)))

Postprzez GrzegorzSz » 16 gru 2003, 22:57

No to Wy na to – w automacie 4 bieg (nadbieg) wlacza sie juz przy 40-50km przy spokojnej jezdzie. !!!!!!!

:D :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 22:39
Posty: 308

Postprzez XsiX » 16 gru 2003, 23:00

Greyg napisał(a):No to Wy na to – w automacie 4 bieg (nadbieg) wlacza sie juz przy 40-50km przy spokojnej jezdzie. !!!!!!!

:D :D


miałem xedosa w automacie i było mniej więcej tak jak mówisz, z tego też powodu po mieście jeździłem na S (2) ;P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 08:33
Posty: 2022 (0/3)
Skąd: Konin / wlkp.
Auto: CA KF '92 MTX

Postprzez GrzegorzSz » 16 gru 2003, 23:13

no i jak najbardziej prawidlowo

wiele osob nie wie nawet, ze wylaczenie nadbiegu powoduje zmniejszenie spalania przy malych predkosciach n.p. na miescie – to ten przycisk, roznie nazwany w roznych wersjach

we wczesniejszym poscie mialem na mysli przeniesienie momentu obrotowego – jak ktos wie, to niech sie wypowie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 gru 2003, 22:39
Posty: 308

Postprzez Paweł » 17 gru 2003, 00:50

Ale w A/T kazde dodanie gazu zredukuje bieg. Nie masz praktycznie szans przyspieszac z tak niskich obrotow (najgorszy przypadek to HOLD+D spod swiatel).
Niestety w miescie nie da sie jezdzic z wlaczonym HOLDem – na "D" ruszasz z drugiego biegu – moze V6 tak, ale I4 nie daje sobie z tym rady... Tak wiec pozostaje S, ale tam znow nie ma 3. biegu, tak wiec uzycie pozostaje ograniczone do korkow...

Na zagadke z konwerterem chetnie odpowiem, ale o co chodzi? :D
Hm. Moze, ze konwerter (z wylaczonym sprzeglem TCC) nie pozwala ruszac z niskich obrotow?
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 14:13
Posty: 11057 (564/887)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez Smirnoff » 17 gru 2003, 01:30

Z mechanicznego punktu widzenia jest tak : zbyt małe obroty silnika przy zbyt duzym obiążeniu (zapodnie przełożenia bezpośredniego – IV, lub nadbiegu – V [w przyp. M/T]) moga prowadzić do zniszczenia wału korbowego, jak również innych zespołów układu korbowo-tłokowego za sprawą przeciążen wywołanych nadmiernym momentem gnącym i skręcającym przenoszonym np przez wał. Tak samo jest z kwestią łożysk – rozkład sił wzdłużych i poprzecznych. Jak zapewne wiecie, wał łozyskowany jest na łozyskach slizgowych (zwanych panewkami), których istotą działania jest odpowiednia wartewka hydrodynamiczna filmu olejowego, do której zapewnienia konieczne jest odpowiednie cisnienie oleju. A to ostatnie rośnie wraz z obrotami...

Nie mniej jednak nalezy tu powiedzieć istotną kwestię – dużo zależy od charakterystyki silnika, przebiegu mocy oraz momentu obrotowego. Przy silnikach o mniejszej pojemnosci jazda na zbyt niskich obrotach w bardzo dużym stopniu działa niszcząco na silnik, ponieważ taki np 1.5 przy 1500rpm ma zbyt mały moment, że o mocy nie wpomne, aby np bez przeciążeń rozpędzić na V biegu auto o masie np 1200kg.
Inaczej rzecz się ma w przypadku większych silników. Weźmy np taki 2.5V6 – w tym silniku wyjciowy moment obrotowy osiągany przy np 1500rpm jest na tyle duzy (porównywalny lub większy, niż maxymalny moment silnka np 1.5), ze auto będzie bez problemów przyspieszało na V biegu nie męcząc się przy tym zbytnio. Generalnie jest taka zasada, ze im większy silnik, tym mozna jeździć z niższych obrotów.
Wiadomo, ze np w 1.5 jak przy 1500rpm i V biegu wcisniemy pedał do dechy, to silnik poza wydawanymi buczącymi odgłosami nie spowoduje spektakularnego przyspieszenia i z trudem będzie piął się na wyższe obroty. Jak zrobimy ten sam manewr w silniku 3.0, to zamruczy i zacznie przyspieszać. Oczywista dotyczy to silników Pb/LPG, bo diesel ma swoje prawa i za sprawą innech charakterystyki pracy woli niższe obroty.

Zupełnie skrajną jest sytuacja, w której jeździmy na max, czyli pod czerwone albo i na samym czerownym polu obrotomierza. Wtedy tez to nie wychodzi silnikom aut cywilnych na zdrowie, ponieważ z reguły na czerwonym polu jest problem z wydajnością układu smarowania, co może spowodować bardzo drogie w naprawie konsekwencje. Ale o tym było jakiś czas temu jush pisane.

GENERALNIE:
Z mechanicznego i konstrukcyjnego punktu widzenia, najlepiej utrzymywać obroty silników spalinowych pomiędzy maxymalnym momentem obr. a maxymalną mocą – wówczas silnik pracuje najwydajniej, najoszczędniej i najmniej awaryjnie.
W praktyce jednak obniżamy zakres uzytecznych obrotów. Jednak nie nalezy z tym przesadzać. Ja w swojej 2.5 raczej nie jeżdże poniżej 2000rpm (na wysokich biegach), które to obroty gwarantują wystarczający moment obrotowy do żwawego przyspieszenia. I nikomu nie zalecałbym jeździć silnikiem o zapłonie iskrowym poniżej 2000 zwłaszcza na biegach IV i V. Pamiętać należy o tym, ze zbyt niskie obroty wbrew pozorom nie powodują mniejszego spalania, a wręcz przeciwnie – zwiększają spalanie, zwłaszcza, jak przy tych obrotach dajemy w pedał. Wtedy silnikowi polewają wiadrami, a efektu nie widać..., no moze poza [tiiit] spalaniem.
Nawet w instrukcji obsługi, jaką dali do mojego auta jest napisane, po jakich prędkościach w 2.5 mozna najwczesniej zmieniac bieg na następny i wychodzi na to, ze po zmianie jest własnie te ok. 2000rpm.


Aha, no i jeszcze jedno – oczywiscie raczej nie wyrządzi się nadmiernej krzywdy silnikowi, jeśli np rozpędzimy autko na wyzszych biegach np do 80km/h i zapodamy V bieg, po czym włączymy Cruise CTRL i ustawimy 80km/h jako stałą prędkość (zakładamy poruszanie się po terenie w miarę gładkim, nie górzystym). Wtedy przy utrzymaniu stąłej przędkości na równinnym asfalcie nie przyspieszy to zuzycia silnika w żadnym stopniu. Ale jak np zapodamy V bieg przy tych 70-80km/h (prędkości przykładowe, chodzi o obroty silnika – 2000 i poniżej) i jadąc w 5 osób pod górę damy na tej V po garach, no to wtedy pastwimy się nad naszym autkiem dokumentnie... <killer>

Polecam postawić się wtedy w sytuacji silnika i wyobrazić sobie, ze jedziemy pod ta góre na rowerze, wieziemy np na bagazniku jakiś ciężar i mamy pod tą górę wyjechac na najwyzszym przełożeniu...To powinno wzbudzić współczucie dla silnika i zaowocować zmianą biegu, celem zmniejszenia przełożenia... <jupi>

Pozdro
Smirnoff
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 16:16
Posty: 1008
Skąd: Loobleen City
Auto: ma$da CA KL-ZE – już nie ;) & CA B6

Postprzez nightcomer » 17 gru 2003, 04:59

V6 przez swoją niesamowitą elastyczność rozleniwiają. kiedyś zacząłem przyspieszać na 5b od 700rpm (czyli biegu jałowego) i... oczywiście udało mi się to bez problemu.

XsiX, przy twoim sposobie jazdy lokalni dystrybutorzy materiałów pędnych chyba nie mają powodów do narzekań? Ile ci wychodzi 100km?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 paź 2003, 00:07
Posty: 756
Skąd: zławieśWWA]:~
Auto: cprf2a'99

Postprzez stonoga » 17 gru 2003, 09:39

Na pewno obroty niskie szkodzą ale bardzo szkodzi "przygazówka" tuż po uruchomieniu zimnego silnika.Silnik przez 1000 km nie zużuje się tak jak podczas dokonania jednego takiego wariatctwa. <balwan>
Forumowicz
 
Od: 16 gru 2003, 13:12
Posty: 170 (0/1)
Skąd: Mielec
Auto: Mazda 626 GD 8V 2000i
Mazda 5 2.0 MZR-CD

Postprzez XsiX » 17 gru 2003, 11:06

nightcomer napisał(a):XsiX, przy twoim sposobie jazdy lokalni dystrybutorzy materiałów pędnych chyba nie mają powodów do narzekań? Ile ci wychodzi 100km?


niestety za dużo to na mnie nie zarobią, ostatnimi czasy mało śmigam autem i zużywam 1 zbiornik (60 l) na około 2 miesiące <lol> Spalanie mojej mazdy to ok 10-12 l w mieście (bardzo krótkie dystanse), poza miastem spala mi około 8-10 l w zależności od stylu jazdy. Oczywiście zdarza mi się na trasie jechać np 90 km/h na 5 biegu i obroty wtedy są mocno poniżej 3 tys., ale generalnie wolę jeździć na wyższych obrotach, a z moich obserwacji wynika że madzia też woli jak trzymam ją bliżej środka skali :P


BTW. Uważasz że jazda od 3 tys. wzwyż po rogrzaniu i do 3 tys na rozgrzaniu to dla tego silnika coś złego ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 08:33
Posty: 2022 (0/3)
Skąd: Konin / wlkp.
Auto: CA KF '92 MTX

Postprzez Smirnoff » 17 gru 2003, 13:39

Na pewno obroty niskie szkodzą ale bardzo szkodzi "przygazówka" tuż po uruchomieniu zimnego silnika.


No cóz, przygazówka zaraz po starcie zimnego silnika jest rzeczywiscie dla niego zabójcza, za sprawą utrudnionego smarowania spowodowanego zgęstniałym olejem. Genealnie zaleca się, aby silnik zaraz po uruchomieniu np po nocy pochodził PRZYNAJMNIEJ 10sek na wolnych obrotach, zanim w ogóle dotkniemy pedał przyspieszenia. Ja z reguły w zime to najpierw odpalam, a później idę skrobać szyby. Zanim wszystkie szybki oczyszczę, to i silnik się trochę podgrzeje i można wtedy bez szkody dla niego rozpocząć jazdę. Generalnie nie powinno się wprowadzać silnika na zbyt wysokie obroty do chwili osiągnięcia przez niego normalnej temperatury pracy, kiedy to wszystkie procesy zachodzą tak, jak powinny. Ponadto, dając po garach na zimnym silniku kazdy silnik ma tendencję do spalania oleju. To chyba z grubsza tyle...
Pozdro
Smirnoff
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 16:16
Posty: 1008
Skąd: Loobleen City
Auto: ma$da CA KL-ZE – już nie ;) & CA B6

Postprzez Morder » 17 gru 2003, 13:53

A ja kiedyś gdzieś czytałem, że po uruchomieniu silnika należy od razu ruszyć i jechać wolno, nie powinno się uruchamiac silnika i czekać w miejscu aż sie nagrzeje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2003, 08:07
Posty: 897
Skąd: Pułtusk
Auto: MX-3

Postprzez michal_krakoof » 17 gru 2003, 14:02

tco_tm napisał(a):Tak. Mniejsza liczba obrotow, majaca dac taka sama moc i moment obrotowy na wyjsciu przeklada sie na wieksza energie i momenty powstajace w jednym suwie. Jazda na bardzo niskich obrotach (i obciazanie na nich silnika) prowadzi do szybszego zuzycia panewek, lozysk, walu/walkow, korbowodow, wszystkiego...
.

Ale czy 2000 obr to az takie niskie obroty ??? NIE
Czy jesli sie "toczysz" to potrzebujesz duzej mocy ??? NIE

Nikt nie mowi o przyspieszaniu ale o podtrzymywaniu auta na danej predkosci...2,000 obrotów na 5b daja okolo 70 km/h a przy takiej predkosci samochod ma juz dosc duza energie kinetyczna i zeby utrzymac te redkosc wcale nie potrzeba wielkiej mocy i momentu...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2003, 12:58
Posty: 310
Skąd: Kraków
Auto: Obecnie – BMW e91 330XD
Obecnie – Mazda 3 BK 1.6 d 109 KM
– Subaru Legacy IV (moja)
– Mazda 323F (BJ) 2.0 Sportive (niqsmx3)
– Mazda 323F (BA) 2.0 GT
– Mazda MX-3 K8 (moja)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323