FOTORELACJA – Remont silnika (Z5)

Postprzez MarcinPN77 » 8 kwi 2012, 17:53

Od jakiegoś czasu silnik zaczął nierówno pracować i tracić moc. Okazało się że jest duży spadek ciśnienia na garach (1-12Bar, 2-6Bar, 3-12Bar, 4-9Bar). Przyczyną były zawory ale o tym później. Postanowiłem zrobić mały remont.

Kilka nowych części:
Obrazek


Uszczelka pod głowice OEM 117 zł
Uszczelniacze zaworowe TOA 130 zł
Zawory ssące TOYONISA 8 szt.208 zł
Pierścienie tłokowe GRANT kpl.150 zł
O ring aparatu OEM 20 zł
Termostat 20 zł
Uszczelka pod pokrywę 34 zł
Tłumik przelotowy (przy okazji 60 zł
Ssawka do docierania 25 zł
Olej MOBIL 2000 4L 65 zł
Filtr oleju Filtron 15 zł

Warunki trochę spartańskie, garaż mały no ale jakoś trzeba sobie poradzić:
Obrazek


Na początek odkręcamy maskę dla ułatwienia, następnie spuszczamy olej i płyn z chłodnicy.
Później kolektor wydechowy, pokrywę zaworową, układ dolotowy, aparat zapłonowy, rozpinamy rozrząd, odkręcamy mostki od wałków, zwalamy wałki, odkręcamy śruby głowicy w odpowiedniej kolejności. Na koniec chwytamy głowice z kolektorem ssącym i mamy taki widok:
Obrazek
Obrazek

Kolektor ssący od głowicy odkręciłem sobie już na stole. Można to zrobić na aucie jak komu wygodniej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Rozbieramy głowice. Przyda się do tego specjalny przyrząd który ułatwia prace. Wszystkie części układamy wg kolejności żeby trafiły na swoje miejsce.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zawory ssące wyglądały tak:
Obrazek

Jak widać na zdjęciu znacznie uklepane dlatego wymieniłem wszystkie 8 szt. na nowe. Góra silnika już rozebrana teraz kolej na dół. Żeby wyciągnąć tłoki trzeba zdemontować miskę. Wykonanie tej operacji bez kanału lub podnośnika jest uciążliwe no ale jak trzeba to trzeba :)
Odkręcamy najpierw metalową część, później smoka a na końcu aluminiowy korpus. Miski są przyklejone na silikon więc trzeba się liczyć z tym że same nie odpadną. Ja trochę się namęczyłem. Po kilkudziesięciu uderzeniach młotkiem i podważaniu odeszła :D
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Teraz odkręcamy mostki korbowodów, pchamy trzonkiem młotka za korbę i górą wyciągamy tłoki. Radze zapamiętać którą stroną były wsadzone i ponumerować je.. Zamki panewek powinny być od strony filtra oleju.
Obrazek

Z dwóch tłoków pierścienie smarujące mi się dosłownie wysypały. Także nie było wątpliwości co do ich wymiany. Cylindry mierzyłem średnicówką i wyszło że są tylko 0.01mm zużyte. Wszystko starannie czyścimy, zakładamy nowe pierścionki i składamy do kupy. Przy zakładaniu pierścieni trzeba uważać żeby ich nie połamać. Do wkładania tłoków potrzebny będzie kawałek blachy zwinięty na kształt obejmy który zaciskamy kombinerkami i wbijamy tłok w szklankę.
Obrazek
Obrazek

Korpus i miskę czyścimy ze starego silikonu, odtłuszczamy wszystko bierzemy półksiężyce, wklejamy na sylikon. Chwile trzeba odczekać, żeby dobrze się trzymały bo trafienie korpusem na swoje miejsce z zachowaniem księżycy na swoim miejscu to czysta loteria. Silikonu radze nie oszczędzać. Lepiej że nadmiar się wydostanie na boki niż ma być go za mało.
Gdy dół silnika był już złożony zabrałem się za głowice. Postanowiłem przy okazji zrobić mały porting czyli spolerować kanały dolotowe i wylotowe.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po tej operacji (która trwała kilka popołudni) zabieramy się za docieranie zaworów. Wydechowe były w niezłym stanie. Co prawda miały sporo wżerów także docieranie ich zajęło mi jakieś 5 godzin ;/ Z ssącymi poszło lepiej bo były nowe :P . Na samym końcu dajemy głowice do splanowania i zabieramy się za składanie wszystkiego do kupy.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Nie polecam uszczelniaczy zaworowych firmy TOA. Niby japońskie ale już podczas składania było widać że to kompletny szajs. Założyłem je bo nie miałem już innego wyjścia i oczywiście przepuszczają. Kiedyś się wymieni :D Na koniec montujemy termostat i czujniki. Ja czujniki wkleiłem na silikon. Termostat radze przykleić też na silikon bo uszczelka z zamiennika jest do D-U-P-Y.

Teraz pora na ustawienie luzu zaworowego. Operacja dość czasochłonna bo luz w Z5 reguluje się płytkami. Ja pomierzyłem luz na starych płytkach, później spisałem na kartce wszystko i sprawdziłem czy da się pozamieniać. Na szczęście dało się kilka zamienić, kilka trzeba było zeszlifować i 3 musiałem załatwić. Dodam że jeden taki talerzyk to koszt od 25 do 50 za sztukę :)
Obrazek

Luz zaworowy powinien wynosić 0,25 – 0,31mm
Obrazek
Obrazek

Gdy uda się ustawić luz, można przykręcić kolektor ssący (ja go wcześniej spolerowałem gdy czekałem na płytki). Przy okazji zablokowałem zawór EGR. Przykręcamy głowice na trzy etapy. Moment 17-22Nm i dwa razy po 85-95 stopni według kolejności oczywiście. Wkładamy popychacze i płytki regulacyjne, Zakładamy wałki i przykręcamy mostki też według kolejności. Moment 11,2-14-2 z tego co pamiętam. Ustawiamy rozrząd, napinamy pasek, przykręcamy osłony i wszystkie przewody oraz rurki.
Obrazek
Obrazek

Na końcu, pokrywa, paski klinowe, i układ dolotowy. A oto efekt końcowy:
Obrazek

Silnik pracuje elegancko. Wyregulowałem przy okazji TPS przepustnicy i wolne obroty. Na dzień dzisiejszy przejechane mam 200 km i wszystko gra. Jedynie łożysko rolki rozrządu wyje i będę musiał je wymienić ale to już drobiazg.
Raz Mazda – ZAWSZE Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2009, 20:44
Posty: 72
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 GG 2.0B 05r.
Mazda 6 GG 3.0 06r.
Mazda 3 BK 2.0B 05r.

Postprzez skabol_87 » 8 kwi 2012, 19:47

kawal dobrej roboty <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 cze 2011, 18:34
Posty: 56
Skąd: Tychy
Auto: mazda 6 2.0 citd 2003r

Postprzez MarcinPN77 » 8 kwi 2012, 20:53

Dzięki za uznanie ;)
Raz Mazda – ZAWSZE Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2009, 20:44
Posty: 72
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 GG 2.0B 05r.
Mazda 6 GG 3.0 06r.
Mazda 3 BK 2.0B 05r.

Postprzez MIRU » 8 kwi 2012, 21:14

Fajna fotorelacja :) szkoda tylko że nie wybrałeś lepszych pierscieni i uszczelki pod pokrywke...Jak zrobisz więcej km to napisz czy dalej okej i czy nie zaczyna pic oliwki :)
btw czemu nie założyłeś nowych panewek korbowych ??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2009, 02:26
Posty: 904 (0/2)
Skąd: hell
Auto: 323F BA KLT

Postprzez hondacbr » 8 kwi 2012, 21:46

Brawo , Brawo kawał dobrej roboty:P Bardzo ładna ta madziaaa:)

PS: Dobrze , że jesteś z Poznania jak coś mi sypnie w maździe będę wiedział do kogo się zgłosić :P :P
hondacbr
 

Postprzez Garbage1989 » 9 kwi 2012, 00:39

bardzo rzeczowa i profesjonalna fotorelacja. Gratuluje

mam też pytanie jaki masz założony filterek na odme bo widzę, że masz ją nie wpiętą w dolot tylko zakończoną czymś na kształt stożkowego filtra powietrza jakbyś mógł podrzucić co to za typ to bede wdzięczny bo planuje tą samą operacje wykonać u siebie
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 maja 2010, 12:43
Posty: 1021 (0/14)
Skąd: Bochnia / Kraków
Auto: 323F BA / Z5 '97 + BRC SeQuent MY10 & Triumph Speed Triple 955i SE

Postprzez ppaciek » 9 kwi 2012, 08:47

Bardzo dobra fotorelacja – na pewno przyda się komuś kto majstruje :)

PS : Mam taką samą żółtą lampkę samochodową :D
ObrazekObrazekObrazekObrazek
By ppaciek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2011, 20:26
Posty: 230
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BA 97' – była :<

Postprzez MarcinPN77 » 9 kwi 2012, 12:39

Panewki były w bardzo dobrym stanie dlatego stwierdziłem, że nie ma sensu ich wymieniać :) A co do filtra to zwykły filterek na odmę. http://allegro.pl/filtr-na-odme-jacky-5 ... 07875.html
Raz Mazda – ZAWSZE Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2009, 20:44
Posty: 72
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 GG 2.0B 05r.
Mazda 6 GG 3.0 06r.
Mazda 3 BK 2.0B 05r.

Postprzez MIRU » 9 kwi 2012, 12:46

Wiesz, nic wiecznie nie będzie, materiał ulega zmęczeniu mimo że z oka wyglada super. Nowe bdb NPR kosztują w granicach 80pln i szkoda że ich nie założyłeś. Zawsze to lepsze niż stare wyklepane 15sto letnie z niewiadomo jakim przebiegiem. :P :P
btw z5ka ma chyba mocniejsze korby niż Vka <lol> a tak narzekają na biedne z5 :D
z lewej KL
Obrazek
vs z5
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2009, 02:26
Posty: 904 (0/2)
Skąd: hell
Auto: 323F BA KLT

Postprzez MarcinPN77 » 9 kwi 2012, 13:14

Jakieś takie delikatne i subtelne są te od V-ki :D Z5 bardzo dobry silnik. Nie wiem dlaczego wiara na niego narzeka. Na pewno są bardziej udane niż V6. MIRU Twoja V-ka jest uturbiona?
Raz Mazda – ZAWSZE Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2009, 20:44
Posty: 72
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 GG 2.0B 05r.
Mazda 6 GG 3.0 06r.
Mazda 3 BK 2.0B 05r.

Postprzez MIRU » 9 kwi 2012, 13:18

Można tak powiedziec :)
Z5 remontowałem jakies 3 lata temu moze 3.5 :) chodzi jak malina do dzis na lpg, oliwy nie pije. Zaworów nie ruszałem bo były spoko, nie puszczały. Jedynie mała korekta luzów :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2009, 02:26
Posty: 904 (0/2)
Skąd: hell
Auto: 323F BA KLT

Postprzez flywin » 9 kwi 2012, 15:08

ma ktoś zdjęcia pierścieni bo na tłoku są 3 pierścienie i ułożenie ich ma znaczenie ;p
2 sprawa jak dobrze zdjąć i założyć pierścienie ,czym czyściliście osad brud w kanalikach na pierścienie
dawaliście trochę oleju na pierścienie przed włożeniem do bloku silnika,
Jak składaliście panewki , jakiś sposób aby górna panewka na Korbie nie odpadła czy sama w sobie będzie się trzymać?

ciężkie pierwsze odpalenie po złożeniu?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 cze 2009, 20:50
Posty: 1087 (0/2)
Skąd: Lublin
Auto: 323F 1.5 Z5 BA 98r
Mazda 6 GH 2.5l Sport 2008.

Postprzez MIRU » 9 kwi 2012, 15:28

Obrazek
w serwisówce masz wszytko :)
rowki dobrze się czysci kawalkiem starego pierscienia bo pasuje w rowek, ale mozna miec jakis skrobaczek DIY :D
oliwką naturalnie trzeba posmarować gładzie cylindrów pierscionki oraz panewki.
No i panewka wcisnięta na swoje miejsce trzyma się dobrze więc nie wypadnie :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2009, 02:26
Posty: 904 (0/2)
Skąd: hell
Auto: 323F BA KLT

Postprzez MarcinPN77 » 9 kwi 2012, 15:51

MIRU mi dwie panewki wyleciały przy wbijaniu tłoków :D Trzeba je po prostu wsadzić od dołu jak wypadną. Nie jest to jakieś super trudne :) A co do odpalenia to na początku długo kręci bo paliwo z węży wypłynęło więc musi je dopompować :) Tak to gitara :)
Raz Mazda – ZAWSZE Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2009, 20:44
Posty: 72
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 GG 2.0B 05r.
Mazda 6 GG 3.0 06r.
Mazda 3 BK 2.0B 05r.

Postprzez flywin » 9 kwi 2012, 15:57

@MIRU jak może podeślij linka do Manuala bo mam od Protage i nie ma takiego czegoś..

a tak tez mam pytanko jak jest z Silnikami Z5 po lifcie , sam posiadam po Lifcie , głowice sa inne, rozrząd też inny i tak zapytam ma ktoś schemat ustawienia rozrządu po lifcie?
tak samo czy momenty dokręcenia śrub będą takie same dla silników przed i po lifcie ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 cze 2009, 20:50
Posty: 1087 (0/2)
Skąd: Lublin
Auto: 323F 1.5 Z5 BA 98r
Mazda 6 GH 2.5l Sport 2008.

Postprzez Garbage1989 » 9 kwi 2012, 17:45

Dzieki wielkie MarcinPN77 na pewno ułątwi mi to poszukiwania bo w sumie nie wiedziałem jak sie zabrac za szukanie filterka na odme myslałem że to jakaś adaptacja z innego urzadzenia, nawet nie wiedziałem że są specjalne na odme. Jeszcze raz dzieki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 maja 2010, 12:43
Posty: 1021 (0/14)
Skąd: Bochnia / Kraków
Auto: 323F BA / Z5 '97 + BRC SeQuent MY10 & Triumph Speed Triple 955i SE

Postprzez MIRU » 9 kwi 2012, 21:30

kurcze na allegro wpiszesz i wyskoczy Ci xxxx pozycji z filtrami :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2009, 02:26
Posty: 904 (0/2)
Skąd: hell
Auto: 323F BA KLT

Postprzez lesiux » 10 kwi 2012, 15:26

Elegancka fotorelacja. Jakbym miał gdzie to też bym rozebrał sam silnik lecz jak na razie brak warunków. Ale kto wie może się kiedyś przyda fotorelacja. ;)

Zawory kupowałeś w ciemno czy najpierw sprawdziłeś w jakim są stanie? Rzadko się spotyka, żeby ktoś je wymieniał. Rozumiem, że w starych dociera się fragment styku zaworu z głowicą? Skąd wiadomo kiedy są już ok? Sprawdzałeś szczelność wlewając paliwa do głowicy czy jak?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lut 2009, 18:00
Posty: 1196
Skąd: Katowice
Auto: była 323F BA BP 95r.
jest Mondeo MK4

Postprzez MarcinPN77 » 11 kwi 2012, 15:41

Najpierw sprawdziłem w jakim są stanie. Gdy okazało się że są w stanie fatalnym to kupiłem :) Jeżeli są już tak uklepane że niedługo schowają się w gnieździe to trzeba wymienić. Zakładając że gniazda są dobre bo jeżeli np. masz je wypalone to trzeba prze-frezować. U mnie gniazda były w porządku. Najczęściej uklepują sie zawory ssące bo są miękciejsze niż wydechowe. Docierasz tak długo aż powierzchnia na okręgu będzie wszędzie taka sama. Szczelność sprawdzałem wlewając spirytus. Nie wyleciało ani trochę :)
Raz Mazda – ZAWSZE Mazda
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 gru 2009, 20:44
Posty: 72
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 6 GG 2.0B 05r.
Mazda 6 GG 3.0 06r.
Mazda 3 BK 2.0B 05r.

Postprzez pulkownik » 23 paź 2012, 11:32

Witam, kupiłem okazyjnie druga Madzię – taka jak moja tylko dwa latka młodsza, i zamierzam przerzucić silniczek – jest w lepszym stanie. Jednak jak już mam wyciągnięty silnik zrobię mały remoncik. Rozglądałem się za zestawami uszczelek głowicy i chciałbym się zapytać jakich firm zestawy polecacie a jakich unikać. Jakie brać pierścienie na tłoki?

Pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2009, 14:42
Posty: 155 (3/0)
Skąd: Bielsko-Biała

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323