FOTORELACJA – Naprawa elektrycznej anteny

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez łukaszinio » 14 sty 2012, 22:06

WITAM!
Posiadam MADZIE 323f ba 97 r i zaczęła mnie irytować antena, która już swoje przeżyła i zaczęła robić psikusy tzn nie chowała się albo nie chciała wyjść przy tym głośno hałasując przy każdym włączeniu radia. ./
Przez jakiś czas jeździłem z wysuniętą anteną ale pozostawiając auto w mieście ryzykowałem jej złamanie przez jakiegoś nierozgarniętego nieznajomego.

A więc do rzeczy:

Najpierw takową antenę trzeba wykręcić, tzn jedna śrubka 10 we wnęce bagażnika oraz pierścień (chromowany) trzymający antenę przy błotniku, który wykręcamy od góry.

Przygotowujemy potrzebne narzędzia
1-0ff86dff99bf9518gen.jpg


Śrubokręt + , papier ścierny, szmatki, rozpuszczalnik, WD-40, ( w moim przypadku zamiennik SB-23), suwmiarkę i co tam jeszcze będzie komu potrzebne.

Antenę rozkręcamy na części pierwsze w celu jej dokładnego wyczyszczenia oraz wydostania trybu, który jest sprawcą źle działającej anteny.
Bat anteny warto dobrze wyczyścić aby stawiał minimalny opór podczas wysuwania i żeby lekko chodziła
2-0f4f0283214872cfgen.jpg


A oto i winowajca
3-09ee3f80b44a969fgen.jpg


Łuki, które zaznaczyłem to profil tryba zużytego przez tryb ślimakowy silniczka.

Teraz najważniejsze: dobieramy podkładkę o grubości 1,5mm i nie większej średnicy niż trybik aby po nałożeniu podkładki na niego nie były zakrywane ząbki jak na zdjęciu
4-b3c18b4ccaf42326gen.jpg


Wymiary trybu przed dotarciem oraz wymiar podkładki
5-5b8a0353349e7cc1gen.jpg


Następnie tryb ścieramy na papierze ściernym ze strony mniejszej średnicy o grubość podkładki tj 1,5mm
Po dotarciu tryb powinien mieć wysokość ok16mm
6-8edd21171d7e088dgen.jpg


Musimy jeszcze zmodyfikować poniższy element plastikowy tzn w miejscu zaznaczenia czerwoną grubą kreską trzeba usunąć warstwę plastiku aby tryb, który dotarliśmy mógł się głębiej schować
7-9d7257f8b3bc76cdgen.jpg


Dopasowujemy tak element aby po włożeniu trybu na swoje miejsce obracał się bez oporów
8-b17b55bcac1251cbgen.jpg


Po włożeniu trybu częścią która była docierana i przykryciu go podkładką składamy mechanizm anteny
9-f80485d4a90b2342gen.jpg


Smarowanie i składanie anteny do "kupy"
10-f41ed8478c87aae5gen.jpg


NIE ZAPOMNIJMY O WŁOŻENIU PODKŁADKI BO ONA SPEŁNIA ROLE DYSTANSU, KTÓRY POWODUJE PRZESUNIĘCIE TRYBU WZGLĘDEM ŚLIMAKA, KTÓRY BĘDZIE PRACOWAŁ PO NIEZUŻYTEJ CZĘŚCI TRYBU.
W rezultacie otrzymujemy działającą antenę.
Antena nie pracuje tak jak nowa (większy hałas podczas wysuwania i chowania się) ale da się w ten sposób wycisnąć ostatki sił z mechanizmu.
U mnie antena hula bez problemu, jedyny mankament to głośna praca.
Polecam założenie wyłącznika zasilania do anteny co pozwoli na jazdę z wsuniętą anteną co zaoszczędzi jej parę taktów pracy ewentualnie można jeździć ZE SCHOWANĄ np jak słuchamy mp3
Umieściłem to jako nowy wątek bo nie wiedziałem jak to wpleść w inne tematy. p
Proszę o przeredagowanie artykułu czy nadaje się do fotorelacji.

POZDRO ŁUKASZ

EDIT by Marek: Przeniosłem obrazki na serwer MS aby nie zginęły i ... poprawiłem trochę pisownię :|
Ostatnio edytowano 16 sty 2012, 20:20 przez łukaszinio, łącznie edytowano 6 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2011, 18:48
Posty: 190 (0/1)
Skąd: okolice Ostrowca św.
Auto: BYŁO MAZDA 1.5 16V 97
JEST AUDI A4 B5 2000 1.8

Postprzez pulkownik » 29 maja 2012, 18:47

Witam, a co poradzić na lekko wygięty bat anteny. Właśnie przeprowadzam operacje regeneracji anteny i niestety jest ona wygięta przez co nie wysuwa/wsuwa się w całości.
Dodatkowe pytanie, skąd sterownik wie, że antena się już wysunęła/schowała?
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2009, 13:42
Posty: 134
Skąd: Irlandia
Auto: MAZDA 323F (BA) 1.5 16v (Z5)

Postprzez puznies0 » 29 maja 2012, 19:04

pulkownik napisał(a):Witam, a co poradzić na lekko wygięty bat anteny. Właśnie przeprowadzam operacje regeneracji anteny i niestety jest ona wygięta przez co nie wysuwa/wsuwa się w całości.
Dodatkowe pytanie, skąd sterownik wie, że antena się już wysunęła/schowała?



na wygięty bat nic nie poradzisz... jedyna opcja to kupić drugi albo przerobić z jakiegoś pasującego ( odkręcasz kulkę z końca bata i wyjmujesz razem z listwą zębatą i przekładasz do prostego.... co do sprawy sterownika to masz taką sprężynkę która robi w pewnym momencie opór i to daje znak dla silnika żeby się zatrzymał nie niszcząc wnętrza anteny...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 cze 2008, 15:44
Posty: 460 (0/1)
Skąd: stąd
Auto: Mazda

Postprzez pulkownik » 29 maja 2012, 19:49

A gdzie znajdę ta sprężynkę? Rozebrałem całość na części pierwsze i nie znalazłem żadnej sprężynki.
Forumowicz
 
Od: 17 wrz 2009, 13:42
Posty: 134
Skąd: Irlandia
Auto: MAZDA 323F (BA) 1.5 16v (Z5)

Postprzez kzktkn » 29 maja 2012, 20:35

ile ja sie z tym nameczylem to jest masakra, przerabialem to z 5 razy bo urwala sie listwa, nigdzie nie moge znalezc samej antenki i teraz wysuwa sie moze na 10-15cm, a ostatni element jest manualny:D jedak radio gra to jest ok, jak narazie chyba najbardziej irytujacy element ktory w niej naprawialem, nic skomplikowanego a jak sie urwie to juz kaplica, seryjnie ta antena wydawala mi sie za dluga, ale teraz to juz przesadzilem ze skracaniem(sytuacja mnie zmusila), pozdrawiam
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 maja 2012, 14:53
Posty: 35
Skąd: Końskie
Auto: Mazda 323F BA 1,5 Z5 1997

Postprzez puznies0 » 29 maja 2012, 21:07

pulkownik napisał(a):A gdzie znajdę ta sprężynkę? Rozebrałem całość na części pierwsze i nie znalazłem żadnej sprężynki.


we wszystkich antenach, które ja naprawiałem sprężyna była na środku tego dużego koła zębatego... być może były jakieś zmiany konstrukcyjne w tych antenach i dlatego u ciebie nie ma jej...


viewtopic.php?f=29&t=18734&start=60

tu chyba jest odpowiedź dlaczego u ciebie wygląda tak a nie inaczej... bo te co ja reanimowałem były takie jak ta wyżej... i w środku tego koła zębatego jest sprężynka o której pisałem...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 cze 2008, 15:44
Posty: 460 (0/1)
Skąd: stąd
Auto: Mazda

Postprzez Marek 161BD081 » 30 maja 2012, 13:06

pulkownik napisał(a):Dodatkowe pytanie, skąd sterownik wie, że antena się już wysunęła/schowała?

Sterownik mierzy prąd pobierany przez silnik.
Jak prąd wzrośnie powyżej jakiejś granicy to dla sterownika jest równoznaczne z całkowitym schowaniem lub wysunięciem anteny.
Takie rozwiązanie eliminuje konieczność stosowania (dosyć upierdliwych) wyłączników krańcowych.
Dlatego przy sprawnej antenie podczas składania się jak przytrzymamy bat to napęd się zatrzyma bo sterownikowi będzie się "wydawało" że osiągnął koniec ruchu teleskopu.
161 BD 081 26.425 & 27.555 MHz USB
Madzia 323F BA Z5
Madzia Xedos 9 KL '01