Montaż i podłączenie dodatkowego światła STOP w 323C

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez maniaco » 15 sie 2010, 00:56

Jako, że na forum tylko pytam i nic nie daje od siebie postanowiłem zrobić własną fotorelację obejmującą samo podłączenie kabli do instalacji auta;).
Dotyczy ona niby to banalnego trzeciego stopa, ale jak sam się przekonałem nie ma podobnego wątku dla BA.
Fotorelacja jest dosyć dokładna [czyt. dla laików takich jak ja zanim się nauczyłem ;)].

Montaż dotyczy wersji Coupe, którą sam posiadam :),podejrzewam, że nie ma z wielkiej różnicy z "F" ;).
Wybrałem podłączenie do lewej lampy, gdyż dojście do kostki z kablami jest o wiele prostsze :).
Jak ktoś wybierze prawą, to wszystko analogicznie, z tą różnicą, że trzeba odpiąć zasilanie lampki bagażnika przy zdejmowaniu osłony, gdyż łatwo je zerwać ;)

Montaż dodatkowego światła STOP

0. Potrzebujemy:
* tytułową lampkę stop, w moim przypadku 40x-LEDowy model :)
* cienki śrubokręt, płaski (podważanie zatrzasków od plastików)
* śrubokręt krzyżakowy średniej grubości, najlepiej w miarę krótki
* scyzoryk z korkociągiem lub coś innego do zrobienia otworów na śrubki od lampy ;)
* nóż, np do tapet
* taśmę izolacyjną
* jakiś pojemniczek na śrubki
* cierpliwość i ostrożność przy ściąganiu śrub i zacisków, które łatwo złamać
* parę piw – niemożna się odwadniać w czasie ciężkiej pracy ;)

opcjonalnie:
– lutownica z cyną (zakładając, że w ten sposób chcemy połączyć kable zasilające z instalacją)
– klucz 10, płaski (odłączenie klemy, dla lutowania)

Czas montażu zależy od umiejętności ;P

1. Wyciągamy tylną półkę i składamy tylną kanapę, aby dojść do śrub mocujących boczne plastiki
(zdecydowałem stop podłączyć do prawej lampy, więc wystarczy nam zdjąć prawą osłonę).
1 - cfeefa4f820cbd13.jpg


2. Odczepiamy osłonkę na krawędzi dachu
2 - 563ac86e240aa240.jpg


3. Zabieramy się za boczny słupek.
Należy odczepić śrubkę na środku (czerwona strzałka), a następnie pociągnąć z wyczuciem za wiszącą część (strzałki z okręgami). Musimy uważać na zatrzaski na bocznym słupku.
3 - 8147d308b41665a8.jpg


4. Wyciągamy osłonkę zatrzasku[czy jak to się nazywa ;P] zamka, bo i tak wypada ;).
Odczepiamy śrubki na środku progu załadunkowego, które niestety nie zmieściły się w kadrze ;P.
4 - 56335c2b4abd7e03.jpg


Po zdjęciu musimy wykręcić wciskaną śrubkę po lewej trzymającą boczną ściankę, która nam się ukaże.

5.Demontujemy boczną osłonę w bagażniku.
5 - a5c038586dbf0261.jpg


6. Odkręcamy lampę
6 - 8382ff226b92d9d4.jpg


7. Po odkręcaniu musimy delikatnie, a za razem z wyczuciem pociągnąć za lampę, by puściły zatrzaski trzymające ją od zewnątrz.
Dobrze jest lekko podważyć klosz i wcisnąć coś od spodu(np palce, jeżeli wejdą), by poprawić rozkład siły
7 - 828f656fbdcaabb3.jpg


8. Odkręcamy obie żarówki z klosza
8 - a39d28bf6d9b5a70.jpg


9. W kostce są 4 kable:
-czarny = masa
-biały = "+" od świateł pozycyjnych
-zielony = "+" od STOP
-zielono-czarny = "+" od kierunkowskazów

Interesuje nas >>zielony<< oraz >>czarny<<, do których podepniemy naszego stopa.
Aby to zrobić trzeba wyjąć kostkę i zdjąć izolacje z przewodów dochodzących do kostki.
9 - 4a927a87c2299765.jpg


Ja posłużyłem się nożem do tapet, a następnie płaskim śrubokrętem. Żarówka od światła pozycyjnego ma

Jeżeli macie wątpliwości, to kable od nowego stopa można wcisnąć kable w poszczególne szczeliny kostki i sprawić wciskając hamulec ;). Ponieważ byłem sam, to włożyłem śrubokręt w szparę między blachami, żeby widzieć żarówki ;)
10 - ebc2ad518156f4f6.jpg


W moim stopie był zestaw do połączenia kabli bez lutowania.
11 - 57e3e1145f1a4e3e.jpg


Jeżeli go nie mamy lub dojdziemy do wniosku, że owe mocowanie może zawieść po pierwszej lepszej dziurze polecam obwiązać końcówki kabli od stopa do kabli z instalacji, a następnie przylutować.

* Przed lutowaniem zalecam odpiąć klemę na akumulatorze "–" (minus). To ta bez osłonki ;P
* Po wszystkim trzeba pamiętać, by podłączyć wyjętą wcześniej kostkę! ;)

10. Po podłączeniu prowadzimy kabel na słupku, u siebie wcisnąłem kabel między zacisk, a blachę znajdujący się w okolicach strzałki ze zdjęcia.
Takie rozwiązanie zapobiegnie uszkodzeniu kabla przy składaniu plastików
12 - 3b5d1d745e840d82.jpg


* Zabieramy się za składanie ;)

13. Wkładamy żarówki do klosza, wciskamy go na zaciski, przykręcamy wcześniej odkręcone śrubki i zabieramy się za składanie plastików ;).
Najlepiej zrobić, to odwrotnie do wcześniej wykonywanych kroków demontażu naszych plastików ;).
Jak dalej puścicie kabelek, to kwestia jak długi jest kabelek od lampki ;)

Ponieważ moja Mazda posiada tylny spojler sensowniejsze okazało się przytwierdzenie stopa za tylną, prostokątną szybką na klapie bagażnika (blenda?).
Montaż zrobiłem "na oko" (miejsca zrobionych dziurek oznaczone kropkami na zdjęciu końcowym). Ponieważ plastik na tej części klapy okazał się nie dość, że zamocowany na standardowe śrubki to jeszcze sklejony, więc do zrobienia otworów na śrubki posłużył mi korkociąg ze scyzoryka ;).
Nie było to zbyt skomplikowane. Wystarczy siła i wkręcanie jak w korek od wina ;)

Robiąc te dziurki starałem się, aby stop był na środku odnosząc się do krzywizn z obu stron osłonki światła przeciwmgłowego i cofania wewnątrz klapy.
Po robocie wygląda to mniej więcej tak
13 - 411a5bd7f83b395b.jpg


Wydaje mi się w miarę równo ;), dla perfekcjonistów polecam zorganizowanie pomocnika ;).
Mi tam pasuje jak jest ;)

EDIT by Marek: Przeniosłem obrazki na serwer MS aby nie zginęły
MAZDA 6 (GH) 2.0D MZR-CD
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 kwi 2010, 22:11
Posty: 67
Auto: Mazda 6 GH (2009), 2.0 MZR-CD

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323