Witam, od paru miesięcy zauważyłem u siebie brak kontrolki rezerwy paliwa, a pewne jest że często na rezerwie byłem. Na początku należy sprawdzić to co najprostsze, żarówka. U mnie sprawna więc szukam dalej, przewód sygnałowy od baku do owej żarówki też ok, następny jest czujnik w baku. W naszych autkach (czy wszystkich nie wiem) znajduje się pływakowy czujnik poziomu paliwa i osobny, oparty na termistorze, czujnik rezerwy. W skrócie termistor (dokładniej NTC) to element elektryczny zmieniający swą rezystancję w skutek zmiany temperatury. I np jeżeli owy termistor siedzi sobie zanurzony w paliwie to wykazuje opór który powoduje że żarówka nie świeci. Gdy występuje brak kontaktu paliwa z termistorem nagrzewa się on powodując zmianę rezystancji, opór maleje dzięki czemu prąd zaczyna płynąć i żarówka się świeci.
Jak rozpoznać czy mamy z nim problemy? Kontrolka rezerwy nie świeci w ogóle bądź świeci w całym zakresie poziomu paliwa.
Dziś się do niego dobrałem, potrzebne narzędzia: wkrętak krzyżakowy, kombinerki, lutownica, cyna, nowy termistor
Aby dobrać się do pompy paliwa należy usunąć siedzisko pasażerów pociągając w miejscach zaznaczonych na zdjęciu
Następnie odkręcić pokrywę pompy paliwa
Następnie ściągnąć przewody paliwa, odkręcić pompę
a następnie wyjąć ją
Oto winowajca
Zdemontować czujnik, odlutować przewody, odlutować obudowę czujnika od mocowania i porozginać obudowę czujnika w miejscu lutowania przewodu
Wyjąć wnętrze po rozlutowaniu czujnika z drugiej strony
Mi ukazał się taki widok, pęknięty termistor
I teraz najważniejsze montaż nowego. Jaki jest największy problem – oczywiści dobór właściwej wartości termistora
W tym miejscu prośba do kogokolwiek kto ma pompę paliwa na wierzchu bądź się nudzi i mógłby wyjąć pompę, zmierzyć miernikiem elektrycznym jaką wartość oporu ma oryginalny termistor w temperaturze 25st. C (dosyć szybka robota)
Od tego zależy czy kontrolka rezerwy w ogóle się zapali, jeżeli damy taki który ma za duży opór nie zdoła się rozgrzać na tyle aby żarówka zaświeciła, a jak damy zbyt mały opór to żarówka będzie zapalać się np w bardzo gorące dni, bądź będzie palić się non stop. Dlatego precyzyjny pomiar byłby najlepszy. Ja kupiłem 150 Ω, 1k Ω, 3,3k Ω. Z pierwszym kontrolka żarzy się cały czas, z pozostałymi w ogóle nie świeci (termistor nie może się ogrzać). Ja dałem 150ohm ale jest niewłaściwy, podejrzewam że będzie gdzieś ok 500ohm ale nie mieli w sklepie.
Ok to składamy.
Reszta w kolejności odwrotnej
I cieszymy się tym wspaniałym czerwonym światełkiem
FOTORELACJA – Naprawa czujnika rezerwy
Strona 1 z 1
Powiedz jak zmierzyć to zmierzę;]mam miernik jak by co:P
- Od: 11 lut 2008, 19:48
- Posty: 596
- Skąd: Rawicz
- Auto: RX8 Revolution 231HP 2004r
Dobrze ze ktos zamiescil taka fotorelacje:D ja wlasnie mam z ta rezerwa wlacza sie kiedy sie jej podoba jesli mam na bank rezerwe i odpale to mi sie szmata nie wlaczy odrazu tylko jak sie zatrzymam postoje okolo minuty i dopiero wtedy. a jak juz juz dlugo jezdze i zejdzie faktycznie do rezerwy i bede nonstop jezdzil to sie nie zaswieci za zadne skarby siwata:/:) z jednej strony dobrze a z drugiej zle. a i ile nowy czujnik
- Od: 8 mar 2010, 19:20
- Posty: 7406 (216/46)
- Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
- Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium
Robię pomiary i wbrew pozorom nie jest to takie łatwe bo jak utrzymać stabilną temperaturę 25st C, trzeba by w piecu napalić i monitorować termometrem, ewentualnie w łazience odkręcić gorącą wodę i czekać
Wyniki pomiarów: 230ohmów w temperaturze 19st C wykazywał termistor ze sklepu 150ohm (sklepowe wartości są podawane dla 25st C) Jeżeli zmiana rezystancji w stosunku do zmiany temperatury jest proporcjonalna to mój termistor zaczyna przewodzić już w temp trzydziestu paru st C więc dużo za wcześnie. Jeżeli te parametry zmieniają się w miarę liniowo to obstawiam z wyliczeń termistor od 500ohm do 740ohm, dziś stestuje te dwa.
Jest prostszy sposób naprawy kontrolki, o ile w innych autach zastosowane są podobne żarówki (pobór prądu) to można potestować z oryginałami z innych aut (w katalogu części mazdy nie widzę żeby ta część była sprzedawana luzem). Są posty w których ludzie piszą że doskonale się sprawuje termistor z Daewoo Matiz, Nubira, Lanos i nie widzę przeszkód, ja pewnie zamówię ale lubię grzebać w prądzie dlatego dążę do celu
Aukcje są na allegro pod nazwą "TERMISTOR, CZUJNIK REZERWY LANOS NUBIRA MATIZ NOWY" i "CZUJNIK REZERWY PALIWA TERMISTOR DAEWOO LANOS" jeden bądź drugi to koszt ok 16zł z przesyłką, da się przeżyć
dzięki za chęci, wieczorem wstawię foty co i jak, ale najprościej sprawdzić opór pomiędzy tą beczółką srebrną a kabelkiem z niej wychodzącym, liczy się pierwszy odczyt bo w miarę mierzenia opór maleje i maleje gdyż przepływający prąd z miernika nagrzewa termistor
Dobierz się do czujnika i sprawdź w nim 3 dziurki na górze i 3 na dole odpowiedzialne za wpuszczanie paliwa do wnętrza i chłodzenie termistora, bo wydaje mi się że paliwko z niego nie spływa jak się kończy w zbiorniku i w ten sposób termistor ma za zadanie zagrzać siebie i tą kapke paliwa ze swojej obudowy, bądź całkowicie niesprawny więc wymiana
Wyniki pomiarów: 230ohmów w temperaturze 19st C wykazywał termistor ze sklepu 150ohm (sklepowe wartości są podawane dla 25st C) Jeżeli zmiana rezystancji w stosunku do zmiany temperatury jest proporcjonalna to mój termistor zaczyna przewodzić już w temp trzydziestu paru st C więc dużo za wcześnie. Jeżeli te parametry zmieniają się w miarę liniowo to obstawiam z wyliczeń termistor od 500ohm do 740ohm, dziś stestuje te dwa.
Jest prostszy sposób naprawy kontrolki, o ile w innych autach zastosowane są podobne żarówki (pobór prądu) to można potestować z oryginałami z innych aut (w katalogu części mazdy nie widzę żeby ta część była sprzedawana luzem). Są posty w których ludzie piszą że doskonale się sprawuje termistor z Daewoo Matiz, Nubira, Lanos i nie widzę przeszkód, ja pewnie zamówię ale lubię grzebać w prądzie dlatego dążę do celu
Aukcje są na allegro pod nazwą "TERMISTOR, CZUJNIK REZERWY LANOS NUBIRA MATIZ NOWY" i "CZUJNIK REZERWY PALIWA TERMISTOR DAEWOO LANOS" jeden bądź drugi to koszt ok 16zł z przesyłką, da się przeżyć
konrad278 napisał(a):Powiedz jak zmierzyć to zmierzę;]mam miernik jak by co:P
dzięki za chęci, wieczorem wstawię foty co i jak, ale najprościej sprawdzić opór pomiędzy tą beczółką srebrną a kabelkiem z niej wychodzącym, liczy się pierwszy odczyt bo w miarę mierzenia opór maleje i maleje gdyż przepływający prąd z miernika nagrzewa termistor
rezerwa wlacza sie kiedy sie jej podoba
Dobierz się do czujnika i sprawdź w nim 3 dziurki na górze i 3 na dole odpowiedzialne za wpuszczanie paliwa do wnętrza i chłodzenie termistora, bo wydaje mi się że paliwko z niego nie spływa jak się kończy w zbiorniku i w ten sposób termistor ma za zadanie zagrzać siebie i tą kapke paliwa ze swojej obudowy, bądź całkowicie niesprawny więc wymiana
- Od: 30 kwi 2008, 20:20
- Posty: 199
- Skąd: Zamość
- Auto: Mazda 6 gg 2.3 lpg
bartekdw napisał(a):Dobierz się do czujnika i sprawdź w nim 3 dziurki na górze i 3 na dole odpowiedzialne za wpuszczanie paliwa do wnętrza i chłodzenie termistora, bo wydaje mi się że paliwko z niego nie spływa jak się kończy w zbiorniku i w ten sposób termistor ma za zadanie zagrzać siebie i tą kapke paliwa ze swojej obudowy, bądź całkowicie niesprawny więc wymiana
muszę tego spróbować, mam tak samo jak arafal21, dam znać po tych zabiegach czy pomoglo
- Od: 8 mar 2012, 20:02
- Posty: 200
- Skąd: Tczew
- Auto: nadwozie: Mazda 323 C V (BA) rok prod: 1994/1995
silnik: 1.8 16V DOHC BP *po remoncie
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość