Odczyt kodów błędów systemu ABS/TCS [BJ]

Mazda 323 1998–2003

Postprzez Borys » 24 sie 2010, 22:15

Jeśli zaczynają nam się zapalać podczas jazdy kontrolki systemu ABS i TCS/TCS OFF lub świecą się one permanentnie, znaczy to tyle, że mamy błędy w systemie. Najczęściej wynika to ze zaśniedziałych styków lub padniętych czujników ABS.

Aby zdiagnozować błędy ABS/TCS wystarczy zworka (kawałek drutu) między pinami GND+TBS, przekręcenia kluczyka na ON (nie zapalanie silnika) i odczytanie kodu błyskowego kontrolki ABS na desce.
Długie impulsy oznaczają pierwszą cyfrę, krótkie drugą.
Przy np. uszkodzonym czujniku Lewym Tylnym pojawią się błędy: 14 (jedno długie, cztery krótkie mrugnięcia) oraz 48 (a nawet i 44) – wszystkie wynikają z uszkodzenia czujnika.
Najczęściej "padają" tylne czujniki (przeważnie lewe). Wynika to prawdopodobnie z temperatury (gorsze chłodzenie, przegrzewanie się czujników i w konsekwencji po czasie zwarcie lub przerwanie cewki).

W skrócie podaję najczęstsze kody:
11 – prawy przedni czujnik
12 – Lewy przedni
13 – prawy tylny
14 – lewy tylny
41/45 – prawa przednia koronka
42/46 – lewa przednia koronka
43/47 – prawa tylna
44/48 – lewa tylna
Jeżeli czujnik pada "powoli" to wtedy pojawia się też najczęściej "uszkodzenie" koronki ABS'u; nie oznacza to wcale uszkodzenia koronki, ale warto przy okazji sprawdzić czy ma 44 zęby
W przypadku uszkodzenia jednego czujnika a nawet dwóch komputer ABSu (w benzynowych wraz z TCS'em) potrafi jeszcze wygenerować poprawny sygnał prędkości, który rozprowadzony jest po elektronice – pomimo uszkodzenia czujników ciągle wskaźniki pokazują prędkość!
Kasowanie zapamiętanych błędów: podłączyć zworkę TBS-GND; włączyć kluczyk (nie odpalać!), poczekać na wszystkie kody, jak zacznie powtarzać (po pełnym wyświetleniu wszystkich kodów) nacisnąć hamulec 10x z częstotliwością mniejszą niż 1 sek.
ObrazekObrazek

UWAGA: Jeśli kontrolka ABS nie wystukuje błędów, a mamy w gnieździe pin FBS należy skorzystać z zaawansowanego technologicznie sprzętu diagnostycznego. Próbnik z diody (dioda LED+rezystor 1kΩ) podłączona jedną nóżką do FBS a drugą nózką do PLUSA akumulatora. Dioda wyświetla błędy analogicznie do kontrolki.
Część tekstu zapożyczona z poradnika by xANDy

Temat nie służy do dyskusji – Moderator
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lip 2007, 23:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323