widmo82 napisał(a):Usterka objawia sie delikatnym strzelaniem jakby gumy. Złapcie sprężynę amortyzatora i kręćcie kierownicą. Później złapcie drugie koło i poczujecie różnicę. uszkodzone łożysko wprawia w drżenie sprężynę. Objawia się na początku delikatnym "strzelaniem gumy" przy kręceniu kierownica nawet na postoju w odróżnieniu od dzwięku uszkodzonych przegubów. Usterka często objawia sie przy wymianie amortyzatorów. Łożysko do czasu wyciągniecia amortyzatora jest praktycznie niesłyszalne. Po złożeniu niemiła niespodzianka, ruszone łożysko rozsypuje się a z kieszeni wyciągnąć musimy od 40 do 100zł za łożysko. Nie ma konieczności wymiany obu.
Potwierdzam sposób diagnozy kolegi Widmo82. W taki sam sposób szukałem usterki w moje mazdzie.
Przedstawiam Fotorelacje z Wymiany łożyska i poduszki Amortyzatora Mazda3
Część pierwsza: Demontaż #1
Zestaw niezbędnych narzędzi i części zamiennych;
ściągacz do sprężyn;
ściągacz do sworzni i klucz do przewodów hamulcowych;
części, łożysko i poduszka.
Zaczynamy od oczywistych czynności takich jak uniesienia auta , odkręcania koła oraz otwarcia maski
Po zdementowaniu klocków hamulcowych (ten moment opuściłem w fotorelacji) demontujemy tarcze hamulcowa.
Przy pomocy ściągacza odkręcamy końcówkę drążka kierowniczego od zwrotnicy. Przy użyciu ściągacza zaprezentowanego na zdjęciu jest to o wiele łatwiejsze oraz nie uszkodzi końcówki drążka a tym samym będziemy mogli użyć tej części ponownie.
Następnie odkręcamy łącznik stabilizatora. Niestety nie udało się go odkręcić za pomocą imbusa niezbędny był klucz z mocnym zaciskiem. (widoczny na zdjęciu) Rozłączamy przewód czujnika ABS.
i przewody hamulcowe (zabezpieczając przed wyciekiem płynu hamulcowego)…
Kolejny krok to odkręcenie śruby mocującej półoś, oznaczonej numerem: (3) a następnie kolejno trzech innych śrub mocowania dolnego wahacza pierwsza z nich jest oznaczona numerem: (1) oraz dwóch kolejnych oznaczonych za pomocą zielonych strzałek bez numeru na zdjęciu poniżej. Po odłączeniu mocowania wahacza opuszczamy go w taki sposób by móc odkręć śrubę mocowania sworznia oznaczoną numerem: (2) (bez wcześniejszego odkręcenia wahacza jest to znacznie trudniejsze) Przy ponownym montażu wahacza należy pamiętać aby dokręć śruby mocujące dopiero po ustawieniu auta na kolach.
Wykonując dźwignie przy pomocy prostego narzędzia jakim jest „łom” wysuwamy sworzeń wahacza z mocowania w zwrotnicy. Po udanym zdemontowaniu wahacza, wysuwamy również półoś ze zwrotnicy, pamiętając by nie uszkodzić gumowej osłony przegubu ( A)
Kolejnym krokiem będzie odkręcenie mocowania amortyzatora pod maska. Oczywiście na tym etapie demontażu nie odkręcamy śruby oznaczonej na czerwono.
Po wykonaniu wszystkich czynności powinniśmy bez większego problemy wyjąć amortyzator łącznie ze zwrotnicą oraz osadzona na nim sprężyna.
Koniec etapu pierwszego...
Przepraszam za brudne buty i rękaw kombinezonu widoczny na zdjęciach (to dla wzburzonych tym widokiem), na co dzień chodzę w białym fraku ;–)