Wymiana żarówki podświetlania climatronica

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez cbr » 7 mar 2012, 21:20

Na samym wstępie zaznaczę, że pomimo dużej ilości operacji potrzebnych do wykonania tego (demontaż radia oraz popielniczki) jest to wykonalne w ciągu 30min i nie powinno sprawić to problemu nikomu z odrobiną zdolności manualnych. Fotorelacja powstała ponieważ jakiś czas temu był to często problem i było dużo pytań jak to zrobić. Do wymiany potrzebne nam będą trzy żarówki T5 1,2W 12V. Więc zaczynamy.

Zaczynamy od zdjęcia ozdobnej listwy. Otwieramy schowek, mamy tam dwa wpusty, wkładamy obie dłonie (same palce) i ciągniemy do siebie. Powinny odskoczyć dwa pierwsze zatrzaski, kolejny odczepiamy przy wyświetlaczu (z prawej jego strony), teraz możemy wysunąć ją z wsuwki która znajduje się przy prawej krawędzi. Odginamy delikatnie całą listwę do siebie i wysuwamy. Nie ma tam zatrzasku wiec nie próbujcie tego siłą ciągnąć. Na końcu ostatni zatrzask z lewej strony. Odginamy plastik który znajduje się przy kierownicy i delikatnie ciągniemy listwę, powinna odskoczyć. Moim zdaniem ten ostatni jest najtrudniejszy.

Obrazek

Ukazują się naszym oczom śrubki trzymające radio oraz plastiki. Odkręcamy dwie od radia (dolny rząd, środkowe).

Obrazek

Wyciągamy radio, łapiemy obiema dłońmi je od góry i raz lewa, raz prawą stronę powoli wysuwamy. Będzie mały opór, jednak powinno wyjść bez łamania czegokolwiek z odpowiednim wyczuciem.
Wyciągamy całe radio, odpinanym z tylu antenę (lewe wejście) oraz głośniki itd. (prawa kostka), odkładamy radio do tyłu dla lepszego dostępu.

Obrazek

Pierwszy etap został zakończony, powinniśmy mieć już dostęp do panelu climatronica od góry.

Obrazek

Teraz należy sobie zrobić dostęp od spodu.
Podnosimy podłokietnik ciągniemy do góry za krawędź tego plastiku co jest elementem tunelu środkowego i powinien on gładko odejść ponieważ znajduję się tylko na dwóch zatrzaskach.

Obrazek

Miejsce jednego z zatrzasków widać na dole zdjęcia po prawej stronie, drugi znajduję się symetrycznie z drugiej strony. Ściągamy ten element z hamulca ręcznego i odkładamy na bok.

Obrazek

Otwieramy pokrywę popielniczki i zdejmujemy plastik przymocowany do mieszka drążka zmiany biegów. Ciągniemy do góry i mamy go już odczepionego.

Obrazek

Zawijamy do góry i zostawiamy na gałce zmiany biegów. Bądź odkręcamy ją i odkładamy wszystko na bok, jak komu będzie wygodniej.

Obrazek

Ukazują się nam dwie śruby, odkręcamy obie śrubokrętem gwiazdkowym.

Obrazek

Wyciągamy popielniczkę, zapalniczkę dla ułatwienia demontażu tego elementu z panelu środkowego. Trzyma się on na 2 zatrzaskach które znajdują się pod modułem klimatyzacji po bokach oraz 2 ząbkach które widać na zdjęciu (te obok śrub). Ciągniemy całość do siebie i mamy wszystko jak na dłoni.

Obrazek

Gdy już wyciągniemy plastik popielniczki mamy dostęp do dwóch śrub które znajdują się pod climatronickiem po obu jego stronach. Do tego będzie nam potrzebny cienki śrubokręt gwiazdkowy.

Obrazek

Po odkręceniu ich obu panelu climatornica trzymają tylko dwie blaszki które są po oby stronach. Należy odgiąć plastik tunelu środkowego na boki i delikatnie wyciągnąć panelu na wierzch. Możecie użyć trochę siły przy wyciąganiu z tych blaszek. Nie powinno się nic złamać. Najpierw wyciągnijcie od dołu, mocowania zza plastiku z pozostawioną śrubą a na górze już wyjdzie bez problemu. Gdy mamy go już na wierzchu, można odpiąć kostkę z przewodami jednak nie jest to konieczne.

Obrazek

Żarówki znajdują się w tych trzech dużych otworach. Trzeba je przekręcić najlepiej jakimiś długimi i cienkimi cążkami. Gdy już wyjdzie będziemy mieli taki widok.

Obrazek

Nowa żarówka wygląda tak. Jak widać trzeba ze starej ściągnąć delikatnie ten pomarańczowy kapturek i założyć na nową.

Obrazek

Zamieniamy żarówki, dociskamy do mocowania i dokręcamy cążkami ponownie. Gdy wymieniamy wszystkie przepalone żarówki sprawdźmy czy się świecą. Jeżeli tak to możemy zabrać się do składania w odwrotnej kolejności. Mam nadzieje, że wszystko zostało dokładnie wytłumaczone i nikt nie będzie miał problemu z wymianą tego.

Edit:
Link do paczki zdjęć z fotorelacji (Hasło: mazdacbr):
https://www.dropbox.com/s/5m3pj1kph5592 ... ronica.rar
Ostatnio edytowano 27 cze 2014, 20:52 przez cbr, łącznie edytowano 3 razy
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez marcin255 » 7 mar 2012, 21:43

Dobra robota <spoko>
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez cbr » 7 mar 2012, 21:46

Dzięki :) Jak ktoś chce, to mogę opisać też jak te blaszki zrobić co są problemu :)
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez marcin255 » 7 mar 2012, 21:47

Blaszki ? Te od zegarmistrza w pokrętle ?
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez cbr » 7 mar 2012, 21:50

Dokładnie te w pokrętłach.
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 01:01
Posty: 2823 (0/26)
Skąd: Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez marcin255 » 7 mar 2012, 22:25

To pewnie -dawaj <cisza>
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez dzux » 7 mar 2012, 23:15

cbr powiem krótko jak sie u mnie teraz mówi FOTORELACJA NA PEŁNEJ TRĄBIE dzięki :)
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2011, 22:38
Posty: 706 (1/8)
Skąd: lubuskie
Auto: BYŁA Mazda 3 2005 sedan 1.6 JEST Mazda 5 2006r 2.0 benzyna :)

Postprzez Justyśka » 8 mar 2012, 12:41

Zrobiłeś kawał dobrej i solidnej roboty, fotorelacja klarowna i dokładna. ;)
Życie jest jak rejs i choć istotne dokąd gnasz, to najważniejsze być w odpowiedniej załodze.

Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy. Im więcej dajesz, tym więcej Ci jej zostaje.
Oj tam, oj tam :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2011, 11:17
Posty: 1210 (2/9)
Skąd: UK / Białystok
Auto: Mazda3

Postprzez Seraf » 8 mar 2012, 12:47

potrafiłabyś to zrobić samemu na podstawie tej fotorelacji ? :D
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2009, 00:28
Posty: 3537 (2/15)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez Waldek91 » 8 mar 2012, 16:27

Przyjechała by na spot i byśmy pomogli :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 sty 2011, 20:18
Posty: 506 (0/1)
Skąd: Bielsk Podlaski/Białystok/Belgia
Auto: Mazda 6 GH 2.0 MZR 147KM PB 2008r. kolor 35J

Postprzez Justyśka » 9 mar 2012, 11:35

Patrząc jak to robił Paweł i na punkty z fotorelacji bym zrobiła, a na pewno bym spróbowała. Jeśli bym mi coś nie wychodziło, to skorzystałabym z pomocy. W końcu to nie jest trudne, a kobiety również potrafią wiele rzeczy zrobić w samochodzie, jak Ci się wydaje.
Życie jest jak rejs i choć istotne dokąd gnasz, to najważniejsze być w odpowiedniej załodze.

Prawdziwa miłość nie wyczerpuje się nigdy. Im więcej dajesz, tym więcej Ci jej zostaje.
Oj tam, oj tam :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2011, 11:17
Posty: 1210 (2/9)
Skąd: UK / Białystok
Auto: Mazda3

Postprzez Seraf » 9 mar 2012, 12:06

<spoko> No to super :D <spoko>
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2009, 00:28
Posty: 3537 (2/15)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez subaru_wrc » 31 mar 2012, 18:33

Po prostu mistrzostwo świata :D
Początkujący
 
Od: 23 mar 2012, 22:02
Posty: 14
Skąd: Wielkopolska
Auto: Mazda 3 1.6 pb-lpg -03

Postprzez dzux » 23 lip 2012, 22:47

Dzis wiozłem sie w garść i za pomocą fotorelacji wymieniłem żarówkę spaloną na nowa :D myślałem że pójdzie lżej ale u mnie dość opornie to wszytko szło a najbardziej z wyjęciem panelu z klimą chyba z 30 min walczyłem, chłopaki napisali że po bokach są zaczepy i można użyć siły bałem że połamie to wszytko szarpałem z różnych stron i nic, po małych męczarniach i oględzinach wsunąłem cienka probówkę i odgiąłem te blaszki dopiero się udało
( a miałem już zrezygnować z wymiany ) panel wychodzi pod kątem lekko w góre. wrzucam fotkę
Obrazek
następny problem był z samą żarówką była jak by zapieczona i następne 10min walki ale się udało :D z

Uploaded with ImageShack.us

przy okazji posmarowałem drążki pomocnicze od zmiany biegów
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2011, 22:38
Posty: 706 (1/8)
Skąd: lubuskie
Auto: BYŁA Mazda 3 2005 sedan 1.6 JEST Mazda 5 2006r 2.0 benzyna :)

Postprzez kacha » 17 sie 2012, 15:52

Mnie też to właśnie czeka. mam nadzieję że się uda ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 kwi 2011, 15:36
Posty: 441 (4/9)
Skąd: WWA
Auto: Hyundai i30
MZ TS 250/1 30-letnia

Postprzez szweiki » 28 kwi 2013, 22:51

Dziękuje za fotorelację . Dziś się przydała i wymieniłem 4 żaróweczki T5 1.2W 12 V . 3 w samym sterowniku klimatyzacji oraz 1 od podświetlenia zapalniczki. Trzeba uważać na gumowe nakładki bo są wręcz sklejone z żaróweczka ale i z tym na spokojnie można się uporać. No i najważniejsze bez strat i połamanych elementów się obyło pozdrawiam
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2012, 23:51
Posty: 84
Auto: mazda 3 sedan 1.6 Z6 BK 2005r

Postprzez tdy » 22 maja 2013, 22:08

Dzieki za fotorelację, przydała się jak zawsze!!
Mało tego, można wymienić żarówki bez odkręcania i wyjmowania climatronica. Nie jestem biegły technicznie, robiłem to pierwszy raz ale wystarczyla do tego penseta i w miarę zgrabny nadgarstek:–) Po zdjęciu radia jest sporo miejsca za climatroniciem aby włożyć pensetę w otwory z żarówkami, samo ich wyjęcie to pikuś. Ciut gorzej z włożeniem ale na szczęście zamontowanie ich nie wymaga nawet całego obrotu oprawki z żarówką w środku i spokojnie mozna to za pomocą pensety właśnie zrobić. Mam nadzięję, że sie nie myle i sie za jakiś czas nie obluzują te żarówki, ale tak samo zamontowana była jedyna, która mi świeciła więc pozostałe dwie wymieniłem na tą samą modłę.

ps. o tym, że nie trzeba zdejmowac climatronica przekonałem się i tak po rozmontowaniu schowków na napoje, mieszka skrzyni oraz popielniczki:–) za to sobie tam wysprzątałem, poprzedni właściciel w tylko sobie wiadomy sposób zdołał tam upchnąć papierki po cukierkach, bylo ich tam tyle jakby zjadł co najmniej kilogram! No i zamontowałem XCARLINK'a!!

Powodzenia!!
Początkujący
 
Od: 6 kwi 2012, 14:10
Posty: 23
Skąd: Kraków
Auto: M3 BK, 2004, 1.6

Postprzez kubul_123 » 28 maja 2013, 16:02

Dzisiaj chciałem wymienić sobie 2 żarówki bo mi się spaliły. Niestety jedna się nie spaliła tylko wypadła razem z tym gniazdem, bo miałem pustą dziurę... Rozebrałem tunel w celu znalezienia zaginionego elementu ale niestety nie znalazłem. Wie ktoś, gdzie można kupić to gniazdo na żarówkę?
Początkujący
 
Od: 19 maja 2013, 18:48
Posty: 11 (0/1)
Auto: Mazda 3 1.6 D 109 KM (2007) oraz MX-5 NBFL 1.6 (2002)

Postprzez Leszek22 » 6 wrz 2013, 20:31

Przetestowane, żarówki można wymienić bez zdejmowania panelu. Od góry w dziurze po radiu jest wystarczająco dużo miejsca na dłoń i pensete:) Cóż nadgarstki wyćwiczone przez lata na mieszaniu próbek:) Czas 20 minut. Aha kapturki się zgrzewają z żarówką – wystarczy je delikatnie zawijać do góry.
Początkujący
 
Od: 9 kwi 2013, 08:53
Posty: 4
Skąd: Pabianice
Auto: Mazda 3 BK 1.6 '06 + LPG

Postprzez kuman1987r » 8 wrz 2013, 10:23

a moze mi ktos powiedziec ile zarówek wchodzi w ten panel ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 lut 2008, 13:20
Posty: 482 (4/3)
Skąd: Chełmek
Auto: Mazda 3 BK 2.0 LF
+
Mazda 3 BM 2.0 SkyEnergy Blue Reflex

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323