Wymiana płynu chłodniczego i płukanie układu chłodzenia

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez rafals » 17 lis 2011, 22:36

Tak jak wielu z Was, ja też miałem problem z ustaleniem jakim płynem zalany był układ chłodniczy w mojej M3. Dla bezpieczeństwa i świętego spokoju podjąłem decyzję o płukaniu układu a potem zalaniu go oryginalnym płynem Mazdy FL22. I na wstępie całej tej operacji trzeba zaznaczyć, że: pojemność układu dla silnika diesla Y6 wynosi 9 litrów. Spuszczając płyn przez korek spustowy chłodnicy spuszczamy jakieś ok. 50% pojemności całego układu. Płucząc układ wlewamy wodę. Po spłynięciu wszystkiego z chłodnicy pozostaje nam w instalacji ok. 50% wody. Zalewając układ płynem FL22 o temp. zamarzania -55st C wlejemy go tylko nie całe 5l i robi nam się z tego roztwór płynu o temp. zamarzania ok. -27st C (tak było w moim przypadku).
Rozwiązałem to w taki sposób, że po kilku przejeżdżonych dniach spuściłem znów całą zawartość chłodnicy i zalałem ponownie układ drugą 5tką płynu FL22. Po sprawdzeniu testerem płynu chłodniczego wyszło mi ok. -45st C.

Po niżej przedstawiam fotorelację z wymiany płynu w mojej M3 z silnikiem diesla Y6.

1. Odkręć powoli korek zbiornika wyrównawczego redukując nadciśnienie w układzie chłodzenia.
Obrazek

2. Podnieś prawą przednią stronę auta.
Obrazek

3. Zdejmij dolną osłonę silnika.
Obrazek

4. Podstaw pod chłodnicę naczynie i odkręć korek spustowy (szerokim płaskim wkrętakiem) zlokalizowany po lewej stronie chłodnicy.
Obrazek
Obrazek

5. Po spłynięciu cieczy zakręć korek spustowy chłodnicy.
Teraz przechodzimy do procesu płukania instalacji. Jeśli nie będziesz potrzebował płukania przejdź teraz do punktu 12.

6. Wlej do zbiornika wyrównawczego środek do płukania chłodnic np. VALVOLINE RADIATOR FLUSH.
Obrazek

7. Napełnij układ czystą wodą aż do znaku MAX.

8. Ustaw ogrzewanie w samochodzie na max oraz wentylator na 3 zakres.

9. Uruchom silnik na biegu jałowym na ok. 15 minut. W moim przypadku trwało to trochę dłużej ponieważ temperatura na zewnątrz była w granicach 5 st C. Najlepiej sprawdzić czy termostat otworzył się sprawdzając temperaturę węża doprowadzającego płyn do chłodnicy oraz wąż odprowadzający nadmiar płynu z chłodnicy do zbiornika wyrównawczego.
Obrazek

10. Tak więc po otwarciu się termostatu niech silnik popracuje z 10 min.

11. Wyłącz silnik, poczekaj aż ostygnie. Spuść płukankę tak samo jak stary płyn chłodniczy a następnie przepłukuj układ wodą do momentu aż woda wypływająca z chłodnicy będzie czysta. Odczekaj aż wszystko co możliwe spłynie i zakręć korek.

12. Napełnij zbiornik wyrównawczy nowym płynem aż do znaku MAX.
Obrazek
Obrazek

13. Po ustabilizowaniu się płynu na poziomie MAX uruchom silnik i pozostaw go na średnich obrotach aż do otwarcia się termostatu. W razie potrzeby uzupełnij poziom w zbiorniku wyrównawczym. Układ chłodzenie jest pełny wtedy, gdy przy normalnej temperaturze pracy sinika poziom płynu w zbiorniku jest stały.

14. Zakręć korek na zbiorniku wyrównawczym i przejedź ok. 20km. Dzięki temu układ chłodniczy zostanie ostatecznie odpowietrzony przez zawór w korku zbiornika wyrównawczego.

15. Po jeździe sprawdź poziom w zbiorniku i w razie potrzeby uzupełnij płyn do znaku MAX.

Powodzenia i szerokości papa.


EDIT widmo82
Dyskusja toczy się w wątku:
Płyn w układzie chłodzenia – temat ogólny (dział Mazda3 BK)
Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo – na pewno to zepsujesz!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 wrz 2009, 21:55
Posty: 47 (0/4)
Skąd: Małopolska
Auto: Mazda 3 BK Y6 90KM '07

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323