Mazda3 (BK) – Świadomy zakup

Mazda3 2003–2008

Postprzez akostarek » 23 sie 2011, 11:25

Poradnik można pobrać stąd:
Mazda3 BK - Świadomy zakup v4.pdf
(2.28 MiB) Pobrane 4085 razy

W wolnej chwili zdjęcia w tym temacie zostaną poprawione. Pozdrawiam

Witam, ostatnio trochę przysiadłem nad obiecanym poradnikiem, który zawiera szereg przydatnych informacji dla osób zainteresowanych kupnem Mazdy3. Nie jestem mechanikiem czy jakimś znawcą tego tematu, większość wiadomości z poradnika pochodzi z forum i własnych doświadczeń z poszukiwań samochodu. Zamieściłem tam odpowiedzi na często pojawiające się pytania na forum wraz z linkami do przydatnych tematów, w razie jakichś uwag proszę o kontakt.

Kod: Zaznacz cały
Spis treści:
1.   Wstęp   3
2.   Poszukiwanie ofert   3
3.   Historia modelu   3
4.   Dane techniczne   4
5.   Identyfikacja   5
5.1.   Wersja nadwozia, lifting   6
5.2.   Pakiet Aero   8
5.3.   Limitowana wersja Kintaro   8
5.4.   Wnętrze samochodu   9
5.5.   Wersja wyposażenia   10
5.6.   Numer VIN   11
6.   Wyposażenie   12
6.1.   Przednie reflektory ksenonowe   12
6.2.   Elektroniczny układ stabilizujący tor jazdy – DSC (inna nazwa ESP)   12
6.3.   Światła przeciwmgłowe   13
6.4.   Podgrzewane przednie fotele   13
6.5.   Klimatyzacja   14
6.6.   Komputer pokładowy   15
6.7.   Tempomat   15
6.8.   MP3   16
6.9.   Czujniki deszczu i zmierzchu   16
6.10.   System nawigacji   16
7.   Na co zwrócić uwagę przed zakupem?   17
7.1.   Cena i pochodzenie   17
7.2.   Szyby   18
7.3.   Zderzaki   18
7.4.   Korozja   18
7.5.   Lakier   18
7.6.   Naklejka na pasie przednim   19
7.7.   Sprawdzenie samochodu w ASO   19
8.   Zakończenie   19


Plik Mazda3 BK – świadomy zakup v3.pdf
plik można przeglądać online na stronie http://www.scribd.com/doc/62890525/Mazd ... domy-zakup
do pobrania tutaj:
http://www.mediafire.com/view/?6ifrenu60nke7dg


Pozostaje życzyć udanego zakupu i podziękować użytkownikom forum za stworzenie niezłej bazy wiedzy na temat tego modelu.
Pozdrawiam.

Poniższy tekst nie jest aktualny, polecam pobrać poradnik w formacie PDF – linki wyżej.

Mazda3 BK – świadomy zakup
Obrazek

1. Wstęp

Zgodnie z obietnicą złożoną na forum, postanowiłem opracować mały poradnik, który będzie zawierał sporo informacji mogących być przydatnych przy zakupie używanej Mazdy3 BK. Dodam, że większość informacji tu zawartych zdobyłem za pośrednictwem forum MazdaSpseed, znacznie ułatwiło mi to wybór odpowiedniego samochodu. W poradniku nie będę przedstawiał ogólnych zasad i praktyk przy zakupie używanego samochodu – takich poradników i artykułów w sieci jest mnóstwo. Mam zamiar skupić się na typowych dla tego modelu szczegółach, które często mogą ułatwić identyfikacje nieścisłości w opisach ogłoszeń.

2. Poszukiwanie ofert

Należy pamiętać, że oficjalna sprzedaż samochodów marki Mazda w Polsce rozpoczęła się dopiero w czerwcu 2008 roku. Z tego powodu większość samochodów wyprodukowanych przed 2008 jest sprowadzanych do Polski przez handlarzy. Najczęściej samochody ściągane są
z Niemiec, Włoch, Francji, Belgi, Holandii, Austrii i Hiszpanii. Należy jednak pamiętać, że wraz ze wzrostem odległości rosną też koszty, nawet jeśli nie widać tego po cenie w ofercie.

Ogłoszenia z kraju można znaleźć na popularnych polskich serwisach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi jak otomoto czy dział moto w gratka.pl. W przypadku serwisów zagranicznych najpopularniejsze to mobile.de i autoscout24 (strony z polskim interfacem). Warto też przeglądnąć oferty z niemieckich salonów Mazdy – niestety ceny często nie są tak przystępne. Upatrzone ogłoszenie można zamieścić na forum w dziale Kupuję Mazdę!, często forumowicze oceniają stan auta i zgodność opisu z rzeczywistością. W niektórych przypadkach można nawet liczyć na szybkie oględziny samochodu przez forumowicza mieszkającego w pobliżu.

Dość pewnym źródłem mogą też się okazać ogłoszenia na forum, często użytkownicy sprzedający samochód najpierw zamieszczają ogłoszenie na forum.

3. Historia modelu

Model Mazda3 zastąpił we wrześniu 2003 roku serię 323, która byłą produkowana od 1977 roku. W 2004 roku do nadwozia Sport typu hatchback dołączył sedan oraz silnik Diesla konstrukcji koncernu PSA Peugeot Citroën. W połowie 2005 roku delikatnie zmodyfikowano ofertę, zmieniono tylne światła, dodatkowo silniki diesla były od tej pory wyposażane w filtr cząstek stałych (FAP). W roku 2006 model został poddany liftingowi, zmieniono zderzaki, tylne światła, do oferty wprowadzono także silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów – jest to konstrukcja własna Mazdy, którą wyposażono w filtr cząstek stałych DPF. W ofercie pojawiła się również słabsza, 90 konna odmiana silnika diesla o pojemności 1,6, która nie posiada filtra cząstek stałych. Lifting objął również wnętrze trójki, drobne zmiany wynikały jednak głównie ze względów praktycznych i estetycznych. Oprócz zmian w ofercie podwyższono standard wyposażenia oraz nieco poprawiono wyciszenie wnętrza. W roku 2009 zaprezentowano drugą generację trójki.


4. Dane techniczne

Wszelkie dane techniczne wraz z możliwymi konfiguracjami jednostek napędowych
i wyposażenia można znaleźć w broszurach informacyjnych Mazdy dostępnych tutaj w formacie PDF.

Wymiary:

· Mazda3 Sport (hatchback)

Obrazek

· Mazda3 Sedan:

Obrazek

Kilka informacji o najpopularniejszych jednostkach napędowych:

· Benzynowe 1.6 MZR „Z6” i 2.0 MZR „LF”:

o Silniki czterocylindrowe, czterosuwowe, rzędowe (MZR).

o Aluminiowy kadłub i głowica cylindrów.

o Dwa górne wałki rozrządu (DOHC).

o Układ zaworów w kształcie litery ‘V’, wałki rozrządu o zredukowanej masie umieszczone w głowicy.

o S-VT (Sequential Valve Timing) system płynnie regulowanych faz rozrządu (zawory ssące).

o VIS (Variable-Induction-System), system zmiennej długości kanałów dolotowych (nie występuje w silniku 1.4 l MZR).

o Silnik umieszczony poprzecznie przed przednią osią.

o 4 zawory na cylinder.

o Wielopunktowy wtrysk paliwa.

o 1.6 MZR o poj. 1598 cm3, osiągający moc 77 kW (105 KM) przy 6000 obr/min
i moment obrotowy 145 Nm przy 4000 obr/min.

o 2.0 MZR o poj. 1999 cm3, osiągający moc 110 kW (150 KM) przy 6500 obr/min
i moment obrotowy 187 Nm przy 4000 obr/min.


· 1.6 MZ-CD „Y6”:

o Czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik rzędowy o poj. 1560 cm3, rozrząd DOHC, montowany z przodu, osiągający moc 80 kW (109 KM) przy 4000 obr/min
i moment obrotowy 240 Nm przy 1750 obr/min.

o Układ wtryskowy typu Common Rail z wielofazowym wtryskiem.

o Elektronicznie sterowany system doładowania powietrza z turbosprężarką
o zmiennej geometrii (VTG) z funkcją „Overboost” – chwilowy wzrost momentu obrotowego silnika o 20 Nm.

o Filtr cząstek stałych FAP (od połowy 2005r).

Początkowo w ofercie znajdował się również silnik 1.4, powszechna jest jednak opinia, że jest to zbyt słaby silnik dla tego samochodu, spalanie przy przeciążonym silniku 1.4 może być zbliżone do tego przy silniku 1.6. Na niektórych rynkach po liftingu dostępny był również silnik diesla
o pojemności 1.6 i mocy 90 KM. Mniejsza moc wynika w znacznej mierze z zastosowania turbosprężarki o stałej geometrii i mniejszego intercooler’a.

Najpopularniejsze silniki wśród użytkowników to 1.6 MZR i 1.6 MZ-CD. Długo można by dywagować nad zaletami i wadami tych jednostek napędowych. Silnik benzynowy jest prostszą
i mniej awaryjną jednostką, natomiast turbo diesel produkcji koncernu PSA potrafi zaskoczyć elastycznością jak na tak małą pojemność. Głównym kryterium podczas wyboru silnika powinno być przeznaczenie samochodu. Jeżeli planujemy pokonywać do 20000 km rocznie należy raczej skupić się na silnikach benzynowych. W przypadku 1.6 MZ-CD w połowie roku 2005 zaczęto montować filtr cząstek stałych FAP, co pozwoliło uzyskać normę emisji spalin EURO IV. Niestety rozwiązanie to nie sprawdza się w typowo miejskiej jeździe, w efekcie może powodować spore wydatki. Silniki koncernu PSA były montowane w wielu modelach Forda, Citroena, Peugeota, Volvo, Mini czy nawet Suzuki, należy więc też odnieść liczbę opisywanych w sieci awarii do ilości jeżdżących z tym silnikiem pojazdów. Przed wyborem silnika należy się zastanowić przy jakich przebiegach spalanie mniejsze o 2,5 l/100km będzie w stanie pokryć koszty ewentualnych napraw. Dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę dobrym wyborem może być silnik 2.0 MZR, który pomimo sporo większej mocy potrafi spalić niewiele więcej niż jego mniejszy brat.

W samochodach sprowadzanych z USA często można spotkać wolnossący silnik benzynowy
o pojemności 2.3l i mocy 138 KM osiąganej przy 6000 obr/min.

Mazda3 zbudowana jest na płycie podłogowej Forda Focusa MK2, według wielu osób było to najlepsze zawieszenie w klasie kompakt w tamtych czasach. Z przodu zastosowano niezależne zawieszenie z kolumnami McPhersona, trójkątnymi wahaczami, sprężynami śrubowymi
o progresywnej charakterystyce działania, oraz stabilizatorem przechyłu. Tylne zawieszenie to wielowahaczowa oś w układzie „E” z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi o progresywnej charakterystyce działania oraz drążkiem stabilizatora.

5. Identyfikacja

Często w ofertach można znaleźć informacje o „limitowana wersja SPORT”, podgrzewanej przedniej szybie, elektrycznie składanych lusterkach czy dwustrefowej klimatyzacji. Większość tych opisów jest błędnych lub wyposażenie takie nie było w ogóle montowane w tym modelu. Świadomość tego może pomóc w negocjacji ceny, pozwala też zgrubnie ocenić podejście
i rzetelność sprzedającego.

5.1. Wersja nadwozia, lifting

Nadwozie typu SEDAN – BK12

Przed liftingiem:

ObrazekObrazek

Nadwozie SPORT (typu HATCHBACK) BK14

Przed liftingiem:

ObrazekObrazek


Po liftingu

ObrazekObrazek

Po liftingu:

ObrazekObrazek




Niektórzy jako lifting traktują też modyfikacje w połowie 2005 roku. Zmieniono wtedy tylne światła, wprowadzono filtr cząstek stałych w dieslu 1.6 oraz dokonano kilka innych mniej istotnych zmian. Osobiście traktowałbym to bardziej jako przystosowanie oferty do potrzeb rynku i tworzeniu spójnego wizerunku firmy niż lifting. Dodatkowo żadne katalogi części, broszury i czasopisma nie traktują tych zmian jako lifting. Różnice w wyglądzie poszczególnych świateł widoczne są na poniższych zdjęciach:

· Czerwone światła, montowane do połowy 2005r.

Obrazek

· Przezroczyste światła, montowane od połowy 2005r do połowy 2006r.

Obrazek

· Światła po liftingu w połowie 2006r.

Obrazek

· Światła LEDowe, montowane w wersji wyposażenia TOP od początku produkcji.

Obrazek

W różnych krajach poszczególne wersje wyposażenia mogły różnić się nie tylko nazwą, ale również drobnymi różnicami w wyposażeniu. Powstawały też promocyjne
i specjalne wersje limitowane jak Kintaro.

Osobnym zagadnieniem jest wersja MPS z silnikiem 2.3 Turbo, w kraju tych samochody te pojawiają się sporadycznie.


5.2. Pakiet Aero

W ofercie Mazdy znalazł się też specjalny pakiet aerodynamiczny Aero / GTA(EU/US,CA), w skład którego wchodziły zderzaki, lakierowany grill, nakładki na progi, spojler dachowy i 17” obręcze. Wersję GTA od Aero odróżniają chyba wyłącznie kolory odblasków tylnego zderzaka – w GT są czerwone.

Wygląd samochodu z tym pakietem przed liftingiem (zmiany w sedanie są analogiczne):

ObrazekObrazek

5.3. Limitowana wersja Kintaro

Najprawdopodobniej od połowy 2007 roku w ofercie pojawiła się specjalna, limitowana wersja nazywana Kintaro (w zależności od rynku mogło to być też Axela). Od wersji bazowej odróżnia ją:

· Obniżone zawieszenie Eibach,

· Nieco zmienione zderzaki i girll, lakierowane w kolorze nadwozia,

· Tylny spojler i nakładki na progi,

· 17” obręcze ze stopów lekkich,

· Sportowe nakładki na pedały i końcówka wydechu,

· Gałka zmiany biegów, końcówka dźwigni hamulca ręcznego, panele drzwi pod sterowanie szybami i obwódki nawiewów wykończone na wysoki połysk.

Zdjęcie samochodu, więcej w niemieckiej broszurze informacyjnej:

Obrazek


5.4. Wnętrze samochodu

· Wnętrze samochodów przed liftingiem:

Obrazek

· Wnętrze samochodów po liftingu, numerami zaznaczono najistotniejsze zmiany:

Obrazek

Główne zmiany polegały na zastąpieniu plastików i przełączników, dodatkowo lakierowane są plastiki przy sterowaniu szybami. Zmieniono także zegary i gałkę zmiany biegów. Ramka głośników (2) w tym kolorze najprawdopodobniej występowała sporadycznie w samochodach przed liftingiem.

5.5. Wersja wyposażenia

W zależności od kraju pochodzenia i roku produkcji poszczególne wersje wyposażenia mogą się od siebie różnić. Najlepszym źródłem informacji w tym przypadku są broszury informacyjne Mazdy, w których przedstawiono dokładne informacje na temat wyposażenia, kolorów nadwozia, obręczy i możliwych konfiguracji. Podczas poszukiwań zgromadziłem broszury w wersji elektronicznej z krajów, z których najczęściej sprowadza się używane samochody do Polski, wszystko udostępniłem w PDF tutaj.

W dużym uproszczeniu wyposażenie standardowe w zależności od wersji:

· Wersja „Comfort”:

o zintegrowany system audio z radiem i 4 głośnikami,

o trójramienna kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach,

o elektryczne szyby z przodu,

o elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne,

o centralny zamek,

o Regulowane zagłówki,

o Dzielona tylna kanapa (60/40),

o Klimatyzacja (opcjonalnie)

o System ABS z mechanicznym wspomaganiem hamowania,

o EBD – elektroniczny rozdział sił hamowania,

o System SRS z 6 poduszkami powietrznymi,

o System mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX,

o Przyciemniane szyby z termoizolacją,

o Wspomaganie układu kierowniczego,

o Regulacja wysokości fotela kierowcy.

· Wersja „Exclusive” – dodatkowo:

o Odtwarzacz CD,

o Skórzana kierownica,

o Listwy boczne i klamki w kolorze nadwozia,

o Sterowanie radiem w kierownicy („multimedialna kierownica”),

o Elektryczne szyby z przodu i z tyłu,

o Podłokietnik w tylnej kanapie,

o Obręcze z stopów lekkich (15”),

o TCS – system kontroli trakcji (odpowiednik ASR),

o DCS – System dynamicznej kontroli stabilizacji toru jazdy (odpowiednik ESP). Od połowy 2005r;

o Dodatkowo w pakiecie „Olympic-Pakiet”: komputer pokładowy, światła przeciwmgielne, 16” obręcze ze stopów lekkich.


· Wersja „Active” – dodatkowo:

o Klimatyzacja automatyczna,

o Światła przeciwmgielne,

o Lakier metallic,

o Komputer pokładowy,

o 16” obręcze ze stopów lekkich.

· Wersja „Top” – dodatkowo:

o Przednie reflektory ksenonowe z automatyczną regulacją i spryskiwaczami,

o Tylne światła w technologii LED,

o Czujnik deszczu,

o Czujnik zmierzchu,

o 17” obręcze ze stopów lekkich (2.0 l MZR),

o Tempomat (po liftingu).

· Wyposażenie opcjonalne:

o Przednie fotele skórzane i podgrzewane,

o System nawigacji z funkcją Traffic Message Chanel (TMC),

o System BOSE z 7 głośnikami i 6-płytową zmieniarką CD,

o Elektrycznie otwierany, szklany dach.

5.6. Numer VIN

Warto przed oględzinami pojazdu poprosić sprzedającego o nr nadwozia VIN. W sieci można znaleźć strony, które umożliwiają rozkodowanie z tego numeru podstawowych informacji o samochodzie, takich jak data produkcji, kolor nadwozia, wariant silnika, a nawet podstawowe informacje o wyposażeniu. Informacje te można uzyskać za pomocą tej strony: http://www.japancars.ru/cat/mazda/, nr VIN należy wpisać w pierwsze pole formularza.

Jeśli nr VIN jest prawidłowy (problemy mogą również wystąpić przy samochodach
z Wielkiej Brytanii) otrzymamy szereg informacji, środkowa część:

· Дата выпуска – data produkcji,

· Внешний цвет – kolor nadwozia,

· Внутренний цвет – wariant tapicerki.

Pozostałe informacje umieszczone po prawej stronie są w języku angielskim, „W/”oznacza, że znajdziemy to w wyposażeniu pojazdu, „W/O” przeciwnie:

· SUNROOF – szklany dach,

· 5-SPEED – liczba biegów,

· 4-DISC – 4 hamulce tarczowe,

· DSC – System dynamicznej kontroli stabilizacji toru jazdy (odpowiednik ESP).

Osoby poszukujące samochodu z silnikiem Diesla 1.6 MZ-CD powinny zwrócić uwagę na następujące wpisy:

· HI-POWER – silnik o mocy 109 KM,

· LO-POWER – silnik o mocy 90 KM,

· EURO4 – w przypadku silnika 109 KM jest niemal pewne, że będzie on wyposażony
w filtr cząstek stałych FAP. Aby się upewnić należy samodzielnie sprawdzić nr VIN. Jeżeli początek nr VIN to JMZBK14Y lub JMZBK12Y to samochód posiada FAP.

Nr nadwozia umożliwia także właścicielowi sprawdzenie historii serwisowej samochodu w Elektronicznym Rejestrze Przeglądów (DSR). W bazie systemu znajdują się wszystkie samochody wyprodukowane po 1 lipca 2006 roku. Należy jednak pamiętać, że właściciele starszych pojazdów mieli możliwość zastąpienia tradycyjnej książki serwisowej systemem DSR. Po takiej operacji w książce serwisowej powinna pojawić się naklejka zawierająca datę przeniesienia.

Wiele dodatkowych informacji o danych z nr VIN można znaleźć w tych wątkach: 12.

6. Wyposażenie

6.1. Przednie reflektory ksenonowe

Samochody w wersji TOP posiadały fabryczne reflektory ksenonowe wraz
z spryskiwaczami w zderzaku (foto z lewej) i automatyczną regulacją (brak przycisku do regulacji wysokości świateł zaznaczono na zdjęciu z prawej strony).

ObrazekObrazek

6.2. Światła przeciwmgłowe

Zdarza się, że samochód posiadał fabrycznie przednie światła przeciwmgłowe, które po naprawie zastąpiono zaślepkami. Warto zatem sprawdzić, czy na manetce świateł (z lewej strony) znajduje się pozycja umożliwiająca włączenie tych świateł:

Obrazek

6.3. Podgrzewane przednie fotele

Przełącznik od podgrzewania przednich foteli zaznaczono na zdjęciu.

Obrazek

6.4. Klimatyzacja

W większości przypadków trójki są wyposażone w klimatyzację, którą włącza się przyciskiem „A/C” widocznym na zdjęciach poniżej.

· Klimatyzacja manualna

Obrazek

· Klimatyzacja automatyczna („Climatronic”)

Oprócz innych pokręteł i przycisków można zauważyć także przycisk „AMB”, który służy do wyświetlenia temperatury zewnętrznej. W przypadku Mazdy3 nie była dostępna klimatyzacja dwustrefowa.

Obrazek


6.5. Komputer pokładowy

W przypadku samochodów wyposażonych w komputer pokładowy pod wyświetlaczem znajdziemy przycisk „INFO” zaznaczony na zdjęciu. Służy on do przełączania pomiędzy poszczególnymi informacjami wyświetlanymi przez komputer z lewej strony wyświetlacza.

Obrazek

Czasami istnieje możliwość odblokowania komputera pokładowego w samochodach bez przycisku „INFO”. Więcej o tym można przeczytać w tym temacie.

6.6. Tempomat

Tempomat najczęściej spotykany jest w samochodach po liftingu i pojazdach sprowadzanych zza oceanu, gdzie często występował już w modelach przed liftingiem. Przyciski służące do jego obsługi zamontowano z prawej strony kierownicy:

Obrazek


6.7. MP3

Niestety nie wszystkie Mazdy3 posiadają odtwarzacz CD obsługujący format MP3. Samochody posiadające odtwarzacz taką funkcją powinny posiadać napis „MP3” z lewej strony odtwarzacza:

Obrazek

Jeśli komuś wyjątkowo doskwierałby brak MP3 w fabrycznym odtwarzaczu, to powinien poczytać o „xCarLink”. Jest to urządzenie podłączane do oryginalnego radia przy pomocy złącza dla zmieniarki, dzięki czemu zachowuje się funkcjonalność przycisków multimedialnych podczas odtwarzania MP3. Więcej opinii można przeczytać między innymi tutaj.

6.8. Czujniki deszczu i zmierzchu

Było to standardowe wyposażenie w wersji TOP, oznaką posiadania czujnika zmierzchu jest pozycja AUTO na manetce świateł (lewa strona). W przypadku obecności czujnika deszczu pozycja AUTO powinna znajdować się na manetce wycieraczek (prawa strona).

6.9. System nawigacji

Istniała możliwość doposażenia samochodu w zintegrowany system nawigacji
z wyświetlaczem i odtwarzaczem DVD. Niestety, standardowo nie zawiera on polskich map, a odtwarzacz DVD w schowku służy jedynie do odczytu map z płyty. Więcej można przeczytać w tym wątku.

Obrazek


7. Na co zwrócić uwagę przed zakupem?

W kilku punktach przedstawię rzeczy, które warto sprawdzić przed zakupem samochodu. Nie brakuje na forum osób, które dopiero po zakupie dowiadują się, że ich samochód był cały malowany, miał cofnięty licznik lub został sprowadzony po wypadku z USA jako samochód na części.

7.1. Cena i pochodzenie

Większość samochodów sprowadzanych jest do kraju przez handlarzy. Ceny samochodów za granicą są dość zbliżone do tych krajowych, należy jednak doliczyć do nich koszty sprowadzenia i zarobek handlarza. Z tego powodu radzę omijać te największe okazje, bo najprawdopodobniej są to samochody po poważnych wypadkach, naprawiane byle taniej w kraju. Najlepiej podczas poszukiwań poprzeglądać ceny samochodów za granicą, wielu forumowiczów sprowadziło sobie samochód z pominięciem handlarzy. Zainteresowani powinni też znaleźć na forum osoby, które pomagają w sprowadzeniu samochodu. Jest to dość pewny sposób, jednak trzeba się liczyć z tym, że nasi zachodni sąsiedzi nie oddają dobrych samochodów za pół darmo. Warto też sprawdzić datę pierwszego wystawienia ogłoszenia, często niektóre samochody pomimo okazyjnej ceny nie potrafią znaleźć nowego właściciela przez pół roku.

Średnie ceny z bazy ogłoszeń otomoto można sprawdzić na tej stronie.

Osobiście zalecam trzymanie się cen bliżej średniej, a samochody tańsze
o kilkadziesiąt procent od dobrych egzemplarzy omijać szerokim łukiem przy braku odpowiedniej wiedzy i narzędzi pozwalającymi na dokładne sprawdzenie samochodu. Dla ludzi szukających prawdziwych okazji polecam przeczytać te dwa wątki: 1, 2. Chyba lepiej kupić pewny samochód o rok starszy, niż liczyć, że naszej cenowej okazji nigdy nie przytrafi się żaden wypadek ?


7.2. Szyby

Z fabryki Mazda3 wyjeżdżała z szybami produkcji „SAINT GOBAIN”. Na samym dole nadruku na szybie powinien znajdować się numer, który oznacza ostatnią cyfrę roku produkcji szyby. Szyba nie powinna być młodsza od samochodu (zdarza się, że samochód
z 2005 roku ma niektóre szyby z 2004 itp.)


7.3. Zderzaki

Oprócz spasowań i odcieni należy zwrócić uwagę na dwie rzeczy:

· Wersja zderzak pasuje do reszty nadwozia – zdarza się, że samochód po lifcie jest naprawiany na szybko i montuje się w nim zderzak sprzed liftingu.

· Czarne plastiki powinny być czarne. Często podczas malowania nie zabezpiecza się dolnej listwy i maluje ją w kolorze zderzaka (foto górne), a powinna ona być czarna (foto dolne).

Obrazek

Obrazek

7.4. Korozja

Niestety przed zakupem danego egzemplarza (przed liftowego) należy dokładnie przyglądnąć się w jakim stanie są tylne nadkola, progi i wewnętrzne, dolne krawędzie drzwi. Dla samochodów sprzed liftingu w połowie 2006 roku prowadzona była akcja serwisowa, która miała poprawić nieprawidłowe zabezpieczenie tylnych nadkoli. Niektóre samochody, w których już pojawiła się korozja mogły zostać naprawiane. Należy też zwrócić uwagę na stan podwozia, samochody, których właściciele nie zadbali o odpowiednie zabezpieczenie mogą mieć problem z rdzawym nalotem. Warto przeczytać ten wątek na forum.

7.5. Lakier

Ze względu na ekologię wycofano lakiery na bazie ołowiu, niestety lakier w Maździe3 nie jest zbyt trwały, jeśli oglądany samochód nie posiada żadnych odprysków i zadrapań to najprawdopodobniej był niedawno malowany. Grubość oryginalnego lakieru powinna zawierać się w zakresie od 80 do 120 μm.


7.6. Naklejka na pasie przednim

Na pasie przednim (widocznym po dźwignięciu maski) powinna znajdować się biało pomarańczowa naklejka ostrzegająca o wentylatorze. W przypadku wymiany pasa przedniego najczęściej nie nakleja się nowej naklejki. Pas przedni jest stosunkowo podatny na uszkodzenia nawet przy niewielkich stłuczkach, więc nie należy od razu skreślać takiego samochodu, powinno to jednak wzbudzić naszą podejrzliwość.

Obrazek

7.7. Sprawdzenie samochodu w ASO

Jeśli wybrany przez nas samochód nie budzi zastrzeżeń warto go sprawdzić w ASO lub przynajmniej u miejscowego mechanika lub Okręgowej Stacji Obsługi Pojazdów. Cena takiej usługi może kosztować około 300 zł (ASO), w jej zakres powinno wchodzić sprawdzenie grubości lakieru i bezwypadkowości, ocena stanu technicznego oraz komputerowa diagnostyka silnika. Dodatkowo możemy poprosić o wydruk z elektronicznego rejestru obsług DSR, który może okazać się pomocny w weryfikacji przebiegu samochodu. Niestety często sprzedający nie zgadzają się na inspekcje pojazdu w ASO, oferując w zamian sprawdzenie samochodu u zaprzyjaźnionego mechanika. Taka praktyka od razu powinna wzbudzić nasze podejrzenie.

8. Zakończenie

W poradniku przedstawiłem informacje, z których sam korzystałem podczas zakupu samochodu. Oprócz tego poradnika warto poszukać artykułów o zakupie używanego samochodu. W sieci można znaleźć też specjalne „check-listy”, na których wyszczególnione są poszczególne rzeczy wymagające sprawdzenia. Na koniec zostaje podziękować użytkownikom forum
i administracji, bo to głównie dzięki nim udało mi się zdobyć przedstawione w tym poradniku informacje. Zdjęcia użyte w poradniku pochodzą z serwisów ogłoszeń. Na koniec pozostaje mi tylko życzyć udanego zakupu i czerpania radości z jazdy. Pozdrawiam i zapraszam na forum klubu MazdaSpeed.
Ostatnio edytowano 17 lut 2014, 21:48 przez akostarek, łącznie edytowano 13 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 10:57
Posty: 1373 (0/7)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Seraf » 23 sie 2011, 11:45

świetna robota :D
Nie przeczytałem wszystkiego dogłębnie ale pobieżne "przelecenie" dokumentu pozwala mi stwierdzić że jest to w miarę rzeczowe i godne polecenia opracowanie :D

BRAWO <jupi>
Obrazek
Obrazek
aka "bez sensu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 kwi 2009, 23:28
Posty: 3539 (2/14)
Skąd: Białystok
Auto: rower miejski :D

Postprzez jerrry » 23 sie 2011, 13:57

<spoko>
DUŻY browar od moda ci się należy!
MOJA MAZDA
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=111631
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2008, 12:25
Posty: 237 (2/0)
Skąd: Biłgoraj
Auto: była Mazda 3 sedan 2.0 USA AT o8'
jest Avensis T27

Postprzez cbr » 23 sie 2011, 14:32

Dobra robota, na pewno się przyda nie jednej osobie w przyszłości :)
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 00:01
Posty: 2823 (0/23)
Skąd: UK / Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez akostarek » 23 sie 2011, 16:04

Thx :) jednak co jakiś czas sobie przypominam o czym jeszcze miałem wspomnieć, w pierwszym poście zrobię listę, jak się dużo uzbiera to wyjdzie wydanie drugie, poprawione :)
Pozdro
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 10:57
Posty: 1373 (0/7)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez artureck » 23 sie 2011, 19:05

Przystępnie napisane, szybko się czyta. Uwagi miałbym do rozdziału o wyposażeniu. Moja mazda przyjechała zza oceanu i jej wyposażenie (dość ubogie) nie pasuje do żadnej z przedstawionych wersji. Poza tym, tekst powinien przydać się potencjalnym kupcom. Dobra robota. <spoko>
Wino, kobiety i śpiew – więcej nie dam rady.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2011, 20:14
Posty: 241 (0/1)
Skąd: z Galicji
Auto: M3 BK 2.0 2007 LPG, sedan US-spec

Postprzez akostarek » 23 sie 2011, 19:08

artureck napisał(a):wagi miałbym do rozdziału o wyposażeniu.

Dałem przykładowe wyposażenie sprzed liftingu, najczęściej są chyba pytania o te roczniki. Można by to rozwinąć, ale co rynek i rocznik to pakiety wyposażenia mogą wyglądać inaczej, dlatego odsyłam do broszurek Mazdy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 10:57
Posty: 1373 (0/7)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez wojo8011 » 23 sie 2011, 20:31

Wielki ukłon w Twoją stronę.<prosze>
Bardzo dobra robota.
Jestem posiadaczem Mazdy od końca czerwca i dopiero z czasem wyciągam nowe newsy,
to by mi się przydało wcześniej :D
Początkujący
 
Od: 3 sie 2011, 11:03
Posty: 10
Skąd: Wolsztyn
Auto: Mazda 3 1,6 benz
2005
Exclusive

Postprzez MichalWin » 23 sie 2011, 20:52

Widać, że dużo pracy włożyłeś w ten poradnik.
Wielkie dzięki.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 sie 2011, 14:32
Posty: 45
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 3 1,6+LPG 2007

Postprzez Wicher » 23 sie 2011, 21:00

Świetna robota! Gratulacje i dzięki! :–)

BTW, nie potrzebujesz przypadkiem korekty? Znajduję w tym drobne babole językowe. ;–)

Na przykład tu:
"...postanowiłem opracować mały poradnik, który będzie zawierał sporo informacji mogących być przydatnych..."
Powinno być:
"...postanowiłem opracować mały poradnik zawierający sporo informacji, które mogą być przydatne..."

Wyczaiłem tego jeszcze kilka sztuk. :–)

I odnośnie ramek głośników:
W moim przedlifcie są srebrne, nie mam BOSE. U sąsiada w Top Sport '03 również są srebrne. :–)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2011, 17:32
Posty: 297 (0/1)
Skąd: 3miasto
Auto: Megane RS 273 '16

Postprzez akostarek » 23 sie 2011, 21:46

szczerze mówiąc to nie czytałem tego po napisaniu :) więc mogą tam być tego typu błędy, jak masz to gdzieś wypisane to proszę PW. Co do ramek, to chyba TOPy miały srebrne od początku.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 sty 2011, 10:57
Posty: 1373 (0/7)
Skąd: Śląsk
Auto: Mazda3 BK Y6 '05

Postprzez Wicher » 23 sie 2011, 22:55

Już poleciało do Ciebie monstrualne PW z listą korekt. ;–)

Zastanawiam się jeszcze w temacie odcieni lakieru – niestety w srebrnych/szarych odcień zderzaków się lubi różnić, ale chyba nie ma większego sensu o tym pisać, bo takie różnice są w autach praktycznie wszystkich marek i te informacje powinny być zawarte w poradnikach ogólnych dotyczących zakupu samochodu używanego.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2011, 17:32
Posty: 297 (0/1)
Skąd: 3miasto
Auto: Megane RS 273 '16

Postprzez cbr » 24 sie 2011, 13:58

Ten wątek jak ten wątek powinien zostać utworzony i aktualizowany watek jak w dziale GG/GY, o poradnikach, instrukcjach, fotorelacjach itd, wtedy by było można wszystko łatwo znaleźć.
2+2=5
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 mar 2011, 00:01
Posty: 2823 (0/23)
Skąd: UK / Białystok
Auto: Vauxhall Vectra SRI
Mazda3 109KM Y6 2004 (była)

Postprzez jerrry » 24 sie 2011, 14:46

cbrPL napisał(a): jak w dziale GG/GY, o poradnikach, instrukcjach, fotorelacjach itd, wtedy by było można wszystko łatwo znaleźć.


Zgadzam się w 200%
Tam jest wszystko jasno i przejrzyście, nie ma problemów ze znalezieniem podstawowych danych.
Wiem że wymaga to sporo pracy moderatora – ale nie od razu Kraków zbudowano :)
MOJA MAZDA
http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=332&t=111631
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2008, 12:25
Posty: 237 (2/0)
Skąd: Biłgoraj
Auto: była Mazda 3 sedan 2.0 USA AT o8'
jest Avensis T27

Postprzez rudy rydz » 24 sie 2011, 15:48

akostarek, gratulacje za to że Ci się chciało. wyszło super :)

dodałbym jeszcze drobne info o bagażniku w hb (w sedanie koledzy mówili że nie mają, ale może ktoś ma i potwierdzi?), a konkretniej o jego podwójnym dnie – bo są różne wersje. Jak podwójne dno jest to wygląda to tak:
http://img265.imageshack.us/slideshow/w ... img1kk.jpg

więcej w temacie: viewtopic.php?f=114&t=113156

pozdr
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 maja 2010, 11:31
Posty: 229 (0/1)
Skąd: W-wa/Soko
Auto: 3 BK 05 | 1.6 B | HB

Postprzez dzux » 27 sie 2011, 22:17

kawał dobrej roboty
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2011, 21:38
Posty: 702 (1/8)
Skąd: lubuskie
Auto: BYŁA Mazda 3 2005 sedan 1.6 JEST Mazda 5 2006r 2.0 benzyna :)

Postprzez lukaszm » 27 sie 2011, 22:55

cbrPL na razie ogarnął fajnie ten temat, i robi się już w miarę porządek, sam podesłałem mu kilku linków do FAQ, pasowałoby aby przenieść kolejne zakładane tematy w stylu czy opłaca się kupić tą mazdę do działu kupuję, bo pojawia się ich ostatnio dość sporo.
Elementy wyposażenia prawych drzwi przednich i tylnych https://picasaweb.google.com/1062179878 ... rnika2012#
Sprzedam gumowe osłony progów viewtopic.php?f=5&t=165154&p=2783056#p2783056
Zoom-Zoom Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2008, 20:04
Posty: 1895 (6/4)
Skąd: Siemianowice Śląskie
Auto: Mazda3 BK Active 1.6 MZR Z6 2005
VW Polo 6N 1.0 1999
eks: Fiat Seicento Young 0.9 1999

Postprzez LookR » 29 sie 2011, 20:55

kawał dobrej roboty... wielki szacun
Si Deus pro nobis, quis contra nos? (łac.)
Skoro Bóg jest z nami, któż przeciwko nam?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2009, 22:41
Posty: 679 (16/10)
Skąd: Warszawa-Natolin/Lublin
Auto: M3

Postprzez traju » 13 wrz 2011, 15:55

Ja mam dwa krótkie pytanka, mam nadzieję, że w odpowiednim dziale piszę, a mianowicie:

– Czy w każdej wersji po lifcie (połowa 2006) kierownice skórzane są szare? Bo spotkałem się w kilku ogłoszeniach, że wersja była po lifcie a kierownica skórzana była czarna (plastiki naturalnie srebrne, jednak sama skóra czarna), reszta wnętrza też się zgadzała z wersją po lifcie. Więc jak to jest, wiecie może?

– Ostatnio spotkałem się też z wersją Top Sport, która zamiast kluczyków miała karty, czy taka wersja Mazdy 3 była dostępna? Bo powiem szczerze, że pierwszy raz spotkałem się wersją karty zamiast kluczyka w tym roczniku i modelu.

Z góry dzięki za odpowiedzi i rozwianie moich, i być może nie tylko moich wątpliwości, szczególnie jeśli chodzi o pierwsze pytanie ;)
Początkujący
 
Od: 2 wrz 2011, 18:16
Posty: 13
Auto: Mazda 3 BK '07 1.6 CiTD

Postprzez radzi89 » 13 wrz 2011, 17:30

jesli chodzi o karty to wystepowaly one za doplata po liftingu. Jesli chodzi o kierwonice to z szara skora chyba nigdy sie nie spotkalem :|
Rafal
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2009, 10:45
Posty: 4683 (23/45)
Skąd: Szczecin
Auto: Mercedes CLA 250 4M
Seat Leon Cupra280
BMW E30 3-28i

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323