Technologia i-stop w praktyce eksploatacyjnej

Mazda3 2008–2013

Postprzez An_stb » 18 wrz 2009, 07:58

Od tygodnia mam okazje poruszać sie nowa Mazdą 3 z silnikiem 2.0 (150 KM) z systemem i-stop. Sam system w momencie wprowadzenia na rynek wywołał dosyć mieszane opinie wynikające głównie z braku doświadczeń użytkowników. Rzeczywiście jest innowacyjny. Jego charakterystyka w miare dobrze przedstawiona jest w artykułach przywoływanych w niniejszym portalu. Staram sie przedstawiać fakty bez emocji.
Samochód zatankowany do pełna przed jezdami w mieście. Przez 5 dni przejechał około 120 km, komputer pokazuje średnie zużycie paliwa 8.7. Jak jest naprawdę, można będzie się przekonać w momencie, kiedy przyjdzie czas na kolejne tankowanie. Aby zminimalizować błędy wynikające z różnic poziomów paliwa w zbiorniku podczas tankowania, będę starał sie możliwie dużo przejechac na jednym zbiorniku. Producent podaje w katalogach zużycie 9.1. Jak na razie wygląda nieżle.
Test ruszania na światłach: stoję jako pierwszy, silnik przestaje pracować, w samochodzie wszystko działa (dmuchawy, wycieraczki , swiatła, radio – pogoda deszczowa). Staram sie ruszyć energicznie – zakładam, że w momencie zapalenia się pomarańczowego zacznę wrzucać bieg w taki sposób, aby wyprzedzic reakcje silnika (24 lata za kółkiem – raczej ma się wprawę). System nie daje się wyprzedzić. Szybki ruch pedałem sprzęgła i wrzucenie jedynki. Kiedy bieg jest na swoim miejscu silnik już ma obroty umożliwiajace rozpoczęcie jazdy. Można ruszyć energicznie, nawet z "paleniem gumy". Następny po mnie samochód przejechał skrzyżowanie w odległości jakieś 200m za mną. Podawany w katalogach czas uruchomienia wynosi 0.35 sek – w układach innych, opartych na rozruszniku, potrzebne jest conajmniej 0.70 sek. W praktyce – jak wyżej, stopera nie uruchamiałem.
Test pod przejazdem kolejowym: po dojechaniu do ostatniego czekającego samochodu i zatrzymaniu samochodu silnik gaśnie. Pogoda deszczowa, pracują wycieraczki, klimatyzacja, światła, radio – duży pobór prądu. Po minucie silnik startuje sam bez udziału kierowcy na podtrzymanie pracy klimatyzacji i ładowanie akumulatora.
Najwięcej wątpliwości jest w sprawie pracy klimatyzacji w czasie długiego postoju. W samochodach stojących pod szlabanem kierowcy na ogół wyłączają stacyjkę i silnik gaśnie. W upalne dni ratują sie otwierając drzwi i okna. Ci, którzy chca mieć chłodek muszą kręcić silnikiem cały czas. System i- stop na początku wyłączy silnik, sprężarka staje, ale wymiennik ciepła jest zimny, dmuchawa pracuje wykorzystując bezwładność termiczną układu klimatyzacji, czyli wszystko co przydatne jest wdmuchiwane do wnętrza. Jeśli samochód stoi dłużej i kabina sie nagrzeje, system rejestruje to jako niezgodność z zadanymi jednego z parametrów i uruchamia automatycznie silnik, żeby napędzał spreżarkę. Podsumowując – jak ktoś chce bardzo oszczędzać może i tak zawsze wyłączyć silnik stacyjką, jak ktoś lubi chłodek, to może go dostać za połowe ceny. Jak by nie było wychodzi na plus. Podobnie jest zapewne z ogrzewaniem zimą.
Istotne: samochód ma dwa akumulatory – jeden obsługuje rozrusznik, a drugi całą resztę – dlatego nie ma efektu wyłączania radia, czy świateł w momencie uruchamiania silnika przez system. W środku nic się nie czuje z wyjątkiem ciszy, jaka zapada po zatrzymaniu się silnika. W momencie automatycznego startu w ogóle nie słychać pracy rozrusznika. W założeniu konstruktorów w tym momencie silnik wykorzystuje przede wszystkim ciepło własne, a rola rozrusznika to działanie inicjujące. Jego praca jest praktycznie niezauważalna.
Na razie tyle – czas pokaże czy założenia konstruktorów spełniają oczekiwania użytkowników.

Temat poprawiony / Myjk
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez fly29 » 18 wrz 2009, 08:17

Witam kolege,życze miło spędzonego czasu na forum.Pozdrawiam
Forumowicz
 
Od: 27 kwi 2009, 11:41
Posty: 45
Skąd: DĄBROWA GÓRNICZA
Auto: Mazda 3 1.6 CITD 109 KM Sedan 2005

Postprzez Myjk » 18 wrz 2009, 09:07

An_stb, witamy na forum i dzięki za fajną relację. Szczerze mówiąc, nie wierzyłem w skuteczne działanie tego systemu po przeczytaniu o tym systemie w "nowinkach" – ale wygląda na to, że działa wyśmienicie. Rozumiem, że posiadasz silnik benzynowy? Jeśli się orientujesz, czy podobny system ma szansę zawitać do Mazdy 6?
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 07:01
Posty: 5843 (2/8)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez An_stb » 18 wrz 2009, 09:34

Na temat zastosowania systemu w innych modelach nic nie wiem, ale z logiki wynikałoby, że warto to zrobić. Podejrzewam, że producent chce najpierw sprawdzić jak system przyjmie się na rynku. W końcu to Mazda jako pierwsza zastosowała rozwiązanie umożliwiajace tak szybki start silnika z tak minimalnym wykorzystaniem rozrusznika. W każdym przedsięwzięciu jest element ryzyka. Byłoby z ich strony nierozsądne deklarowanie szerokiego zastosowania bez sprawdzenia reakcji klientów i praktycznej jego skuteczności. Można przypuszczać, że efekt działania systemu jest wyrażny tylko na silnikach benzynowych o większych mocach. Mało prawdopodobne wydaje się zastosowanie go do silników o pojemności 1.6 i mniejszych, choć po jakimś czasie, kto wie... Pozdrowienia.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez CezaR83 » 18 wrz 2009, 11:13

Witam,
Relacja jak na 120km to nawet obszerna i pewnie to pierwsze odczucia, czekamy na wiecej....
An_stb napisał(a):Po minucie silnik startuje sam bez udziału kierowcy na podtrzymanie pracy klimatyzacji i ładowanie akumulatora.

No właśnie.... i tu pytanko...

An_stb napisał(a):Istotne: samochód ma dwa akumulatory – jeden obsługuje rozrusznik, a drugi całą resztę

ładuje oba czy ten od rozrusznika? :P
Kiedy wszystko układa się naprawdę źle, aby zyskać spokój ducha, należy
odnaleźć w swym sercu Najwyższą Formę Akceptacji Stanu Rzeczy, która
brzmi "Pies To Je*ał"
Zawsze kiedy piszesz głupie posty, Bóg zabija Kotka!

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 lip 2008, 16:47
Posty: 2095 (46/9)
Skąd: 100lica
Auto: Jest: M3 BK A+ 1.6 MZCD
Bedzie: BP eSkyX AT FWD

Postprzez An_stb » 18 wrz 2009, 12:41

Oba – alternator tez jest troche silniejszy niż u zwykłego benzynowca.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez airbob » 19 wrz 2009, 23:03

Nie wiem jak dokładnie jest zbudowany system uruchamiania silnika ale widząc jak to się teraz auta wykonuje to coś mi mówi że ten układ rozrusznika będzie piętą Ahillesową tego rozwiązania.

Czy akumulatory to są takie standartowe jak w innych autach, czy może żelowe ?

Swoją drogą trzeba by przekalkulować ewentualne oszczędności na paliwie na zakup dodatkowego akumulatora, bo prędzej czy później nadejdzie czas na wymianę i wtedy zamiast jednego trzeba będzie kupić dwa.
Jeśli się okaże że to jakiś "cudowny" akumulator za "cudowne" pieniądze to oszczędność na paliwie może się okazać wątpliwa.
Naprawa WZMACNIACZY BOSE, Wyświetlaczy m6, Toyota Avensis
Naprawa ZMIENIAREK (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9 i inne
Wyjścia RCA do zewnętrznego wzmacniacza. Płyta startowa do nawigacji GH
kontakt 503304123
http://www.mazdaspeed.pl/forum/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=podz*+airbob*
Sprzedam oryginalny moduł zmieniarki na 6CD do mazdy 3 i 6, montaż
Żarówki podświetlenia klimatronika
kontakt 503304123
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2007, 09:55
Posty: 1544 (0/34)
Skąd: Wrocław gg8161056 tel.503304123

Postprzez rafalST » 20 wrz 2009, 11:22

Odrywając się od trochę od tematu, dodam jeszcze że spore grono kierowców musi zmienić technikę jazdy, aby zmniejszyć spalanie. Samo zastosowanie systemu i-stop niewiele pomoże gdy delikwent jedzie 90km/h i tuz przed światłami ostro hamuje, a później znów gwałtownie przyspiesza... i znów ostro hamuje na światłach. Podczas gdy spokojny kierowca dojeżdża do delikwenta stojącego już na czerwonym, oszczędzając paliwo
Z miłości do japonek...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 lut 2009, 12:33
Posty: 159
Skąd: Kamieńsk
Auto: Mazda 323c BA 95' 1.5 16V,
Mazda 3 BK 2005r 1.6 MZR

Postprzez An_stb » 21 wrz 2009, 07:50

Co do akumulatorów. Są dwa o różnej pojemności, zwykłe kwasowe (36Ah startowy i 24Ah "oświetleniowy"). Akumulatory żelowe nie za bardzo nadają sie do samochodu. Proszę pamietać, że akumulator samochodowy musi charakteryzowac się możliwościa "wydania" dużej ilości prądu o sporym nateżeniu w krótkim czasie na rozruch silnika. To jest w stanie zrobić tylko akumulator kwasowy. Ponadto prosze pamietać, że główna przyczyna zużywania się akumulatora jest konieczność dokonywania rozruchu silnika. Należy przypuszczać, że akumulatory nie będa sie zużywać równomiernie – startowy będzie wcześniej do wymiany, a że mniejszy niż w tradycyjnych rozwiązaniach, to pewnie będzie taniej. Niekorzystnie może na niego wpływać jedynie zwiększenie częstotliwości dokonywania rozruchów.
Tylko praktyka eksploatacyjna może rozstrzygnąc jaki to bedzie miało wpływ na jego trwałość. Obecnie to co na ten temat piszemy to tylko przypuszczenia.
Istotne w systemie jest to, że rozruch silnika dokonuje sie głównie z wykorzystaniem ciepła własnego silnika. Rola rozrusznika jest tutaj ograniczona do inicjowania pierszej fazy obrotu wału – resztę wykonuje jeden z tłoków za pomocą wtrysku paliwa ustawiony przez komputer jako rozruchowy .
Co do techniki jazdy, to na pewno trzeba ją dopasować do możliwości i specyfiki systemu. Tak naprawdę to tylko narzędzie umożliwaijace inny sposób "zarządzania" ruchem samochodu. Cała reszta jest w rekach kierowcy. Np. dojazd do znaku "STOP" – warto zaczekać ze zwalnianiem pedału sprzegła do momentu, aż się upewnimy, czy droga wolna i możemy ruszać od razu, czy będziemy musieli poczekac na przejazd samochodu. Jeżeli dojedziemy na luzie i koła się zatrzymają, to silnik stanie. Jeśli okaże się że możemy od razu ruszać dalej, to efekt jego zatrzymania wiecej zepsuje niż przyniesie korzyści. To samo z wariacką jazdą po mieście – od świateł do świateł na pełnym gazie, a potem ostre hamowanie. System można wyłączyć, bo itak cały aspekt oszczędnościowy diabli wezmą.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez airbob » 21 wrz 2009, 09:21

Akumulator żelowy to też kwasiak tylko elektrolit jest w postaci żelu, ma znacznie lepsze parametry jeśli chodzi o pojemność i prąd rozruchu, niestety jego cena jest ponad dwukrotnie wyższa niż standardowego.
Nie groźne mu głębokie rozładowanie, nie ulega tak łatwo zasiarczeniu. Te akumulatory można ładować znacznie większym prądem i w krótszym czasie. Niestety z tym dobrodziejstwem jest związana jedna pułapka, mianowicie w przypadku głębokiego rozładowania akumulator potrafi szarpnąć bardzo dużo prądu na początku ładowania (bez szkody dla akumulatora) i zdarzały się przypadki że regulatory oraz diody w alternatorze nie wytrzymywały.
Naprawa WZMACNIACZY BOSE, Wyświetlaczy m6, Toyota Avensis
Naprawa ZMIENIAREK (także wysyłkowo) m3,m6,rx8,cx7,cx9 i inne
Wyjścia RCA do zewnętrznego wzmacniacza. Płyta startowa do nawigacji GH
kontakt 503304123
http://www.mazdaspeed.pl/forum/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=podz*+airbob*
Sprzedam oryginalny moduł zmieniarki na 6CD do mazdy 3 i 6, montaż
Żarówki podświetlenia klimatronika
kontakt 503304123
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 gru 2007, 09:55
Posty: 1544 (0/34)
Skąd: Wrocław gg8161056 tel.503304123

Postprzez An_stb » 24 wrz 2009, 11:49

Żelowe do samochodów, to moim zdaniem przesada – taki akumulator jest przydatny tam, gdzie powinien pracować w różnych położeniach. Jego podstawowa cechą jest to, że płyn sie nie wylewa i pracuje nawet odwrócony. Szkoda rozwijać temat, bo jak na razie to tylko teoretyzowanie.
Należy przypuszczać, że konstruktorzy maja odpowiednie doświadczenie, zrobili odpowiednia ilość prób i testów i znają się na rzeczy.
Jak na dzień dzisiejszy system pracuje dobrze, spotkałem innego użytkownika, który chwali i ma podobne spostrzeżenia.
Nadeszły chłodniejsze dni, a szczególnie poranki – system czeka na osiagnięcie zadanej temperatury w samochodzie. Na pierwszych światłach, do których dojeżdzałem, nie staje. Na ewentualne korzyści będzie miał zatem wpływ parametr dobranej temperatury. Ciekawa bedzie zima – jaka bedzie reakcja na mrozy.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez An_stb » 25 wrz 2009, 11:09

Po drugim tankowaniu wyszło: wlane 42.05 litra, na 486 przejechanych kilometrow 40% trasa 60% miasto.
Średnia 8,65/100km – chyba nie jest źle?
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez Brodiii » 25 wrz 2009, 12:55

jak na ten silnik 2.0 nieźle ale potrzeba wiecej szczegółów, średnia predkośc itd
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2009, 21:27
Posty: 32
Skąd: Ryki
Auto: Mazda 3 1.6 sedan 2006r

Postprzez An_stb » 13 paź 2009, 10:51

Teraz temperatury powietrza niższe, i-stop działa znacznie później, dłużej osiagane są parametry ogrzewania wnętrza. Jeśli przy zatrzymanym silniku, zmienimy ustawienia temperatury – startuje samoczynnie. Komputer pokazuje średnie zużycie paliwa na poziomie 8.5.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez Barthez » 13 paź 2009, 11:25

An_stb napisał(a):40% trasa 60% miasto.
Średnia 8,65/100km – chyba nie jest źle?

mysle ze rewelacyjnie – 150KM trzeba czyms nakarmic. moja pali srednio 8 przy czym 80% – trasa (7-7,5l) a reszta miasto – pow 10. jadac delikatnie...
ps
dobry pomysl z 2 akumulatorami... oba z przodu? czy jeden w bagazniku?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2005, 18:05
Posty: 3325 (0/5)
Skąd: Earth
Auto: Jest

Postprzez An_stb » 15 paź 2009, 12:36

Oba z przodu w jednej skrzynce. W jednej z wypowiedzi dziennikarza motoryzacyjnego uważano to za wadę, ale nie wydaje mi się, żeby to był minus. Rozwiązanie może byc optymalne, wątpię, żeby ich wymiana musiała odbywać się równocześnie. Jutro tankowanie po około 470 km w tym 400 po mieście (unikam głebokiej rezerwy paliwa w zbiorniku – pewnie można jeszcze wiecej przejechac, ale po co). Zobaczymy efekt.

W ciagu mniej wiecej miesiąca przejechane 1619 km, łącznie zeszło 133.8 l paliwa (Benz. 95). Średnia prędkość pokazywana przez komputer 48 km/g. Po wyliczeniach proporcji jazdy miasto/trasa wychodzi:
średnie zużycie: 8,4 l/100km
Miasto: 9.2 l/100
Trasa: 7.2 l/100
styl jazdy dynamiczny, funkcjonowała klimatyzacja/ogrzewanie, często rano pracowało osuszanie szyb, od tygodnia i-stop rozpoczyna pracę dosyć późno (po około 6 km jazdy).


Prosze następnym razem edytować swoje posty i nie pisać jednego pod drugim
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez Barthez » 16 paź 2009, 08:59

An_stb napisał(a):Miasto: 9.2 l/100
Trasa: 7.2 l/100
styl jazdy dynamiczny

hmm... 7,2 w trasie osiagam przy wlaczonym" emeryt style" :] czyli nie szybciej niz 110
miasto 9,2 ? na 150KM? – jak dla mnie rewelacja moje sie w 10 nie miesci – nawet uzywajac 5-6 biegu przy predkosciach 50-70... i muskaniu gazu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2005, 18:05
Posty: 3325 (0/5)
Skąd: Earth
Auto: Jest

Postprzez Globy » 16 paź 2009, 14:22

Moje wyniki z jazdy i-stopem są bardzo podobne: od 6,3 l/100 km przy przepisowej jeździe na trasie przez około 7 litrów przy wyprzedzaniu i bardziej dynamicznie jeździe do 10 w zakorkowanym mieście i na autostradzie. W weekend wrzucę na stronę klubową ciekawy materiał o działaniu systemu z "Autotechniki motoryzacyjnej" <usmiech>
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 21:02
Posty: 9888 (0/3)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Postprzez Barthez » 18 paź 2009, 21:54

Globy napisał(a):Moje wyniki z jazdy i-stopem są bardzo podobne: od 6,3 l/100 km przy przepisowej jeździe na trasie

a jak dziala i-stop w trasie??? :| no – w miescie to moge sobie wyobrazic na trasie nie bardzo...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2005, 18:05
Posty: 3325 (0/5)
Skąd: Earth
Auto: Jest

Postprzez Globy » 19 paź 2009, 09:25

Miałem na myśli ogólne wyniki zużycia paliwa, oczywiście w trasie nie gasiłem silnika ;)
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 21:02
Posty: 9888 (0/3)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323