Technologia i-stop w praktyce eksploatacyjnej

Mazda3 2008–2013

Postprzez widmo82 » 19 paź 2009, 18:11

Globy kumpel kiedys mial Matiza, kiedys powiedzial ze gasi go zaraz jak wjedzie na gorke... pozniej toczyl sie na zgaszonym ponad 1km i parkowal przed domem :) Dawno tak nie parsknalem smiechem :)

An_stb moze zalozysz sobie konto na http://www.motostat.pl lub http://www.spritmonitor.de/en ?
Moderator "3BK" -Paweł
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 26 paź 2008, 09:23
Posty: 3600 (81/142)
Skąd: Radom
Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008

Postprzez An_stb » 26 paź 2009, 15:15

Jak samochód jedzie, i-stop nie funkcjonuje. W trasie zużycie jest takie jak w każdym innym samochodzie. Korzyść zaczyna się wszędzie tam, gdzie trzeba się zatrzymywać. Na trasie przy parkowaniu na parkingach przydroznych też. Silnik staje po zatrzymaniu sie kół – wykokosić z samochodu możemy się nieco później i wyłączyć stacyjkę.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez An_stb » 9 lis 2009, 08:16

Spadła temperatura powietrza. W rezultacie musi upłynąć znacznie więcej czasu, zanim zadana temperatura w kabinie osiągnie odpowiednią wartość. Odbija sie to na działąniu systemu i-stop. Silnik się nie zatrzymuje, zanim nie będzie ciepło w środku. Wynika z tego , że latem klimatyzacja znacznie szybciej "robi" odpowiedni chłodek, niż zimą włściwe "ciepełko". Na krótkich odcinkach jeździ się w kurtce, zatem nie warto ustawiać zbyt wysoko. Parametr osiągany jest szybciej i system może uruchomic zatrzymywanie silnika na postojach. Przekłada się to na wyniki spalania. Kilka dni temu obniżyłem temperaturę o 0,5 stopnia i juz można zaobserwować nieco mniejsza średnią na komputerze. Całościowo jednak średnia zużycia podskoczyła z 9.2 na 9.85 w jeździe po mieście. Ponadto samochód od tygodnia ma zimowe opony, na pierwszych kilometrach podgrzewane są siedzenia i często działa odszranianie szyb. Podsumowując: pora zimowa musi kosztować.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez konczek » 25 lis 2009, 08:33

Witam,

Poniżej opiszę warunki, jakie muszą być spełnione by system i-stop działał poprawnie. Informacje zotsały zaczerpnięte z ulotki Mazdy dotyczącej systemu. Myślę, że będzie to ciekawostka dla forumowiczów i praktyczna wiedza dla użytkowników nowej Mazdy 3 z owym systemem.
A więc warunki użycia są następujące:
1. silnik osiągnął właściwą temperaturę,
2. akumulator jest w dobrym stanie,
3.odszranianie szyby przedniej i tylnej oraz podgrzewanie szyby przedniej jest wyłączone,
4. nie ma duzej różnicy między temperaturą w kabinie, a temperaturą ustawioną w systemie klimatyzacji pracującym w trybie automatycznym,
5.temperatura powietrza po stronie kierowcy nie jest ustawiona w skrajnie chłodnym lub gorącym położeniu,
6.wysokość nad poziomem morza, na której znajduje się samochód nie przekracza 1800 metrów,
7.temperatura otoczenia mieści się w granicach od -10 do +50 stopni C,
8.maska i drzwi są zamknięte,
9.pasy bezpieczeństwa kierowcy jest zapięty,
10.elektroniczny kluczyk znajduje się w samochodzie,
11.systemy zaawansowanego kluczyka elektronicznego oraz przycisku rozruchowego działąją poprawnie,
Uwaga!
Silnik uruchomi się automatycznie pomimo braku wciśniętego pedału sprzęgła, w przypadku nie spełnienia któregoś z powyższych warunków.

Pozdrawiam!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lis 2005, 14:06
Posty: 32
Auto: Protege LX 1,5 1995r automat,

Postprzez Barthez » 25 lis 2009, 08:56

konczek napisał(a):6.wysokość nad poziomem morza, na której znajduje się samochód nie przekracza 1800 metrów,

to ten system jest oferowany tylko i wylacznie z nawigacja? bo z kad madzia bedzie wiedziec na jakiej jest wysokosci? – jesli tak to system nie dziala w tunelach :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2005, 18:05
Posty: 3325 (0/5)
Skąd: Earth
Auto: Jest

Postprzez RobertPi » 25 lis 2009, 13:39

Może mierzy ciśnienie atmosferyczne . Teoretycznie im niżej tym mniejsze.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 20:12
Posty: 1082 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez Barthez » 25 lis 2009, 13:50

RobertPi napisał(a):Może mierzy ciśnienie atmosferyczne . Teoretycznie im niżej tym mniejsze.

niemozliwe! jak? w ruchu?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 kwi 2005, 18:05
Posty: 3325 (0/5)
Skąd: Earth
Auto: Jest

Postprzez MichałK. » 25 lis 2009, 16:28

bartezm napisał(a):RobertPi napisał:
Może mierzy ciśnienie atmosferyczne .

Też mi sie wydaje że chodzi tutaj o cisnienie. Sposób pomiaru? ciśnienie to też inaczej "gęstość" powietrza wiec jeśli jest gdzieś poza parametrami to poprostu system to rozpoznaje i nie działa...


RobertPi napisał(a):Teoretycznie im niżej tym mniejsze


Tu się nie zgodzę. Im nizej tym cisnienie jest wyższe, w górach przecież powietrze jest bardziej rozrzedzone.
Michał
Forumowicz
 
Od: 14 sie 2009, 11:16
Posty: 56
Skąd: Podpoznański WieśMc
Auto: No more Mazda's !!!!

Postprzez RobertPi » 26 lis 2009, 09:48

Jasne czeski błąd <glupek2> . Oczywiście im niżej tym większe.
A pomiar w ruchu nie stanowi problemu.
Proponuje wziąć zwykły domowy barometr do samochodu i się przekonać.
RP


Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 kwi 2008, 20:12
Posty: 1082 (14/38)
Skąd: Kraków
Auto: M3BM1,5b 2013SkyMotion
były
Hi10 1,2b 2009-140kkm
M3BK1,6b 2006-256kkm
323BH1,5b 1998-135kkm
323BF1,3b 1989-189kkm
616 1,6b 1975-280kkm

Postprzez An_stb » 28 lis 2009, 11:53

W instrukcji obsługi samochodu nie ma nic na temat jazdy w górach – wysokości nad poziomem morza. Pozostałe warunki się zgadzają. Proszę zwrócić uwagę, że za instrukcje obsługi producent ponosi odpowiedzialność, za ulotkę już nie.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez An_stb » 28 lis 2009, 12:02

Jeszcze jedna uwaga – jeśli samochód się zatrzyma np. przed bramą wjazdową, i-stop zadziała, Próba opuszczenia samochodu przez kierowcę celem otwarcia bramy, powoduje zablokowanie możliwości uruchomienia silnika. Nie pomoże wciskanie sprzęgła, włączają się kontrolki na tablicy i brzęczyk. Trzeba wyłączyć zapłon, zamknąć drzwi i ponownie uruchomić silnik ze stacyjki. Jeśli ktoś nie chce takiego efektu, musi na dojeździe do takiego postoju wyłączyć system specjalnym przyciskiem na tablicy – wtedy silnik się nie zatrzyma i będzie pracował mimo otwarcia drzwi.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez An_stb » 7 sty 2010, 11:37

i-stop w zimie.
Zimą prawie nie działa – jednym z warunków jest odpowiednia temperatura na zewnątrz pojazdu. Przy dużym "minusie" (tak poniżej -7 stopni) silnik się nie zatrzymuje. Ponadto dosyć długo trwa osiąganie zadanej temperatury wewnątrz samochodu. System zaczyna działać po około 20 minutach poruszania się po mieście, jesli temperatura na zewnątrz jest do jakichś 5 stopni minus. Oczywiscie przekłada się to na zużycie paliwa – skacze o około 0,6 do 0,8 litra na sto wiecej niż latem. Naturalnie nie jest to wyłącznie spowodowane i-stop'em, ale równiż pozostałymi czynnikami wynikajacymi z utrudniń eksploatacyjnych spotykanych zimą.
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez VHD » 7 sty 2010, 14:56

Mam podobne doświadczenia z systemem i-stop. Zauważyłem, że przy różnicy między temperaturą zewnętrzną a ustawieniem temperatury wewnętrznej >= 25°C system przestaje działać. Minimalna temperatura przy której silnik się zatrzymuje to -6 stopni. Gdy jest mroźniej i-stop nie działa bez względu na żądaną temperaturę wewnętrzną. Zapewne ma to swoje uzasadnienie, bo jak czytałem w opisie systemu ponowny, szybki rozruch jest możliwy m.in. dzięki ciepłu własnemu silnika.

Odnośnie spalania to aktualnie pali równo 10l (wg. wskazań komputera). Nie mam porównania do innego sezonu, ponieważ auto mam zbyt krótko...

Przy okazji pozdrawiam An_stb. Śledzę Twój profil na innym portalu i bardzo doceniam Twoje dzienniki :–)
Forumowicz
 
Od: 1 gru 2009, 21:26
Posty: 38 (1/0)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 3 BL 2.0 HB 2009

Postprzez An_stb » 12 sty 2010, 12:51

W instrukcji podano, że jesli temperatura powietrza na zewnątrz wynosi około -10 stopni, to i-stop nie zadziała nawet, jeśli wszystkie inne parametry zostały osiagniete – uzasadnienie: bezpieczeństwo.
Po dzisiejszym tankowaniu (jazda w obecnie trudnych warunkach drogowych w zimie) wyszło zużycie 9.96 l/100km. I-stop funkcjonował sporadycznie, paliwo "98" Ultimate (BP).
AN
Początkujący
 
Od: 18 wrz 2009, 06:46
Posty: 19
Skąd: Szczecin
Auto: Mazda 6, (2015), 2.5 192 KM

Postprzez Marcis » 4 sie 2015, 18:59

Ciekawi mnie jak wypada w tym wszystkim silnik. Czy nie dostaje on po <dupa> gdy stoicie na światłach, silnik wyłączony, zielone światło i energicznie ruszacie. Silnik się uruchamia i dostaje w palnik. jak wygląda jego żywotność? Na pewno każdy z was widział jak ktoś ma jakiś samochód z gazem starszej generacji gdzie trzeba dać gazu na np 3tyś obrotów i włącza się gaz, gdy silnik był wcześniej wyłączony. Czyli idzie Pan do swojego auta, uruchamia silnik, mocno w pedał gazu by się przełączył na gaz i chmurka dymu od zjechanego już silnika. Takie są oszczędności. Gdybym miał samochód z systemem istop to bym go wyłączył bo jak dla mnie to głupie. Skoro samochód pali około 0,5 l/h a nie zawsze stoimy na pełnym czerwonym tylko kilka sekund to stać mnie na tego grosza na paliwo. W sumie nie wiem czy ponowne uruchomienie silnika nie zużywa więcej paliwa, jak kilka sekund jego stania.
I wiecie co? Śmieje się z takich ludzi co kupują Mercedesa za 200tyś zł a na światłach używają tego systemu bo 10 gr zaoszczędzi na pełnym czerwonym i to o ile nie wyda na zużycie akumulatorów czy innych rzeczy... tak o tym myślę.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 wrz 2012, 09:48
Posty: 935 (4/18)
Skąd: Łomża
Auto: Mazda 3 GTA 2005 2.0 16V 150KM
Alfa Romeo SW 156 2003 2.0 166KM
Była Mazda 323F BA Red Classic
1.5 16V 1998r.

Postprzez marcin255 » 4 sie 2015, 19:30

Marcis napisał(a):I wiecie co? Śmieje się z takich ludzi co kupują Mercedesa za 200tyś zł a na światłach używają tego systemu bo 10 gr zaoszczędzi na pełnym czerwonym

może bardziej chodzi o ekologię niż te parę groszy , można sobie wyobrazić duże skrzyżowanie kilkadziesiąt aut i wszystkie wyłączą silniki , piesi chodzą, matki z dziećmi i nikt nie musi wdychać spalin
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 22:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez e-tomek » 4 sie 2015, 20:01

http://www.auto-swiat.pl/testy/test-dlu ... ealu/2w6g5
"Na całym pokonanym przez naszą Mazdę dystansie system start-stop wyłączał silnik na 42 godziny (łącznie). Jeśli przyjąć, że na biegu jałowym motor zużywa ok. 0,7-0,8 l benzyny na godzinę, dało to oszczędność ok. 31 l, a więc pół baku."
Forumowicz
 
Od: 8 gru 2012, 16:03
Posty: 1213 (2/27)
Auto: Mazda 6 2018

Postprzez ZOOMik » 4 sie 2015, 22:12

marcin255 napisał(a):
Marcis napisał(a):I wiecie co? Śmieje się z takich ludzi co kupują Mercedesa za 200tyś zł a na światłach używają tego systemu bo 10 gr zaoszczędzi na pełnym czerwonym

może bardziej chodzi o ekologię niż te parę groszy , można sobie wyobrazić duże skrzyżowanie kilkadziesiąt aut i wszystkie wyłączą silniki , piesi chodzą, matki z dziećmi i nikt nie musi wdychać spalin

Dokładnie...
http://www.autoexpert.pl/technika-i-ser ... uro,5935,1
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2010, 09:22
Posty: 1997 (7/47)
Skąd: lubelskie
Auto: Mazda 3BL SPORT '09

Postprzez ckodckod123 » 14 lip 2017, 13:11

a jak sie to ma do spalania jeżdze głównie po miescie i czy ten stoper to nie uszkodzi auta?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2017, 12:57
Posty: 38 (1/0)
Auto: TERAZ MAZDA 6 GJ 2016 SEDAN WCZESNIEJ MAZDA 3 BM 2013 SEDAN

Postprzez KotWButach » 30 paź 2017, 22:53

a no wykopki :D

No ale dobra, uszkodzi w perspektywie czasu ciągłe mielenie silnika w ten sposób skróci jego żywotność, wiedza pozyskana z yt.
Forumowicz
 
Od: 11 sty 2014, 13:23
Posty: 69 (2/0)
Auto: Mazda 3 I
Mazda 323f 1.5

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323