LPG IV generacji – jak to działa? Przydatne informacje.

Dział poświęcony użytkowaniu aut z instalacjami gazowymi przeznaczonymi do zasilania silników z wtryskiem pośrednim paliwa.

Postprzez makmarc » 6 paź 2014, 21:04

Zanim przystąpisz do krótkiej lektury, zapamiętaj 3 główne zasady, które przyświecają prawidłowemu i bezobsługowemu działaniu instalacji gazowej w Twoim aucie:

– odpowiedni dobór komponentów instalacji;
– właściwy i profesjonalny montaż;
– regularny i rzetelny serwis.


Rozwój i postęp w konstrukcji samochodów, a w szczególności wprowadzenie systemu diagnostyki pokładowej EOBD spowodowały, że sposób tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, trzech pierwszych generacji samochodowych instalacji zasilania LPG okazał jednak niewystarczająco dokładny.

Na co dzień nazywana sekwencyjną, stosowana jest do samochodów wyposażonych w wielopunktowy wtrysk benzyny z katalizatorem (i z sondą lambda oraz system diagnostyki pokładowej – EOBD lub OBDII).

To nowoczesna konstrukcja, dzięki której zostały wyeliminowane różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyną. Same wtryskiwacze działają niemalże identycznie jak wtryskiwacze benzynowe.

W instalacji gazowej IV generacji gaz płynny LPG w celu zmiany na fazę lotną doprowadzany jest do reduktora za pośrednictwem elektrozaworu gazowego. Po zredukowaniu ciśnienia gazu poniżej 2 bar i przejściu w fazę lotną gaz trafia do modułu filtrującego. Moduł ten odpowiedzialny jest za dokładne oczyszczenie gazu z cząstek stałych. Wstępne oczyszczanie gazu odbyło się w filtrze fazy ciekłej znajdującym się w elektrozaworze. Kolejny moduł to czujnik ciśnienia gazu i czujnik temperatury gazu zwany mapsensorem. Po wyjściu z mapsensora pod stałym nadciśnieniem gaz dostaje się do listwy wtryskowej (jednej lub dwu przy większej liczbie cylindrów) z osadzonymi wtryskiwaczami, zamontowanymi na dolocie kolektora ssącego każdego cylindra.

Dawkę LPG kontroluje tu komputer silnika – oblicza on moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania wtrysku dla każdego cylindra osobno, dzięki czemu do cylindrów trafia ilość gazu odpowiadająca rzeczywistemu zapotrzebowaniu. Z wtryskiwaczy gaz doprowadzany jest w bezpośrednie pobliże zaworów dolotowych.

Warto podkreślić, że dawka gazu dla każdego cylindra determinowana jest przez kontroler wtrysku benzynowego – z tego też powodu nie ma konieczności stosowania emulatorów systemu OBD, a parametry pracy silnika są bardzo zbliżone do zasilania benzynowego w całym zakresie obrotowym, dzięki czemu niemal całkowicie wyeliminowana zostaje różnica w osiągach i dynamice silnika po przełączeniu zasilania na gaz.

Obsługa systemu odbywa się poprzez centralkę wewnątrz kabiny, która automatycznie przełącza silnik na zasilanie gazem po jego rozgrzaniu (jest też możliwość przełączania ręcznego). Centralki posiadają wskazanie poziomu zapełnienia butli.

Najważniejsze korzyści ze stosowania instalacji gazowej IV generacji:

– brak odczuwalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym;
– pełna integracja z benzynowym systemem zasilania;
– nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym (możliwość bezpiecznego stosowania w samochodach wyposażonych w plastikowe kolektory ssące);
– niska emisja szkodliwych dla zdrowia składników spalin;
– automatycznie przejście z zasilania benzynowego na gazowe;
– automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu.
makmarc
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

Moderator

Moderatorzy LPG