w swojej świeżo nabytej MX-3 (w jedynie słusznym kolorze granatowym, bo czerwone wcale nie są najszybsze ) postanowiłem zainstalować alarm i zintegrować go z zamkiem centralnym. Jednak w MX-3, podobnie pewno jak i wielu innych Mazdach, zamek centralny pobudzany jest w sposób mechaniczny, a nie elektryczny. Powoduje to konieczność zainstalowania siłownika zamka centralnego. Nie znalazłem opisu montażu siłownika na forum i dlatego zabrałem ze sobą aparat Sam montaż nie jest skomplikowany i postaram się go omówić i przedstawić na zdjęciach.
- Zdjęcie tapicerki z drzwi.
Tapicerkę zdejmujemy poprzez wykręcenie trzech śrub: za klamką, w schowku przy sterowaniu oknami, i na brzegu drzwi przy mechanizmie zamka. Następnie podważając tapicerkę od dołu odpinamy zatrzaski łączące tapicerkę z drzwiami i podnosimy całą tapicerkę do góry, wyciągając ją ze szczeliny na szybę. Drzwi bez tapicerki powinny wyglądać mniej więcej tak:
- Odsłonięcie foli ochronnej.
W dalszym kroku musimy odsłonić folię ochronną w celu zapewnienia sobie dostępu do mechanizmów zamka i umożliwić pociągnięcie przewodów między siłownikiem, a centralą sterującą (w moim przypadku alarmem). Przed odklejeniem foli od drzwi niezbędne jest odkręcenie klamki. Po odklejeniu foli proponuję przykręcić klamkę z powrotem, aby mieć sztywny mechanizm sterowania zamkiem. Całość powinna wyglądać tak:
- Wyjęcie wtyczek i "poluzowanie" gumy ochronnej dla przewodów poprowadzonych pomiędzy drzwiami, a kabiną. (Najtrudniejsze)
Korzystając z otworu widocznego na zdjęciu poniżej wypychamy złącze w którym idą przewody pomiędzy drzwiami, a kabiną. Złącze to ma dwa zaciski, które trzeba podważyć śrubokrętem (nie jest widoczne na zdjęciu, widoczny jest tylko otwór przez który możemy się do niego dostać):
Pozostaje rzecz najtrudniejsza, czyli wypchnięcie wtyczki od strony kabiny ... W tym celu przy słupku znajdującym się na lewo od skrzynki z bezpiecznikami i trochę wyżej wyciągamy plastikową zaślepkę (łatwo ją wyczujemy ręką, gdyż ma kształt owalny z połową odchyloną, przez którą przechodzą przewody). Następnie od strony drzwi podważamy trzy zaciski i wyciągamy gniazdo na zewnątrz. W moim przypadku okazało się niezbędne częściowe odkręcenie nadkola w celu podważenia jednego zacisku: - Przeciągnięcie przewodu.
Jakie było moje zdziwienie, kiedy okazało się, że przewody pomiędzy drzwiami, a kabiną nie idą sobie luźno wewnątrz gumowej rurki ochronnej ... W MX-3 przewody te zakończone są wtyczką, która uniemożliwia swobodne przeciągnięcie dodatkowych przewodów ... Cóż, japońska precyzja Długo myślałem co z tym fantem zrobić, gdyż nie chciałem przerabiać wtyczki i tym bardziej jej rozwiercać, gdyż staram się, aby wszystkie moje przeróbki były jak najbardziej nie inwazyjne w oryginalną
konstrukcję. Jedyne co wymyśliłem to wykorzystanie jednego z zacisków jako rynienki prowadzącej kabel przez (a właściwie obok) wtyczki:
W tym celu wykorzystałem płaski kabel dwu-żyłowy przeznaczony do standardowego zasilania urządzeń pracujących z napięciem sieciowym. Wybrałem ten kabel, ponieważ jest płaski, doskonale wpasowuje się w kształt zacisku i jego izolacja jest na tyle gruba, że jest duża szansa nie zniszczenia jej podczas wkładania wtyczki (dokoła wtyczki jest ostra blacha). Zalecał bym jednak po przeciągnięciu kabla i umieszczeniu wtyczki na swoim miejscu sprawdzenie omomierzem czy nie ma przebicia na poszczególnych przewodach wewnątrz kabla.
Dodane: Ostatnio podczas zmiany miejsca zamontowania alarmu, montażu CB i GPS postanowiłem poprawić sposób przeciągnięcia przewodu pomiędzy drzwiami a kabiną. Zauważyłem że w złączu po jednej stronie jest sporo miejsca i tam nawierciłem otwór przez który przeciągnąłem przewód do sterowania siłownikiem zamka. Jest to dużo pewniejsze i bardziej eleganckie rozwiązanie, ponieważ nie ma możliwości przycięcia przewodu ostrymi krawędziami blachy w miejscu sytku złącza z kabiną. - Przygotowanie siłownika:
Oczywiście musimy się przed montażem wyposażyć w odpowiedni siłownik. Ja wybrałem siłownik typu master, lecz do realizacji omawianego zadania wystarczy siłownik typu slave. Wybrałem siłownik master ponieważ ma on dodatkowe 3 przewody informujące o stanie w jakim znajduje się siłownik, tzn. drzwi otwarte/zamknięte. Zamierzałem wykorzystać tą informację w alarmie, jednak nie sądziłem, że problemem będzie przeciągnięcie większej ilości przewodów. W końcu zrezygnowałem z tych dodatkowych i podłączyłem tylko dwa sterujące siłownikiem. Oto zdjęcie mojego siłownika:
Jeżeli chodzi o kabelkologię to opisując przewody od góry:- zielony – niebieski – służą do sterowania siłownikiem poprzez zmianę biegunowości,
- brązowy – biały – czarny – przewody informujące o pozycji siłownika (otwarty/zamknięty). Są to połączenia typu NC, NO.
- Montaż siłownika.
W MX-3 w drzwiach jest doskonałe miejsce do montażu siłownika:
Wykorzystujemy jeden z otworów który fabrycznie jest wykonywany w konstrukcji drzwi. Z drugiego końca szynę montażową połączyłem za pomocą plastikowej taśmy zaciskowej, którą po prostu uwielbiam przy montażach, a dzięki której unikam wiercenia i ewentualnych problemów z korozją w tym miejscu. Całość okazała się bardzo sztywna.
Pozostaje jeszcze wygiąć w odpowiedni kształt cięgno i połączyć je z cięgnem zamka idącym od klamki:
Na koniec łączymy przewody sterujące siłownikiem z kablem pociągniętym wcześniej:
Po podłączeniu do centrali kabla od strony kabiny możemy sprawdzić czy wszystko działa. Proponuję jeszcze opuścić i podnieść szybę, aby sprawdzić czy nic nie zawadza (ja tego z pośpiechu nie zrobiłem i będę musiał poprawić). Dodane: Po poprawieniu okazało się, że dokładnie w miejscu, w którym umieściłem siłownik jest plastikowy klips na szybie. Zawadzał on o siłownik podczas opuszczania szyby. Wystarczy jednak siłownik przesunąć trochę w stronę zamka i na zewnątrz (poprzez wygięcie listwy montażowej) i wszystko pięknie śmiga. Powodzenia przy montażu!
Ciekawy jestem opinii ludzi, którzy zawodowo zajmują się instalacją alarmów i zamków centralnych w jaki sposób sobie radzą z przeciąganiem przewodów pomiędzy drzwiami, a kabiną w sytuacji, kiedy tak jak w MX-3 jest wtyczka umożliwiająca swobodne przeciąganie przewodów. Mam nadzieję, że opis się komuś przyda i przyśpieszy instalację siłownika ... W końcu Ameryka już jest dawno odkryta [/b]