Tuning Optyczy – wprowadzenie, główne nurty i style

Postprzez Rafał_ » 23 sty 2013, 02:35

1. Wprowadzenie:


Tuning optyczny dotyczy zarówno zmian wewnątrz jak i na zewnątrz samochodu.
Na początku skupmy się na modyfikacjach wnętrza. Panują tu dwa główne nurty. Jeden z nich raczej dotyczy fanów sportów samochodowych, obejmuje np. wymiana foteli na kubełkowe, wielopunktowe pasy bezpieczeństwa, sportowe kierownice, short-shiftery, wstawienie klatki bezpieczeństwa, czy też totalne odchudzenie w celu poprawienia osiągów. Drugi nurt dotyczy wszystkich, którzy chcą upiększyć wnętrze jak i poprawić jego funkcjonalność. Zmiany dotyczą seryjnie użytych materiałów np.
obicie foteli, kanapy i boczków, malowanie lub flokowanie plastików, dodatkowe oświetlenie, wymiana zegarów, gałki zmiany biegów i dźwigni hamulca ręcznego. Można wspomnieć także o rozbudowie multimedialnej – dodatkowych wyświetlaczach lcd, odtwarzaczach dvd, konsolach do gier itp. Ale to już jest raczej oddzielny trend czyli Car Audio.
Przejdźmy do tuningu zewnętrznego. Modyfikacje karoserii mają na celu poprawienie osiągów dzięki zmniejszeniu oporów powietrza, lub po prostu wpływ na efekt wizualny. Sporo firm na całym świecie oferuje gotowe zestawy body-kit do poszczególnych modeli aut. Zastawy takie zawierają najczęściej przednie i tylne zderzaki, spojlery, progi boczne, nakładki na światła, wloty powietrza itp. Oprócz "gotowców" na rynku jest wielu profesjonalnych tunerów, którzy zmieniają auta według indywidualnych preferencji. Możemy także napotkać fanów własnoręcznie wykonywanych przeróbek "body", w większości wywołujących gromki śmiech wśród oglądających. Kolejnymi ważnymi elementami są felgi, które mocno dodają uroku i efektownie zmieniają wygląd samochodu, zmiana malowania lub oklejanie foliami winylowymi oraz modyfikacje oświetlenia.
Wkład w rozwój tuningu optycznego może wnieść każdy kto chce się wyróżnić z tłumu seryjnych i grzecznych samochodów. Należy pamiętać, żeby we wszystkich modyfikacjach znać umiar i nie przegiąć , aby nie wkroczyć w strefę "wieś-tuningu" czy "agro stylu".



2. Główne style tuningu – charakterystyczne cechy i przykłady:



JDM style:
– delikatne zmiany optyczne
– obniżenie auta
– lekkie felgi o umiarkowanych rozmiarach (Work, Volk, Advan, Rays, Enkei, Weds itp.)
– najważniejsza jest funkcjonalność i zachowanie podczas jazdy, a nie wygląd
– zastosowanie elementów z modeli J-spec lub od kultowych japońskich tunerów : Nismo, Mugen, Spoon, Toda, TRD, HKS, Jun, Greddy, A'pexi, Skunk2, Takata, Bride, Spoon, RSR, Tein itp.

ObrazekObrazek
Obrazek

Bardzo ciężko jest jednoznacznie określić jak powinno wyglądać auto w stylu JDM. Pojęcie to jest na tyle szerokie, że najlepiej będzie jak powstanie o nim oddzielny wątek :D



Japan style, drift style:
– mocno zmodyfikowane silniki
– dedykowne body-kity
– duże spojlery i wloty powietrza
– dużo elementów z carbonu
– obniżone zawieszenie
– duża ilość naklejek, często w lustrzanym odbiciu
– wnętrze usportowione i odchudzone
– najczęściej w jaskrawych malowaniach

Obrazek
Obrazek
Obrazek



German style:
clean look czyli usunięcie wszystkich emblematów, listw, klamek, bocznych kierunkowskazów, wygładzenie zderzaków itp.
– felgi deep dish czyli bardzo szeroki rant oraz opony "naciągnięte" na felgę
– bardzo niskie zawieszenie, nawet -100mm
– brak jakichkolwiek body kitów, spojlerów itp.
boser-blick czyli tzw. „bad look”
– poszerzenia nadkoli
– koła poza obrysem auta
– porządek pod maską, polerka i chrom
– wewnątrz klatka, kubełki i skóra

Obrazek
Obrazek
Obrazek



Cult style:
– dodatki retro, czyli akcesoria z lat '60 i '70 np. malutkie chromowane lusterka i bagażnik dachowy ze starą walizką
– naklejki z "epoki"
– obniżenie nadwozia
– "czysty" wygląd zewnętrzny
– klasyczne felgi '13 lub '14
– silnik wypucowany tak jakby wczoraj wyjechał z fabryki

Obrazek
Obrazek
Obrazek



Rost style:
– celowe oszpecenie i okaleczenie auta
– podstawą jest starannie wyhodowana rdza
– liczne umyślne uszkodzenia i zadrapania
– duża ilość dodatków z epoki
– auto wygląda na zaniedbane

Obrazek
Obrazek
Obrazek



Rat style:
– szczurzy styl <czarodziej>
– ogromna gleba
– małe felgi '13,'14, najczęściej szprychowe lub pełne, szerokie kapcie
– stylistyka na zaniedbane, długo nie ruszane samochody
– brak body-kitów, spojlerów
– matowe lakiery a raczej podkłady, malowanie wałkiem
– dodatki z epoki
– środek zniszczony i zaniedbany

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



DUB style:
– wypasione wnętrze – skóra, barek, multimedia
– chromowane felgi '20-'24
– główne malowanie to czerń, biel i błękit
– chromowane dodatki często z illuminacjami świetlnymi
– ogólnie lans na bogato

Obrazek
Obrazek
Obrazek



Oczywiście to nie są wszystkie style tuningu. Możemy jeszcze wyróżnić takie style jak:

Euro style – tego specjalnie nie opisałem, choć mieszkamy w Europie to za bardzo kojarzy mi się z "agro stylem"
Lowrider style
Hot Rod style
Rice style
Pikes peak, Yankee style
Retro style
– wiele innych
Kaizen Sushi Racing Team Polub nasz FP :)
jarek.ZE
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2014 miejsce 3
CUP 2013 miejsce 2
 
Od: 25 lis 2008, 00:19
Posty: 3760 (180/234)
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Auto: Mazda MX-5 NA B6 '93
Była:
Mazda3 BM PE 120KM '14
Rajdowe Clio F7P '91
Mazda mx-3 EC KLZE '91
Subaru Impreza WRX MY05
Mazda6 GG AJ '04

Postprzez Rafał_ » 31 sty 2013, 00:27

aktualizacja
Kaizen Sushi Racing Team Polub nasz FP :)
jarek.ZE
Avatar użytkownika
Klubowicz
CUP 2014 miejsce 3
CUP 2013 miejsce 2
 
Od: 25 lis 2008, 00:19
Posty: 3760 (180/234)
Skąd: Konstancin-Jeziorna
Auto: Mazda MX-5 NA B6 '93
Była:
Mazda3 BM PE 120KM '14
Rajdowe Clio F7P '91
Mazda mx-3 EC KLZE '91
Subaru Impreza WRX MY05
Mazda6 GG AJ '04

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje