swapy skrzyni w mx-3

Postprzez djArias » 10 mar 2010, 19:02

witam, drąże ten wątek po różnych działach forum, może ktoś tutaj będzie mógł mi pomóc – mam problem ze skrzynia w moim mx-3 1.6 dohc 16v, i generalnie nie chce kupować więcej skrzyń od mx-3 bo wszystkie są przeorane – zastanawiałem sie nad maxymalnie bezbolesnym (wymagajacym najnizszego wkladu pracy) swapem na krotsza skrzynia i logicznie myslac doszedlem do wniosku ze skoro podobno pasuje do silnika ktory mam skrzynia od 323 bg 1.6. to powinna pasowac tez od 323 bg 1.3 ? czy moze wiecie czy tak jest na pewno? A jesli nie od 323bg to od jakiej mazdy 1.3 skrzynia powinna pasowac do mx-3 1.6 dohc?
z gory dzieki
pozdr.
pawel
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez Jacek176 » 10 mar 2010, 22:17

Sama skrzynia od 1.3 bedzie pasować napewno. Ona ma najkrótsze przełożenia jakie były w Mazdach 323.
Nie wiem tylko jak z półosiami i przegubami.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez djArias » 10 mar 2010, 22:42

Chlopaki z forum o mx-3 pisali ze od 323 bg 1.6 pasuje wszystko poloski itp itd. wiesz moze jak to jest miedzy 323 bg 1.6 a 1.3?
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez Jacek176 » 10 mar 2010, 22:57

Wg. mojej wiedzy, jeśli pasuje od 1.6 SOHC z 323 BG to powinno pasować też od 1.3 z 323 BG. Ale ręki sobie nie dam uciąć ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez djArias » 10 mar 2010, 23:49

No to teraz jest moment wachania ;) koszt skrzynki 250zl ... moze jeszcze poczekam pozbieram info i dopiero podejme decyzje ... :) dzieki za pomoc i czekam na dalsze opinie :)
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez loockas » 13 mar 2010, 19:59

Ciekawy temat. Rozumiem, że przez krótszą skrzynie będzie lepsze przyśpieszenie, ale mniejsza prędkość max? Od jakiegos czasu myślę nad zmiana B6 SOHC na BP DOHC. Skrzynie z B3 przez przypadek posiadam... :)
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (317/595)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Kupra

Postprzez djArias » 13 mar 2010, 20:01

sory bo nie kumam :) co to jest B3? :D
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez loockas » 13 mar 2010, 20:08

Oznaczenie silnika 1.3 z 323 BG i BA.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (317/595)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Kupra

Postprzez djArias » 13 mar 2010, 20:10

O kurcze, to gdybys mial jak sprawdzic czy poloski z 1.6 sohc pasuja do skrzyni B3 to byla by odpowiedz na moje pytanie... i bylo by genialnie :D
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez loockas » 14 mar 2010, 00:39

Jeszcze nic nie grzebie, ale na Twoje pytanie postaram się odpowiedzieć "na opak"

Jacek176 ma skrzynie z B3 przy silniku BP DOHC. Ludzie swapujący B6 SOHC w 323F BG na BP DOHC często zostawiają skrzynie z półośkami od B6. Metodą dedukcji wychodzi, że skrzynia z B3 również musi pasować do B6 SOHC bez wymiany półosiek. Czyli jest tak jak Jacek176 podejrzewa. Przewertuj forum, bo wg mnie na 100% znajdziesz odpowiedź, bo o ile kojarzę jest taki temat. Ja stawiam, że wszystko w BG między sobą pasuje w tym temacie.
Andżeju, jak Ci na imię?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2007, 00:55
Posty: 10350 (317/595)
Skąd: Ymielin
Auto: PaRHaTy
Ajonik
Kupra

Postprzez djArias » 14 mar 2010, 11:36

idac dalej tym tokiem myslenia z postu ktory znalazlem na forum wynika ze skrzynia od 323 bg 1.6 SOHC pasuje do mx-3 1.6 DOHC (viewtopic.php?f=117&t=92320) wiec na bank powinna od 1.3 pasowac... zastanawiam sie tylko nad takimi detalami jak spalanie po tej przerobce...ale to chyba kwestia drugorzędna... i to czy jest tak jak mi sie wydaje ze po zmianie biegu na krotkiej skrzyni obroty obroty nie spadają tak nisko – czy przypadkiem nie bedzie tak ze po zmianie biegu obroty nie bedą powyzej najwyzszej mocy? (ktos mi kiedys tlumaczyl ze powiedzmy jak ciagne do odciecia na 3 na zwyklej skrzyni i zmieniam na 4 to obroty schodza do powiedzmy 4000, na krotkiej schodzic powinny do ok 4500-5000 – czy ktos mi zle tlumaczyl?)
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez Dawidoski » 14 mar 2010, 12:18

djArias napisał(a):(ktos mi kiedys tlumaczyl ze powiedzmy jak ciagne do odciecia na 3 na zwyklej skrzyni i zmieniam na 4 to obroty schodza do powiedzmy 4000, na krotkiej schodzic powinny do ok 4500-5000 – czy ktos mi zle tlumaczyl?)

Dobrze Ci tłumaczył.Skrzynia będzie krótsza, lepsze przyspieszenie, mniejszy v-max.Zresztą v-max jest tu nie istotny :D
Każdy bieg będzie krótszy, czyli prędkości na poszczególnych biegach będą mniejsze.
O to, że obroty po zmianie biegu będą poza Twoją mocą maksymalną się nie martw, bo na pewno tak nie będzie ;)
Młody.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 mar 2008, 14:50
Posty: 860 (2/7)
Skąd: Pniewy
Auto: RX8!

Postprzez Jacek176 » 14 mar 2010, 12:32

djArias napisał(a):czy przypadkiem nie bedzie tak ze po zmianie biegu obroty nie bedą powyzej najwyzszej mocy?
A co ty masz diesla, że moc max. masz przy 4000-4500obr.? ;)

Dawidoski napisał(a):Dobrze Ci tłumaczył.Skrzynia będzie krótsza, lepsze przyspieszenie, mniejszy v-max.Zresztą v-max jest tu nie istotny :D
Dodajmy: v-max na poszczególnych biegach będzie mniejszy, tzn. będziesz osiągał mniejszą prędkość max. na danym biegu.
W przypadku skrzyni od 1.3 tak się akurat składa, że piątkę ma nawet odrobinę dłuższą niż skrzynia od BP DOHC, także ogólna prędkość max. nawet rochę wzrośnie :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 wrz 2007, 18:42
Posty: 2015
Skąd: Sochaczew
Auto: MG ZS 180 2002r. (kiedyś była Mazda 323F BG 1.8 dohc 168KM)

Postprzez djArias » 14 mar 2010, 12:34

Jacek – tak tylko pytalem – :) no to pozostaje zamowic skrzynie ... hehe jak w koncu to ogarne to napisze jakie rezultaty :)
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez piwo » 14 mar 2010, 12:40

dobrze tlumaczyl.
cyt"czy przypadkiem nie bedzie tak ze po zmianie biegu obroty nie bedą powyzej najwyzszej mocy? "
tylko tej twojej genialnej mysli nie rozumiem. co ty maksimum mocy masz przy 4 tys obrotow?to moze czas najwyzszy wymienic filtr powietrza na nowy :) odcinka kolo 7 tys moc maksymalna kolo 6 tys.nigdy po zmianie przy odcince 7 tys na wiekszy bieg obroty nie spadna powyzej 6 tys.zazwyczaj obroty spadaja o ponad 2 tys.zreszta to latwo obliczyc znajac przelozenia.
dla przykladu dla silnika bp i skrzyni g5-mr odcinka nastepuje przy 7300:
1 bieg:
przelozenie calkowite=13,575;
predkosc przy 1000obr/min=7,779 km/h;
2 bieg:
przelozenie calkowite=7,524;
predkosc przy 1000obr/min=14,035 km/h;
3 bieg:
przelozenie calkowite=5,377;
predkosc przy 1000obr/min=19,635 km/h;
4 bieg:
przelozenie calkowite=4,228;
predkosc przy 1000obr/min=24,976 km/h;
5 bieg:
przelozenie calkowite=3,436;
predkosc przy 1000obr/min=30,733 km/h;

teraz tak policzmy na ile beda spadac obroty przy zmianach biegow na wyzsze przy odcince w tym silniku:
1 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=56,78 km/h;
zmiana na 2 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 55km/h
przy 1000 obr/min=14,035 km/h;
przy X obr/min=55 km/h;
obroty przy przejsciu z 1 na 2 spadna do X=3832obr/min

2 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=102,45km/h;
zmiana na 3 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 100km/h
przy 1000 obr/min=19,635 km/h;
przy X obr/min=100 km/h;
obroty przy przejsciu z 2 na 3 spadna do X=5093obr/min

3 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=143,34km/h;
zmiana na 4 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 140km/h
przy 1000 obr/min=24,976 km/h;
przy X obr/min=140 km/h;
obroty przy przejsciu z 3 na 4 spadna do X=5605obr/min

4 bieg:
maks predkosc przy 7300obr/min=182,32 km/h;
zmiana na 5 bieg:
po zmianie biegu nastepuje lekki spadek predkosci do zalozmy okolo 178km/h
przy 1000 obr/min=30,733 km/h;
przy X obr/min=178 km/h;
obroty przy przejsciu z 4 na 5 spadna do X=5792obr/min



No i taka mala dygresja.moc maksymalna w gt wersji jest przy 6500 tys obrotow teoretycznie.i teraz trzeba zobaczyc czy moc przy 7300 jest wieksza niz od 3832 do 5792. i wtedy wiadomo czy warto ciagnac do odcinki czy lepiej troszke wczesniej zmienic bieg.
dla przyklodwego wykresu gt :
Obrazek

widzimy ze moc przy 7300 wynosi okolo 120 km
a po zmianie biegu z 1 na 2 moc spadnie do okolo 85
a z 4 na 5 do okolo 117
z tego wniosek oczywisty.warto wykorzystywac obroty maskymalne i zmieniac bieg pod odcinka, gdyz moc spada przy odcince tylko do 120 koni a po zmianie biegow do duzo nizeszj wartosci.oczywiscie w innym silniku moze byc juz inna sytuacja.



a z innego mego posta:
skrzynia od 1,8 sohc ma najdluzsze przelozenia.skrzynia od wersji 1,8 dohc ma bardzo krotkie przelozenia.fakt ze 1,3 ma krotsze.
moze przytocze wkl dla scislosci
silnik... pn..............b3 i b6 bez kata....b3 z kat......b3e......b6e.........bp sohc.....bp dohc
1.......13,155..............14.019.............14,962......14,019....14,019.....12,362.......13,575
2.........7,094...............7,561...............8,068.......7,561.....7,561.......6,666........7,524
3.........4,968...............5,295...............5,650.......5,295.....5,295.......4,668........5,377
4.........3,535...............3,990...............4,257.......3,768.....3,768.......3,322........4,228
5.........2,815...............3,181...............3,592.......3,181.....3,000.......2,645........3,436

dla przypomnienia:pn-diesel, b3-1,3, b6-1,6, bp-1,8. 1,8 sohc nie ma w wkl,ale mam swoje inne źródła (pdfy). jak widac z porownania:
jedynka – bp ma dluga
dwojka – tez jeden z dluzszych biegow
trojka – dosc krotka
czwórka – bardzo krotka
piatka – rowniez bardzo krotka
jak widac 1,3 z katem ma najkrotsza skrzynke ale moim zdaniem nieidealna, bo przy duzej mocy krotka jedynka i dwojka to blad.dlaczego w lamborghioini jedynka starcza do 100.bo mocy jest tyle ze nie trzeba krotkeigo przelozenia.wiec moim zdaniem 1,8 dohc jest lepiej zestopniowana.bo 1 i 2 sa znacznie dluzsze,a wiec trakcja na tych biegach wieksza.a dopeiro od 3 ma krotkie biegi.czyli tam gdzie warto.
Ostatnio edytowano 20 maja 2010, 23:46 przez piwo, łącznie edytowano 3 razy
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4874 (268/144)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez djArias » 14 mar 2010, 12:55

piwo dzieki sliczne za objasnienia :) hm byc moze znowu roche błądze ale wg katalogu seryjne mx-3 ma max moment przy 4000... czyli po zmianie biegu daleko za maxymalnym momentem bedzie – ale to nie powinno przeskzadzac?
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez piwo » 14 mar 2010, 13:16

patrz wyzej dalem mala dygresje.oczywiscie moment czy moc to to samo tylko pomnozone przez stala.liczy sie wykres.na bazie jego mozna dojsc dopiero do odpowiednich wnioskow keidy zmieniac biegi.
zakreslasz sobie pole od wartosci minimalnej po zmnianie biegu do maksymalnej przy ktorej bedziesz wrzucal wyzszy bieg.i pamietaj ze te pole musi byc najwieksze.czytaj musisz obliczyc calke podwojna z tego zakreslonego pola w granicach obrotow jakie zaznaczysz.im wieksza calka znaczy pole ci wyjdzie wtedy samochod bedzie mial najwieksze z mozliwych przyspeiszen.
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony.
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtop ... 0&t=115720
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jS ... r_embedded
https://www.youtube.com/watch?v=jj-Hbid ... iwowarczyk
Avatar użytkownika
Koordynator Zlotów
 
Od: 13 lut 2005, 13:05
Posty: 4874 (268/144)
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r,930kg,LSD,RWD, RaceTCS,semislick,320KM
1/4: 12,394s
tor Poznań: 1m48,4s
tor Łódź 57,5s
Mazda 3 BM sedan 2014r.

Postprzez djArias » 14 mar 2010, 13:20

czyli chyba najlepiej zrobie, jak ogarne wszystko co mam do ogarniecie w samochodzie i zrobie w koncu wycieczke do hamowni, i wtedy bede wszystko wiedzial :) jeszcze raz dzieki sliczne za pomoc :)
:D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 wrz 2008, 08:49
Posty: 487
Skąd: Koszalin/Poznan
Auto: Seat Ibiza ASZ :)

Postprzez Suloo » 14 mar 2010, 17:26

djArias spojrz w moj podpis.w linku masz wykres dla mx3 1,6dohc.
MX3 – Rest In Pieces 05.03.2012
Podczas deszczu, gdy wiatr wieje
slychac Mazde jak rdzewieje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 mar 2009, 00:53
Posty: 841 (4/8)
Skąd: Janikowo
Auto: bylo MX3

Postprzez Gared » 19 mar 2010, 21:35

Trochę się chyba piwo zagalopowałeś z tym mnożeniem przez stałą ;) Chociaż fakt, że jakaś tam stała przy przeliaczniu mocy na moment jest ;)

Moc = Moment * rpm /9550 o ile dobrze pamiętam, przy posługiwaniu się NM i kW.
Obrazek
Miód jest dla mięczaków. Prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu. Prawdziwi mężczyźni żują pszczoły.
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2008, 19:25
Posty: 861 (0/4)
Skąd: Pruszcz Gdański
Auto: Było:
323f bg B6
mx-3 K8
mx-3 KL
323f BA GT KL
Jest:
Saab 9-5@270KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje