turbina w 323f 1,8 16v?

Postprzez tomekrvf » 26 cze 2006, 15:37

Briareos napisał(a):Tylko że – jeśli dobrze zrozumiałem – tomekrvf wyjechał mocno poza 8000

Przecież sam się nie dokręcił do takich obrotów. To odbyło się z pomocą pierwszego biegu i odpowiednio dużej prędkości. Dobrze że była zima bo zblokowało cztery koła. Latem taki manewr by nie przeszedł.
Full Time 4WD
VTR 1000F
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2003, 19:51
Posty: 1965 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Galant 2.5V6
VTR1000F
Alfa 147

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 15:40

Briareos napisał(a): Podobno też są wersje silnika BP zrobione po roku '99 (nie wiem czy w Mazdach, czy np. do Kia nie szły) ze stopniem kompresji 10:1, nieco wzmocnioną głowicą i kapkę ulepszonymi zaworami


tam juz chyba nie bylo HLA – BJ chyba juz to jest?

Briareos napisał(a):"wypasiona" wersja tego silnika wyciągała ponad 160 koni


mozliwe, nie slyszalme o takiej, najmocniejsza jak znam to z mx5 140KM i bodajze po 2001roku 143KM ze zmiennymi fazami!
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Briareos » 26 cze 2006, 15:44

tomekrvf napisał(a):Przecież sam się nie dokręcił do takich obrotów

Ja nie neguję :) To było w ramach wyjaśnienia dymkowi – jak pisałem tego posta to polazłem coś sprawdzić i w rezultacie jak wysłałem, to wasze 2 już były przed moim. Nota bene, sądziłem że masz DOHC i limit na 7000...
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 16:13

A wiec silniki 1840 DOHC w BJ (po 1998) są juz na mechanice i sprezanie mają 9,1:1 (są to FP)

Obrazek

co do wypasionych wersji wolnossacych to znam tylko FS-ZE (jest to co prawda 2.0 litry ale jest to rozwiniecie konstrukcji FP) – u mnie siedzi wałek ssacy z tego silnika

Obrazek
Obrazek

co do innych silnikow montowanych po 98 (czyli BJ w roznych wersjach) to znam jeszcze:
B3 i B3 ME(SOHC) 1324 cm, stopien sprezania 9,4
FP i FP DE (DOHC) 1840 cm Stopien sprezania 9,1
FS (DOHC) 1991 cm stopien sprezania 9,7
FS DE (DOHC) 1991 stopien sprezania 9,1
FS DET (DOHC Turbo) 1986 stopien sprez 9,1
wspomniany juz FS-ZE
ZL (DOHC) 1498 cm stop sprez 9,4
ZL DE, ZL-VE
ZM z systemem VICS (variable inertial charge system)
ZM DE
S-VT
+ kilka diesli

Zauwazyc mozna ze seryjny FS DET na stopniu sprezania 9,1 z turbiną Garrett T25R wymęczył całe 172 KM i 217 Nm więc duzo to nie jest <oczy>

Briareos napisał(a):Kute to jedno, z czego kute to drugie.

I chyba wlasnie o to w tym wszystkim chodzi ;)
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 16:23

Papajo napisał(a):Zauwazyc mozna ze seryjny FS DET na stopniu sprezania 9,1 z turbiną Garrett T25R wymęczył całe 172 KM i 217 Nm więc duzo to nie jest


to zalezy ile fabryka chce dac zywotnosci!

Papajo, tyle ze my mamy BP a nie FP
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Briareos » 26 cze 2006, 16:28

To o czy ja mówię, to BP-VE (zwane też BP-Z3 na necie) – czyli do zmian, które opisałem wyżej, jeszcze trzeba dodać system zmiennych faz rozrządu. Chyba do Miaty to szło... i miało mieć 155 kucy.
To miała by być jakaś odmiana tego silnika (z częściami Mazdaspeed chyba, nie pamiętam już) i źródło twierdziło że ma ok. 165KM. Tyle że nie zapisałem sobie stronki na której to znalazłem, a więcej informacji na ten temat też nie mam...
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 16:44

Briareos a tak poza tematem, Ty chyba kiedys pisales ze CI mobila zjadal? I co zalales? midlanda?
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 16:48

siwy_dymek napisał(a):Papajo, tyle ze my mamy BP a nie FP


ja wiem o tym Siwy – piszę bo w zasadzie FP to rozwiniecie konstrukcji BP i Briareos cos napomknął o BP po 99 roku. Poza tym jest to poniekąd przyklad jakie bezpieczne (fabryczne) moce uzyskuje się na tym stopniu sprezania – turbinka pewno nie dmucha w tym przypadku jakiegoś hardcoru <oczy>
Jedyną radą na to jest odprezenie silnika (np. tak jak w GTR) i wtedy mozna sie pokusić o bezpieczne "grubo ponad dwiescie kucy"
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 16:50

http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine

A to jest to o czym mowił Briareos
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 16:50

Papajo napisał(a):Poza tym jest to poniekąd przyklad jakie bezpieczne (fabryczne) moce uzyskuje się na tym stopniu sprezania – turbinka pewno nie dmucha w tym przypadku jakiegoś hardcoru
Jedyną radą na to jest odprezenie silnika (np. tak jak w GTR) i wtedy mozna sie pokusić o bezpieczne "grubo ponad dwiescie kucy"


No BP wlasnie jest w miare dobrze odprezony 9.1 to spokojnie mozna turbo podpiac i do 200Km dojsc! Pozniej trzebaby juz jakas grubsza uszczelke pod glowice
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 16:54

siwy_dymek napisał(a):Pozniej trzebaby juz jakas grubsza uszczelke pod glowice


albo inne tłoki co IMO jest bardziej profi rozwiazaniem

O tym silniku BP-Z3 piszą:
"In 2001, Mazda introduced the BP-Z3 (also called BP-VE) variant of the BP engine with S-VT variable valve timing on the intake side, but no more VICS. This was found in the 2001+ Miata. The Z family is an evolution of this engine."
Czyli wychodzi na to ze to nie zmienne fazy rozrzadu tylko VICS – silnik z VICSEM podawalem juz wczesniej jako przyklad i nie mial on jakiś wielkich mocy <oczy>

Upsss – maly EDIT
teraz sie doczytałem, ze to jednak valve timing ale po stronie ssącej <glupek2>
Tak czy owak na temat tego S-VT pogrzebie jeszcze troche, bo jak na razie to traktowałem to jako oznaczenie silnika a teraz wychodzi na to ze to jest jakiś "system" ;)

EDIT2 – ten S-VT czyli Sequential Valve Timing był w silnikach ZL-DE
Obrazek

zadnej super mocy nie widzę :|
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez Briareos » 26 cze 2006, 17:23

siwy_dymek napisał(a):chyba kiedys pisales ze CI mobila zjadal?

Zjadać to nie zjada... Po 3000 dolałem to co zostało w 4-litrowej bańce po zmianie i było na F idealnie. To jakiś 1L/10000km. Tyle że mało kulturalnie mi silniczek chodzi na tym oleju, a zimny to udaje sieczkarnię. Wyczytałem, że 10W-40 to jest olej 10W z dodatkami polimerowymi robiącymi to 40 w wysokich temp. Te dodatki się rozpadają w miarę jak się olej zużywa, i traci on swoje parametry. 10W-30 jest lepszy (i taki Mazda zaleca do BA, także w naszym klimacie) bo ma lepszą bazę i mniej dodatków, a więc trzyma parametry dłużej. Im większa różnica między gęstościami, tym więcej dodatków, ale im bardziej syntetyczny olej tym mniejsze będzie ich zużycie. Na anglojęzycznych forach już kilka razy widziałem informację że 10W-40 to była słaba mieszanka i w sumie nadal jest. A na polskich, że Mobil jest często podrabianą marką. Teraz szukam 10W-30 jakiegoś, najlepiej syntetyk pełny, ale jak będzie za drogi to wezmę półsyntetyk.

Papajo napisał(a):zadnej super mocy nie widzę

Ponad 20 kucy więcej to pies? Poza tym, to być może większe silniki wykazują większą poprawę. BP jest takim wyborem pośrednim, pomiędzy pojemnością i mocą, a masą elementów. FE na przykład już nie będzie się kręcić do 7000...
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 17:29

Papajo napisał(a):with S-VT variable valve timing on the intake side, but no more VICS


z S-VT -czyli tymi fazami...bez VISC -z tego co wiem to taki mini VRIS w R4


Papajo napisał(a):variable valve timing on the intake side

niem usisz szukac, to jest taki niby VTEC, ale na niby sie konczy! Poprostu na walku dolotowym krzywki na poszczegolnych cylindrach (na kazdy cylinder po 2) nie sa w tej samej plaszczyznie, ale jedna jest z lekkim opoznieniem, co powoduje pozniejsze otwarcie sie jednego z zaworow, a co zatem do kupy powoduje ze meiszanka paliwowo powietrzna dostaje zawirowan i w efekcie lepiej sie spala! Dlatego cudow w przyrostach mocy nie ma, bo ksztalt krzywek jest dalej "lajtowy" a nie jakis ostry! W VTEC'ach na kazdy zawor mamy po 2 komplety krzywek-do normalnej jazdy i do killingu :D! Ale honda tez juz jakis czas stosuje to
Papajo napisał(a):variable valve timing
zwlaszcza w tych nowszych hondach, dla niewtajemniczonych latwo sie na tym przejechac i strzelic gafe ze ma sie VTECa :D ...nie wspominajac juz o VTi gdzie takze zawory wylotowe sa fazowane, tyle ze w VTECach i ich rozwinieciu -iVT i VTi fazowanie odbywa sie za pomoca mechanizmu hydraulicznego

A odnosnie jescze tego fazowania czasopwego, to to jest top co wlasnie wczesniej wspomnalem, ze w miatcie to w 2001 roku wprowadzili...takie niby "cos" :|
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 17:48

Briareos napisał(a): Teraz szukam 10W-30 jakiegoś, najlepiej syntetyk pełny, ale jak będzie za drogi to wezmę półsyntetyk.


hmm, no a niektorzy znowu sie sklaniaja zeby np. 10W50 albo 10W60 lac! A co do syntetyka, to nie boisz sie ze zacznie cos sikac, cieknac?
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 20:35

Czyli reasumując:
S-VT to taki pseudo VTEC
a VICS to taki pseudo VRIS
czyli generalnie chyba sie pomyliłes pisząc, ze
siwy_dymek napisał(a):z S-VT -czyli tymi fazami...bez VISC -z tego co wiem to taki mini VRIS w R4

bo z tego co wiem VRISY w V6 nie maja nic wspolnego ze zmiennymi fazami <oczy> jest to raczej system "dotleniający" silnik.
Taki mini-vris jest tez na moim kolektorze ssącym –> klapka otwierajaca sie w okolicach 4tys. rpm
W przypadku montazu turbo klapke trzeba zostawić albo cały czas w pozycji otwartej lub zrobić customowy kolektor ssący (mniejszy od seryjnego) co IMO jest chyba lepszym rozwiązaniem (mniejszy lag)

co do olejów: jezdzilem na Mobilu 0W40, teraz jezdze na 5W50 i uwazam ze jest to lepszy olej, w tym przedziale cenowym godny polecenia (tymbardziej jesli autko dokreca sie od czasu do czasu do czerwonego pola)
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 20:45

VRIS-tam jest uklad bodajze 2 przepustnic otwierajacych dodatkowe obiegi, w zaleznosci od obrotow, ma to niby utrzymywac odpowiednie cisnienei w dolocie

Papajo napisał(a):W przypadku montazu turbo klapke trzeba zostawić albo cały czas w pozycji otwartej lub zrobić customowy kolektor ssący (mniejszy od seryjnego) co IMO jest chyba lepszym rozwiązaniem (mniejszy lag)

Ja bym raczej ta klapke usunal! Zobacz na forum, komu WRIS dziala? Malo komu :)


Papajo napisał(a): jezdzilem na Mobilu 0W40, teraz jezdze na 5W50 i uwazam ze jest to lepszy olej, w tym przedziale cenowym godny polecenia

ja juz mobila nigdy nie kupie! Jak kupilem smaochod, to byl stary olej, zrobilem 2500km i nic nie ubylo, wlalem mobil i tak sobei dolewam co jaksi czas dosc troche... A teraz i wtedy kladlem w podloge czesto...
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 21:47

siwy_dymek napisał(a):Ja bym raczej ta klapke usunal!

Wlasnie to mialem na mysli pisząc ze zostawiłbym ją otwartą ;)

siwy_dymek napisał(a):Zobacz na forum, komu WRIS dziala? Malo komu

mi mój mini-vris działa bez zarzutu ;) a tak poważnie to chlopaki cos podobno wymyslili zeby vrisy w KL im działały (Tomek z ojcem mbmastera cos majstrowali przy elektronice)

siwy_dymek napisał(a):ja juz mobila nigdy nie kupie! Jak kupilem smaochod, to byl stary olej, zrobilem 2500km i nic nie ubylo, wlalem mobil i tak sobei dolewam co jaksi czas dosc troche... A teraz i wtedy kladlem w podloge czesto...

a ja z mobilem nie mam zadnych problemów i dalej bede go lał – chyba ze pojawi sie jakiś hardcorowy zestaw w silniczku <diabełek> to wtedy bedzie trzeba przejść na coś gęstrzego (15W60 maybe ;) )

co do kolektorów ssących to ponizej wynalazek nazwany Cast Single Runner Intake Manifold za jedyne 300$ (+przesyłka) przewidziany wlasnie do uturbienia (w tym przypadku do FP/FS) oczywiscie bez klapki ;)
Obrazek
Obrazek
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Postprzez siwy_dymek » 26 cze 2006, 21:54

Mi raczej tez dziala, bo tak powyzej 4tys czuje lepszego kopa :) Co do uturbiania, mysle ze na starym dolocie tez by przeszlo wszystko gladko, klapka to nie problem!
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 17:29
Posty: 608

Postprzez Briareos » 26 cze 2006, 22:09

Nie no, panowie, jak się ma turbo, to nie VICS/VRIS. I to jest oczywiste. Turbo pcha powietrze cały czas i nie ma dziur w dostawach na wyższych obrotach, więc nie trzeba też kombinować ze długością słupa powietrza żeby to wyeliminować. Nie ma też takich rozbudowanych komór rezonansowych na dolocie.

Papajo napisał(a):jezdzilem na Mobilu 0W40, teraz jezdze na 5W50

Ale ty masz FP teraz, nie? On ma przecież nie ma HLA (czy się mylę)? Z hydrauliką popychaczy się sprawa doboru oleju komplikuje, bo są skubańce wybredne. Zresztą to samo jest jak się ma zmienne fazy rozrządu, albo zmienną (przełączaną) pojemność skokową – albo będzie dokładnie taki olej jak producent napisał, albo poważne problemy z tymi systemami.

Acha, znalazłem taką stronkę:
http://members.aol.com/solomiata/MX5Engine.html
Tu są ciekawe rzeczy, głównie o BP (ale nie tylko), i to ze zdjęciami. Jest dość gruntowne porównanie BP sprzed '99 i po, w tym tłoki, głowica (przekrój wyraźnie pokazuje wyższość kanałow dolotowych w '99), krzywki wałka mają szersze czuby (dłuższy czas otwarcia), itd.
Jedyna wzmianka o mocniejszych korbowodach w GTX dotyczy 323 z silnikiem B6-T, a nie BP-T. Przegryzam się teraz przez linki do GTX i GTR, zobaczymy co tam mądrego napisali. Już widzę, że co strona to inne oznaczenia na odmiany BP stosują...
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez Papajo » 26 cze 2006, 22:15

siwy_dymek napisał(a):Co do uturbiania, mysle ze na starym dolocie tez by przeszlo wszystko gladko, klapka to nie problem!


pewnie i by przeszło ale zanim turbinka napompowałaby taki duzy kolektor to wieki by minęły – w przypadku innego customowego kolektora chodzi głownie o zmniejszenie jego wymiarów i zmniejszenie ewentualnego laga ;)
Porównaj sobie kolektor ssacy w GTR i w np. FP/FS – w GTR-ce jest duzo mniejszy.

Z drugiej strony jeden koleś z Kanady uturbił swojego FS-a (buda 323F BJ) wykorzystujac seryjny kolektor ssacy i ma naprawde niezłe wyniki. Poza tym zastosował tez bardzo oryginalny kolektor wydechowy (bardzo długi wyprowadzajacy turbinkę na prawą stronę silnika) ktory wyglada troche smiesznie i wg mnie moze powodowac sporego laga. Na moje pytanie odnosnie jego patentów i porownania ich z "normalnym" kolektorem wydechowym pod turbo (np. tzw. baranem) i mniejszym kolektorem ssacym odpowiedział "you won't feel the difference"
P.S. Jego Mazda ma bagatela coś około 300 koni NA KOŁACH ;)
...nigdy nie zrezygnuję z marzeń...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2004, 15:45
Posty: 393
Skąd: Wa-wa
Auto: był SR13 D-Spec, jest Sky R33 Type M Spec II

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości

Moderator

Moderatorzy Tuning i modyfikacje