Mazda 323 BG. Zamiana skrzyni 4WD na FWD

Postprzez GTX » 14 lip 2013, 12:10

Witam, proszę o pomoc w pewnej kwesti. W 323 BG GTX chcę zamontować skrzynię biegów z 323 BG GT, jak pamiętam jest to skrzynia G5M-R. Chodzi mi konkretnie o to co będzie lepszym rozwiązaniem;

1 – czy zostawić w silniku BPT oryginalny docisk z tarczą sprzęgła czy zamontować ten od GT-ka? A jak wiadomo jest tam mniejsza średnica tarczy sprzęgłowej i obawiam się że tarcza i docisk nie wytrzymają większej mocy. Czy ilość zębów w tarczy sprzęgłowej jest taka sama od GTX i GT?

2 – czy do tej skrzyni od GT mam założyć półośki z GT? Czy lepszym rozwiązaniem będzie założyć oryginalne z GTX-a? Te z GTX-a są grubsze i dłuższa półoś ma podporę, a ta dłuższa z GT-ka jest bez podpory łączona na taką gumę. Czy długość półosi w GT i GTX jest taka sama?

3 – Jeżeli lepszym rozwiązaniem będzie zostawić oryginalne półośki z GTX, to czy oryginalne przeguby z GTX od strony skrzyni są takie same jak w GT? Czy tu trzeba robić jakieś przekładki? Chodzi o ilość zębów itp.

4 – Czy ta skrzynia z GT wytrzyma obciążenia z tego momentu z motoru BPT? Powiedzmy bez szarpania z miejsca, tylko dość szybka i energiczna jazda w ruchu. Czy przy mocy rzędu 170-200 ps przy motorze BPT jest w ogóle jakaś opcja wzmocnienia takiej skrzyni FWD powiedzmy bebechami ze skrzyni z GTX?

Dzięki za rady.
Ostatnio edytowano 15 lip 2013, 00:10 przez GTX, łącznie edytowano 1 raz
GTX
 

Postprzez piwo » 14 lip 2013, 17:38

viewtopic.php?f=49&t=120176
jak widac skrzynia g5mr z dociskiem od kla daje rade. polosie tez. co do tego czy bedzie pasowac to do gtxa sie nie wypowiem bo nie wiem. mysle ze moga byc problemy...
Jak mi ten samochód podnosi adrenalinę. Wy też się trzęsiecie jak wychodzicie z auta? Bo mnie drżą ręce i cały jakiś roztrzęsiony. Jednak brak kontroli trakcji, napęd na tył to męska rzecz. Jazda w poślizgu i cięcia łuków jest to niesamowita sprawa. Tyle bym w tym aucie chciał zmienić, ale jak wysiadam z niego jestem mega szczęśliwy. Może nie warto nic zmieniać...
http://www.youtube.com/watch?v=ZhyGC3jSvik&feature=player_embedded
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 lut 2005, 12:05
Posty: 3345 (70/59)
Skąd: Mszczonów/Marki/Elbląg
Auto: Opel Speedster 2001r. B207r, 850kg, LSD, RWD, home made TCS
1/4: 13,806s;
tor Poznań: 1m55,74

Mazda 3 BM 2014r.
Fiat Punto 1,4LPG 2017r.

Postprzez tekkenfan » 15 lip 2013, 01:35

Nie wiem co będzie pasowac a co nie, bo nigdy nie miałem styczności z GTXem ale:
– Ori docisk i i tarcza z GT (215mm) dawały radę do 270NM i pewnie jeszzcze coś by wytrzymały.
– Obenie mam docisk i tarczę (225mm) z K-serii ile wytrzyma wyjdzie w praniu
– Nie wiem jakie półosie oglądałeś ale długa z GT też ma podporę (spline róznicówki 26)
– Co do wytrzymałości skrzyni z GT jestem na etapie testowania haha. Najsłabszym elementem jest mechanizm różnicowy (dokładnie satelity w nim) który ma już swoje lata i potrafi się poddać. Przy wyższych mocach podobno problemem staje się też 3 bieg.
Co do jej wzmocnienia to albo zaspawanie trzpienia w satelitach (podobno to daje radę – ja tego nie sprawdzałem), albo szperunek, a później zastosowanie podwójnych synchronizatorów (nie wiem jeszce gdzie takie można dostać) no i biegi na prostych zębach.

Ale do Twoich założeń z punktu 4 zwykła skrzynia z GT (zdrowa) powinna wytrzymać.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2005, 13:02
Posty: 2396 (1/25)
Skąd: Gdynia
Auto: Burbo Astina
Insane Y60

Postprzez GTX » 15 lip 2013, 09:10

tekkenfan napisał(a):Nie wiem co będzie pasowac a co nie, bo nigdy nie miałem styczności z GTXem ale:
– Ori docisk i i tarcza z GT (215mm) dawały radę do 270NM i pewnie jeszcze coś by wytrzymały.


Więc żeby nie kombinować zostawię oryginalny docisk i tarczę z GTX, mam nadzieję że łapa do łożyska oporowego jest taka sama gdyż nie wiem czy przy skrzyni z GT będzie oryginalna.

tekkenfan napisał(a):Nie wiem jakie półosie oglądałeś ale długa z GT też ma podporę (spline róznicówki 26)hd


Podpora rzeczywiście chyba jest, coś przeoczyłem.....

tekkenfan napisał(a):Co do wytrzymałości skrzyni z GT jestem na etapie testowania haha. Najsłabszym elementem jest mechanizm różnicowy (dokładnie satelity w nim) który ma już swoje lata i potrafi się poddać. Przy wyższych mocach podobno problemem staje się też 3 bieg.
Co do jej wzmocnienia to albo zaspawanie trzpienia w satelitach (podobno to daje radę – ja tego nie sprawdzałem), albo szperunek, a później zastosowanie podwójnych synchronizatorów (nie wiem jeszce gdzie takie można dostać) no i biegi na prostych zębach.


Czy odczuwasz dużą różnicę przed założeniem szpery i po założeniu? Podczas energicznego ruszania trzeba mocno trzymać kierownicę, auto myszkuje? Gdzie mogę dostać taką szperę?

tekkenfan napisał(a):Ale do Twoich założeń z punktu 4 zwykła skrzynia z GT (zdrowa) powinna wytrzymać.


Od czasu do czasu przydałoby się na tor wyskoczyć w celu doskonalenia techniki jazdy <oczko> , dlatego pytam o szperę bo myślę założyć takową z tego względu, ale martwię się że bebechy w skrzyni się rozsypią i to jest największy problem, ponieważ szpera jeszcze bardziej obciąża skrzynię, i jeszcze pytanie czy nie pęknie obudowa. Niestety już druga skrzynia z GTX nie wytrzymała normalnej jazdy po ulicach. W poprzedniej poszła 5-ka, a teraz 3-ka. Więc gdyby ktoś pytał dlaczego chcę przejść na ośkę to właśnie powodem jest moim zdaniem zbyt słaba skrzynia z GTX, i mam nadzieję że przy moim stylu jazdy FWD wytrzyma dłużej, no chyba że się mylę to proszę mnie oświecić...... <oczy>
I jeszcze mam pytanie, czym różni się wyglądowo skrzynia biegów z 323F zamontowana gdzie jest motor 1.8 16V 103ps, od skrzyni przy motorze 323F 1.8 16V 128 PS GT? Chodzi mi o to aby nie kupić jakieś słabszej skrzyni, tylko od modelu 323F GT, 128 ps albo 140ps. Jak to odróżnić, czy wystarczy ilość zębow na wałku sprzęgłowym, modele 128ps i 140ps miały 22 zęby, a te słabsze 20?
GTX
 

Postprzez tekkenfan » 15 lip 2013, 16:54

GTX napisał(a):Gdzie mogę dostać taką szperę?

http://www.teammfactory.com/helical-lsd_Mazda
Co do różnicy to za wcześnie żeby co kolwiek pisać. Jedyną różnicą na chwilę obecną jest spokój ducha podczas strzelania ze sprzęgła, a co za tym idzie zrobienie LC i ruszanie pełnym ogniem :D
GTX napisał(a):szpera jeszcze bardziej obciąża skrzynię

możesz wyjaśnić na jakiej podstawie tak twierdzisz?
GTX napisał(a):jeszcze pytanie czy nie pęknie obudowa.

Do tej pory widziałem zdjecie tylko jednej skrzyni z pękniętą obudową. (to było chyba z jakiegoś mocnego GTRa)
Pamiętaj że obciążenia jakie działają na skrzynie w FWD są nieco inne niż w 4x4.
Ile wytrzyma nie jestem w stanie powiedzieć bo wszystko zależy od stanu bebechów skrzyni (np. łożyska).

Skrzynie w BP to G-seria, a w B6, B8 to F.
Sprzęgło tak jak piszesz ma inny spline na wałku (20).
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 wrz 2005, 13:02
Posty: 2396 (1/25)
Skąd: Gdynia
Auto: Burbo Astina
Insane Y60

Postprzez GTX » 15 lip 2013, 19:22

GTX napisał(a):szpera jeszcze bardziej obciąża skrzynię

tekkenfan napisał(a):możesz wyjaśnić na jakiej podstawie tak twierdzisz?


Nie jestem znawcą co do skrzyń, ale z tego co wiem to tradycyjny mechanizm różnicowy przenosi większą siłę napędową na koło które ma mniejszą przyczepność, a co za tym idzie napędzane jest wówczas jedno koło, a na drugie koło które ma większą przyczepność zostaje przekazywana o wiele mniejsza siła napędowa którą reguluje mechanizm różnicowy, czyli strona mniej napędzana jest mniej obciążona. Zamontowanie szpery powoduje że oba koła są razem napędzane w jakimś procencie, która to blokuje owy mechanizm różnicowy poprzez np płytki lub np wiskozę, i inne rozwiązania. Mam na myśli większe obciążenie łożysk, zębatek, itp. A może jest inaczej, poprzez zamontowanie szpery napęd jest rozłożony równomiernie co właśnie zapobiega zbyt dużym obciążeniom mechanizmu różnicowego który tej szpery nie posiada? Może ktoś to wyjaśnić jak to jest? W nowszym mocnych ośkach montują szpery elektroniczne i inne bajery, jakiś cel to ma........

tekkenfan, czyli do skrzyni z GT G5M-R ma być ta szpera pozycja nr 1?
GTX
 

Postprzez BratCukierka » 15 lip 2013, 20:19

Skrzynia od GT da radę jak i półosie – mam tak u Siebie. Na razie nic nie zgrzyta :D

Co do skrzyni 4wd – w twoim przypadku wygląda to dla Mnie na niedbałość... kupiłeś drugą skrzynię i po prostu ją założyłeś i jazda? Błąd. Najpierw rewizja skrzyni. Dopiero wtedy wkładanie do auta. W GTXie z którego jest mój silnik okazyjnie było również latane bokami po asfalcie na lotn