Wymiana oleju silnikowego w naszym pojeździe nie należy do trudnych czynności. Jeżeli w naszych żyłach płynie krew majsterkowicza bez większego problemu poradzimy sobie z jego wymiana.

Jak często wymieniamy olej?
Jaki olej wybrać do naszego pojazdu?
Co będziemy potrzebować?
Od czego zaczynamy?

Wymiany oleju powinniśmy dokonywać według zaleceń producenta naszego pojazdu. Obecnie okresy serwisowe są wydłużane, a co za tym idzie wymiana oleju odbywa się rzadziej. Nie do końca jest to dobre rozwiązanie. Dobrym zwyczajem jest wymiana oleju co 10 000 – 15 000 kilometrów bądź po upływie 12 miesięcy od ostatniej wymiany.

W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie się do zaleceń producenta. Jeżeli wiemy jaki olej znajduje się obecnie w aucie, podczas wymiany zastosujmy identyczny. Przed przystąpieniem do wymiany upewnijmy się dokładnie jaka ilość potrzebna jest do naszego silnika. Nie zapomnijmy również o zakupie nowego filtra oleju.

Do wymiany potrzebować będziemy oleju silnikowego, klucza do obudowy filtra bądź samego filtra (klucz opaskowy), pojemnik na zużyty olej (najlepiej miska) oraz kawałek szmatki.

Przed przystąpieniem do wymiany oleju warto rozgrzać olej, ponieważ rozgrzany olej o wiele szybciej wydostanie się z silnika podczas odkręcenia śruby spustowej. Wymiany oleju najlepiej dokonać na podnośniku. Jeżeli auto zostało podniesione, możemy przystąpić do spuszczenia obecnego oleju. Przed odkręceniem śruby znajdującej się w misce olejowej podstawmy miskę tuż zaraz przy niej. Podczas odkręcania śruby starajmy się ja mocno dociskać, aby w jak największym stopniu uniemożliwić wyciek oleju. W momencie gdy śruba będzie odkręcona zdecydowanym i szybkim ruchem usuńmy ją. Dlaczego? Ponieważ, takie zachowanie zagwarantuje Nam możliwe najmniejsze wycieki oleju silnikowego na boki. Pamiętajmy, że w większości przypadków olej z miski olejowej będzie wyciekał pod kątem, a co za tym idzie pojemnik na olej postarajmy się umieścić jak najbliżej miski, aby unikać rozlania na posadzkę. Jeżeli olej został spuszczony z silnika czas przystąpić do wymiany filtra oleju. Do jego demontażu użyjmy specjalnego klucza (w przypadku filtra bez obudowy) bądź klucza płaskiego (w przypadku filtra znajdującego się w obudowie). Po jego odkręceniu pamiętajmy o wymianę zarówno samego filtra jak i uszczelki. Następnie przystępujemy do dokładnego dokręcenia -nic na siłę, jeżeli filtr czy też śruba zaczynają stawiać opór to sygnał, że filtr został odpowiednio dokręcony, a co za tym idzie możemy przystąpić do wlania nowego oleju. I już na wstępie mała uwaga nie dopuszczalne jest wlanie całej ilości oleju. Na początek najlepiej jest wlać 3/4, całkowitej pojemności. Następnie odczekajmy około 20 minut, aby olej dokładnie rozprowadził się po silniku, a następnie sprawdźmy stan oleju za pomocą bagnetu. Bagnet wyciągamy, jego koniec przecieramy czysta szmatka bądź ręcznikiem papierowym (sprawdźmy czy nie zostały jego kawałki na bagnecie), a następnie wkładamy, wyjmujemy i sprawdzamy stan oleju w silniku. Na końcówce bagnetu znajdziemy dwie kreski. Kreska niżej oznacza stan minimum, natomiast kreska wyżej stan maksimum. Najlepszym rozwiązaniem będzie uzyskanie poziomu pomiędzy połowa skali, a maksymalna wartości. Następnie uruchamiamy silnik i po około 15-20 minutach pracy ponownie dokonujemy sprawdzenia poziomu oleju silnikowego. Normalnym zachowaniem jest obniżenie się jego poziomu, ponieważ cześć oleju została w filtrze oraz w samym silniku. Jeżeli odczytana wartość oscyluje w granicach połowy wymianę oleju możemy uznać za prawie zakończona. Dlaczego prawie? Ponieważ sprawdźmy czy w okolicach korka spustowego oraz filtra oleju nie ma wycieku. Jeżeli wszystko jest w porządku pozostaje Nam zanotować wymianę w naszej książęce serwisowej.

Jak widać wymiana oleju w pojeździe nie należy do bardzo skomplikowanych zabiegów serwisowych. Jeżeli mamy możliwości (miejsce, czas, klucze) to możemy pokusić się o samodzielna wymianę, oszczędzając przy tych kilka groszy.

(artykuł udostępniony przez www.strefatestow.pl)